کرزی، خود پاسخ بگوید!

  • انتشار: ۲ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 115404
حامد کرزی

در این روزها، چنین به نظر می رسد با افزایش تحرک طالبان و واگذاری ولسوالی ها به آنان، تیک عصبی حامدکرزی کاهش یافته و کبکش خروس می خواند. حامدکرزی که در دو دوره حساس و تاریخی کشور، زمامدار افغانستان بود، بدون آن که از غفلت های خویش تا مرحله خیانت پاسخگو باشد، تمام برف ها را روی بام امریکایی ها پرتاپ کرده است. او در حالی که در نشست بن رئیس دولت انتقالی انتخاب شد و…و با چرخ بال ها و حمایت سربازان امریکایی وارد افغانستان شد و روح شاه شجاع را شاد ساخت، به زعم او عامل بدبختی و ذلت مردم افغانستان امریکایی ها هستند.

تردیدی وجود ندارد که درباره نقش نیروهای خارجی، به ویژه امریکایی ها و نتیجه حضورشان در افغانستان انتقادهای جدی و پرسش های اساسی وجود دارد؛ اما حامدکرزی هرگز نمی تواند با فرافکنی روانی و سیاسی از مسئولیت گریزی تاریخی و فرصت سوزی های استثنایی تا نجات دادن، زنده نمودن گروه طالبان(برادران ناراضی)، پاشیدن تخم نفرت و نفاق قومی و انحراف بزرگ در مسیر نظام سیاسی خود را برائت دهد.

موضع سیاسی کرزی در مورد اوضاع کشور، بخصوص درباره امریکا بگونه فشرده از سه گزینه زیر خارج نیست:

۱-کرزی یک مهره پخته و ماهر امریکا در عرصه کنونی سیاست افغانستان است که با اعتماد و اطمینان واشنگتن نقش بازی می کند، حتا درچهره یک سیاستمدار ضدامریکا.

۲-کرزی یک آدم روان پریشی است که فاقد خط سیاسی می باشد. او فقط علاقمند است که مورد توجه رسانه ها و حلقه های سیاسی قرارگیرد.به همین دلیل برای گردانندگان بازی کثیف جاری در کشور، کرزی عنصر خطرناک تلقی نشده بلکه جزو گزینه هایی محسوب می شود که “داشته آید بکار”.

۳-گزینه آخر این که کرزی یک سیاست ورز ماهری است که در هر فصلی از سیاست به اقتضای آن، نقش بازی می کند، جایگاه برای خود می یابد، اهداف مشخص سیاسی (اعلامی و غیراعلامی) را پیش می برد. به تعبیر دقیق تر او یک “خان” است که می داند در جامعه قبیله ای افغانستان چگونه نقش ایفا کند.

عبدالشکور اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟