همه راههای کاهش فشار قبر

  • انتشار: ۳۰ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74908

هفته پیش همسایه مان مُرد. صبح روزی که از دنیا رفت دیدمش، مثل هر روز سلام علیک کردیم و تعارفات معمول، به قیافه اش نمی خورد که قرار است چند ساعت دیگه برای همیشه از این دنیا برود. وقتی خبر را شنیدم رفتم خانه شان تا به همسر و دخترانش تسلیت بگویم و احیانا اگر کاری از دستم بر می آمد کمکی کرده باشم. تعدای از اقوام و خویشان و دوستان شان هم حضور داشتند، هر کسی کاری انجام می داد و چیزی می گفت، یکی از خوبی های مرد همسایه، یکی از خوابی که شب قبل دیده و خاطرات و…. خانم همسایه اما ساکت و آرام اشک می ریخت و از هول و ولای شب می گفت. شبی که اولین شب نبودن مرد همسایه در خانه بود، شبی که برای همسایه مان شب اول قبر بود. خانم همسایه هر لحظه از خدا می خواست که به همسرش کمک کند و مدام صدقه می داد برای کاهش فشار قبر شوهرش.

همان موقع بود که دلم پر از ترس و دلهره ی شب اول قبر شد، یاد فشار قبر و سوال و جواب و تنهایی و … با خودم فکر کردم که همین روزها نوبت یکی از ما است که سرمان را بگذاریم روی زمین و آنوقت چیزی را که همه از آن میترسیم ملاقات کنیم: دنیای بعد از مرگ! در دنیای بعد از مرگ از بین همه بلاهایی که قرار است سرمان بیاورند. و «فشار قبر» جزو مخوف ترین و ترسناک ترین آن ها است و بشر همیشه دنبال راه های دور زدن و در رفتن از آن بوده است. اگر شما هم می خواهید بیشتر از فشار قبر و راهکارهای کاهش فشار قبر بدانید با ما همراه باشید.

کاهش فشار قبر

فشار قبر چیست؟

فشار قبر یکی از مراحل دنیای برزخی است که در همان اوایل مرحوم شدن و درست بعد از نکیر و منکر و آن گرزهای معروفشان سراغ آدم می آید و مطابق آنچه مرحوم آقانجفی قوچانی گفته این فشار در حقیقت نمادی از خوی و خصلتهای بد و زشت آدمها است. فشار قبر برخلاف تصور عامه مردم تنگ شدن زمین و له و لورده شدن استخوان های میت در قبر نیست بلکه یک امر معنوی و غیر مادی است که با روح بخت برگشته ما کار دارد و این روح است که سختی فشار را میچشد. پس میشود نتیجه گرفت فشار قبر سراغ همه ما می آید و ربطی ندارد به اینکه جنازه در قبر باشد یا کف اقیانوس یا بالای دار!

کاهش فشار قبر

از ما نشنیده بگیرید اما راههایی برای کم شدن و کاهش فشار قبر هست که میتواند حسابی در آن دنیا بکارمان بیاید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنم:

قرآن خواندن و کاهش فشار قبر

تلاوت قران کلا چیز خوبی است و خیلی جاها دستمان را میگیرد اما خواندن بعضی سوره های قرآن هست که رابطه مستقیمی با فشار قبر و کم شدن آن دارد. خواندن سوره نساء هر روز جمعه، خواندن سوره قلم در نمازهای واجب و همچنین سوره زخرف را توی برنامه هایتان قرار بدهید.

نماز شب و کاهش فشار قبر

نماز شب خوان ها خیلی خوش بحالشان میشود. هم در دنیا حالش را میبرند و هم در آخرت و هم وقت فشار قبر. چون یکی از آثار نماز شب، کاهش فشار قبر است و اگر بگوییم موثرترین عوامل در این زمینه، بیخود نگفته ایم. نماز شب غیر از کم کردن سختی های پس از مردن کلی آثار و برکات ریز و درشت دیگرهم دارد که باید در یک مطلب مفصل دیگر به آنها اشاره کنیم.

زیارت حضرت سیدالشهداء

کربلایی شدن و زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام میتواند در کاهش فشار قبر کمک زیادی بکند. کافی است آثار و برکات زیارت کربلا را جستجو کنید و ببینید چقدر روایت در این زمینه زیاد است و توصیه علما و مراجع هم بر این بوده.

دفن شدن در نجف

یادش بخیر در مسجد محل سکونت ما، یک سید روحانی داشتیم که امام جماعت بود و یک تابستان در سفر کربلا در مناطق مرزی فوت کرد و جنازه اش را به شهر نجف منتقل و در قبرستان وادی السلام دفن کردند. این را از این جهت گفتم که دفن شدن در شهر نجف و در مجاورت حرم امیرالمومنین باعث کاهش فشار قبر میشود و اگر کسی از ماهم مثل این سید، در نجف دفن شد میتواند خوشحال باشد که بارش سبک تر از بقیه است.

جریده چوب

اگر همراه با میت دو عدد چوب تر که به آن «جریده چوب» یا «جریدتین» میگویند دفن شود در کم شدن فشار قبر و دیگرعذابهای آن دنیا تاثیر زیادی دارد. این مسئله از قدیم مورد توجه مردم بود و ترجیحا از چوب سدر یا بید استفاده میشود که دیرتر خشک میشوند و هم به وفور پیدا میشود. البته این سالهای اخیر که کار دفن و کفن اموات به دستگاههای دولتی و شهرداریها واگذار شده بعید میدانم اینگونه مسائل رعایت شود.

ماه رجب

به خودی خود نمیتواند فشار را کم یا زیاد کند اما زمینه کاهش فشارقبر و عذاب قبر در ماه رجب مهیا است. خصوصا کسی که چهار روز از ماه رجب را روزه بگیرد میتواند امیدوار باشد در قبر عذاب کمتری را تحمل کند.

در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز روایت شده است که: هر کس نماز مغرب شب اول رجب را بگذارد و پس از آن بیست رکعت نماز کند و در هر رکعت سوره «حمد» و «قُل هو الله احد» را یک مرتبه بخواند و سلام دهد و بین هر دو رکعت سلام بدهد، رسول خدا(ص) فرماید: می‌دانید ثواب آن چیست؟ گفتند: خدا و رسولش داناترند. فرمود: روح الامین این نماز را به من آموخت و رسول خدا آستین هر دو دست خود را بالا زد و گفت: جان خودش و خاندانش و مالش و فرزندانش محفوظ گردد و از شکنجه قبر در پناه باشد و مثل برق جهنده از صراط بدون حساب بگذرد!

این چند راهکار که اینجا گفتیم از میان دهها عامل کاهش فشار قبر، آسان ترین و کاربردی ترین آنها بود ولی از ما میشنوید بهتر است یک فکر کلی برای آن دنیا داشته باشید چون فشار قبر همه سختی بعد از مرگ نیست، فقط یک مرحله از آن است، با باقی راه چکار کنیم؟