راهکارهایی برای کشف استعداد خود/ چگونه استعدادمان را کشف و شکوفا کنیم؟

  • انتشار: ۵ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 75629

اگر شما هم اکنون در حال خواندن این مطلب هستید به این دلیل است که می‌خواهید با کشف استعداد خود آینده شغلی تان را به درستی رقم بزنید.

پس بهتر است بدون هیچ استرس و پریشانی با ما همراه باشید. همین که این جرأت را به خرج داده اید و بر آن شده‌اید تا استعداد ها و درونیات خود را کشف کنید نشانه خوبی است برای رسیدن به آنچه در سر می‌پرورانید.

چرا که بر اساس تحقیقات بسیاری از انسان‌ها هیچ گاه از این موهبت خداوندی در وجود خود آگاه نمی‌شوند و اصلا به خود ایمان ندارند چه رسد که بخواهند به کشف استعداد خود اهمیت بدهند.

کشف استعداد خود

راه کارهایی برای کشف استعداد خود

در ادامه راه کارهایی آمده است که می‌تواند شما را در مسیر شغلی که منطبق بر استعدادتان است یاری کند.

بازگشت به گذشته

سعی کنید کمی در خود تجسس کنید. به دوران مدرسه برگردید، به دوران دبیرستان، راهنمایی و یا کمی عقب‌تر. ببینید کدام کار بود که شما در انجام آن اول بودید و دوستان‌تان شما را یک فرد بی‌نقص برای انجام آن کار می‌دانستند؟

چه کاری را به سادگی می‌توانستید انجام دهید و اطرافیان‌تان برای انجام آن همیشه از شما کمک می‌خواستند. کارهایی مثل نقاشی، عکاسی، حل ریاضی و معما، نویسندگی و…

استعداد شما در کارهایی است که به سادگی از پس انجام آن بر می‌آیید. احتمال دارد شما این کار را به دیگران تعمیم دهید و فکر کنید آنها هم این کار را به خوبی شما انجام می‌دهند. در صورتی که به هیچ وجه اینگونه نیست.

شاید شما کاری را بدون اینکه نیاز به تلاش زیادی داشته باشید انجام بدهید و دیگران برای انجام آن کار در سطح پایینتر نیاز به تلاش بی‌وقفه و آموزش بسیار داشته باشند. سعی کنید کارهایی که به ذهن‌تان می‌آید را فهرست کنید.

روشن کردن تایمر

آیا تا به حال شده کاری را شروع کنید و در زمان انجام آن اصلا به ساعت نگاه نکرده باشید و یا حتی جا به جا هم نشده باشید؟ اینکه ساعت‌ها برای انجام آن وقت گذاشتید، ولی گویا هیچ کاری انجام نداده‌اید؟

به عنوان مثال پائولوکئیلیو در زمان تألیف یکی از کتاب‌هایش بدون هیچ وقفه‌ای چندین روز پی در پی می‌نوشته است و حتی از خانه نیز بیرون نرفته است.

در نقطه مقابل، حتما کارهایی هم به شما واگذار شده است که به سختی آن را قبول کردید و تمام سعی خود را هم مبذول داشته اید تا بتوانید از زیر بار آن شانه خالی کنید. قطع به یقین، آن کار، کار شما نبوده و نیست.

سعی کنید اگر کاری را تجربه کردید که رضایت خاطر شما را فراهم می‌آورد از کنارش بی تفاوت نگذرید، زیرا نشانگر این موضوع است که شما در آن کار تبحر و استعداد دارید.

فاصله گرفتن از مدرک تحصیلی

اگر رشته ای که در آن تحصیل کرده اید منطبق بر علاقه‌تان نبوده و دلایل دیگری برای انتخاب آن داشته اید لطفا کمی با تردید به آن نگاه کنید.

این درست است که زمان زیادی صرف کرده‌اید تا آن رشته را به پایان برسانید و منتظر این هستید که روزی نتیجه زحمات خود را ببینید. اما باید بدانید که علاقه یک امر مهم در کشف استعداد خود است که مسلما شما در آن رشته خاص نداشته اید.

اجازه ندهید چهار سال از عمرتان، باقی عمر شما را رقم بزند. برای گذر از این مرحله ممکن است کمی با خودتان به بحث بنشینید، کمی مورد انتقاد واقع شوید و سرزش بشنوید. اما هیچ کدام از اینها نباید مانع پیدا کردن استعداد شغلی شما شود.

با مطالعه زندگی انسان‌های موفق و تأثیر گذار متوجه می‌شویم که آنها نیز در چنین شرایطی قرار داشته اند و برای پیدا کردن استعداد خود دچار آزمون‌ها و خطاهای زیادی شده اند.

شما اگر خودتان را مجبور کنید جایی بمانید که متعلق به شما نیست، چطور می‌توانید توقع داشته باشید در زندگی کاری‌تان به کشف استعداد خود دست پیدا کنید؟

نبض خود را شناسایی کنید

سعی کنید برای مدت دو ماه خود را زیر نظر داشته باشید و فعالیت‌هایتان را ببینید. دقت کنید که کدام کار است که شما با انجام آن حال خوبی پیدا می‌کنید. در مقابل کدام کار است که دوست دارید خیلی سریع آن را به پایان برسانید.

اکثرا فکر می‌کنند برای کشف استعداد خود باید کارهای خارق‌العاده ای انجام دهند. در صورتی که شما برای یافتن استعداد و نبوغ خود دو فاکتور هوشمندی و تحلیل را داشته باشید کافی است.

البته این دو کار در عین اینکه ساده هستند کمی تخصص هم می‌خواهند. برای اینکه بتوانید به نتیجه‌ای که شما را خوشحال می‌کند دست یابید از کارشناسان مربوطه بهره بگیرید تا راحت تر بتوانید مسیر شغلی خود را بر اساس استعدادتان انتخاب کنید.

سرعت نبض ما همان طور که می‌دانید متأثر از خیلی چیزها است. مهم‌ترین آنها هیجانات ما هستند. دو نفر که به یکدیگر عشق می‌ورزند در هنگام ملاقات نبضشان افزایش پیدا کرده، ضربان قلب تند می‌شود و رنگ چهره‌شان تغییر می‌کند.

این موضوع در مورد کاری که می‌خواهید انجام بدهید هم صدق می‌کند. دقت کنید کدام کار است که شما زمان انجام آن هیجان بیشتری را تجربه می‌کنید. با انجام کدام کار نبض شما سرعت می‌گیرد؟

انسان‌ها وقتی در حال انجام دادن کاری که از آن لذت می‌برند هستند، همان حسی را تجربه می‌کنند که دو عاشق در لحظه دیدار دارند. اکثر کار آفرینان و کسانی که به کشف استعداد خود نائل آمده اند چنین تعریفی از کار خود دارند.

نتیجه گیری

پس برای کشف استعداد خود باید به انجام چند کار، آن هم با حوصله و دقت بپردازید:

  • مرور گذشته و دقت در این که کدام کار را به سادگی و در عین تبحر و رضایت انجام می‌دادید، احتمال زیاد استعداد شما در آن نهفته است.
  • ببینید در کدام کار و فعالیت چنان غرق می شوید که گذر زمان را متوجه نمی‌شوید. با پیدا کردن آن شما می‌توانید موفق به کشف استعداد خود شوید.
  • به مدارک تحصیلی تان با نگاهی تعصب آمیز نبینید. بدون در نظر داشت مدرک تحصیلی علاقه خود را در اولویت قرار دهید تا بتوانید تصمیمی عاقلانه و مثمر ثمر بگیرید.

دقت کنید که شما فقط یک بار زندگی می‌کنید. باور کنید در وجود همه ما استعداد و موهبتی نهان وجود دارد که همیشه منتظر است از جانب ما کشف شود. پس سعی کنید به سادگی از آن نگذرید.