چرا مرقد شهید مزاری اعمار نمی شود؟

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 86694

دیروز( پنجم جوزا) مصادف با سالروز ولادت شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری بود. مردی که یادش، حس غرور و شجاعت را در مردمش احیا می کند و نامش، مردانگی و مقاومت را در اذهان تداعی می نماید.

هزاره ها به مدد هدایت های او، هویت کتمان شده ی خود را از نو زنده کردند و مشق عشق آموختند. در دوره ای که مزاری سکانداری رهبریت هزاره ها و جامعه تشیع را به عهده داشت، حماسه های بی شماری خلق شد و گفتمان جدیدی تحت عنوان عدالت خواهی به منصه ظهور رسید. سلحشوری های جوانان آن دوره هنوز الگوی نسل جوان و جدید ماست. حماسه بزرگ مقاومت در راستای عدالت، بزرگ ترین میراث مزاری برای مردم این سرزمین است که هنوز از بی عدالتی و شکاف طبقاتی رنج می برند. بنابراین، پنجم جوزا در تقویم ذهنی ما، یک روز نیست بلکه یک برش حماسی از تاریخ معاصر است؛ زیرا در این روز، مردی دیده به جهان گشود که هویت و غرور ما را احیا کرد. اهمیت مزاری در هویت بخشی آن است؛ اکنون پس از دو دهه از غروب تلخ او، این پرسش برای نسل جوان مطرح است که داعیه داران میراث مزاری، چقدر در حراست از آرمان های مزاری تلاش ورزیده اند؟

چرا هنوز مرقد شهید وحدت ملی، اعمار نشده و کماکان غریب و دست نخورده باقی مانده است؟
این پرسش متوجه همه ی ماست؛ چرا که مقاومت مزاری، ظهور یک حماسه در عصر جدید بود. با مقاومت عدالت خواهانه او، بسیاری از معادلات در سطوح داخلی و منطقه ای تغییر کرد و به یکباره نخوت و غرور کاذب خیلی ها فرو ریخت.

اکنون اگر ما پنجم جوزا را به عنوان روز تولد حماسه بزرگ گرامی می داریم، نه تنها به عنوان یک روز که به عنوان یک رویداد تاریخی آفریننده ی حس غرور، اعتماد به نفس و عزت مردم خود نگاه می کنیم. استاد مزاری را دوست داریم؛ چون صادقانه و نه مزورانه به دفاع از عدالت، پیمان بست و بر این پیمان تا بذل جان استوار ماند. راستی داعیه داران راه و آرمان مزاری، به تعهدی که با مردم بستند، وفادار مانده اند؟

در حال حاضر پایبندی به خط و منش مزاری که اکنون شهید وحدت ملی لقب یافته، مهم ترین ضرورت جامعه ماست. مردم و نسل جوان از رهبران خود می پرسند که آیا بر عهدی که با مردم و ارمان مزاری بسته بودند، هنوز بر همان پیمان استوار مانده اند؟

امید که همه بر پیمان خود باقی بمانیم و در راستای گسترش عدالت اجتماعی و وحدت ملی که آرمان شهید مزاری بود، مجدانه بکوشیم. رسالت همه ما بویژه میراث داران شهید وحدت ملی است تا با تشکیل هیات امنا سر از امروز به منظور اعمار شرافت مندانه مرقد شهید مزاری، نشان دهند که صرفا از نام رهبر شهید استفاده نمی کنند.

دکتر عبدالطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟