کمیسیون حقوق بشر: اعمال محدودیت در زمینه آموزش کودکان خلاف موازین حقوق‌ بشر است

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: تیتر 2
  • شناسه مطلب: 142102

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به اعمال محدودیت‌های بیشتر از سوی طالبان در پیوند به حق آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان در افغانستان گفته که این محدودیت‌ها خلاف موازین حقوق‌ بشر است و این گروه باید از این‌گونه رویکردهای «ضدمنطقی و ظالمانه» دست بردارد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز شنبه، ۲۰ جوزا، با نشر اعلامیه‌ای از جامعه جهانی، به‌ویژه دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی تأثیرگذار خواسته است تا با روش‌های کارساز، طالبان را مجبور به بازنگری در مورد احکام و رویکردهای ضد حقوق ‌بشری‌شان کنند.

این نهاد افزوده است: «طالبان با این تصمیم پرسش‌برانگیز، روان جامعه ما را بیشتر از پیش زخمی ساخته و نهادهای بین‌المللی را در وضعیت دشوار قرار داده ‌است.»

این کمیسیون از تمامی نهادهای حقوق ‌بشری نیز خواسته است تا برای تامین حقوق شهروندان، به‌ویژه در زمینه حقوق زنان و کودکان کشور، به دادخواهی‌های خسته‌گی‌ناپذیر خود ادامه داده و در برابر «احکام و رویکردهای ضد حقوق ‌بشری طالبان»، عقب ننشینند.

این در حالی است که روز چهارشنبه، ۱۷ جوزا، گزارش‌هایی مبنی بر این‌که طالبان فعالیت تمام موسسه‌های بین‌المللی در زمینه آموزش را به استثنای یونیسف در کشور منع کرده‌اند، نشر شد.

پس از نشر گزارش‌ها در مورد منع فعالیت آموزشی موسسات بین‌المللی در شماری از ولایات، استیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که این تصمیم می‌تواند برای مردم افغانستان، به‌ویژه زنان زیان‌بار باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟