چرا اشرف غنی فقط به پکتیا سفر می کند؟ غور و قندهار و غزنی هیچ!

  • انتشار: ۳۰ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: بازار شایعات
  • شناسه مطلب: 32265

اطلس پرس-قرار است رییس جمهور بهمراه هیاتی حکومتی به پکتیا سفر کند و درباره حادثه قومندانی امنیه این ولایت سخنرانی کند.
به گزارش خبرگزاری اطلس، دکتر عبدالکریم پاکزاد در این باره نوشته است : این امر ثابت شده است که هر زمامداری که پایگاه دموکراتیک ندارد و یا رابطه اش با قدرت رابطه با یک دستگاه، یک بنیاد سیاسی معتبر و قابل قبول (شاهی یا جمهوری) استوار نیست، به مظاهر قدرت زیاد وابستگی و علاقه دارد. در جامعه دموکراتیک چون قدرت به مردم تعلق دارد و از آن محافظت میکنند، آنهایی که بطور موقت (رئیس جمهور، نخست وزیر) و یا بطور دایم ولی سمبولیک وعاری از قدرت (شاه) در راس فرمان دولت قرار میگیرند سعی دارند از تواضع کار بگیرند، در مصارف خود صرفه جو باشند. برعکس در رژیم های اتوریترو غیر دموکراتیک، هرچه فقیر تر باشند بیشتر به مظاهر قدرت توجه دارند.
در دهه ۱۹۷۰ در کشورفقیر افریقا (افریقای مرکزی) یکی از افسران ارتش بنام بوکاسا قدرت را بدست گرفت. وی چند سال بعد خود را امپراتور اعلام کرد و بودجه مملکت را صرف ساختن تاج و تخت خود نمود. وی در هر قریه و دهکده ی که میرفت برایش قالین سرخ فرش میکردند. در همین نزدیکی ما، رضا شاه در ایران که به کمک امریکا و انگلیس بعد از یک کودتاه به قدرت رسید در سال ۱۹۷۱ خواست خود را کوروش، شهنشاه، شاه شاهان، جا بزند. برای تاج گذاری خود صد ها میلیون دالررا مصرف کرد. مهمانان را با هواپیماهای مخصوص از سراسر جهان به ایران و بعد به شیراز انتقال میداد. حتا غذای مهمانان در پاریس تهیه میشد و با هواپیماهای مخصوص به ایران انتقال داده میشد. این جشن در سقوط این “فرزند داریوش و کوروش” نقش داشت.
اشرف غنی را نه به بوکاسا نه به رضا شاه مقایسه میکنم ولی علاقه وی به مظاهر قدرت برای دموکرات های افغان اعصاب خورد کننده است. مجلس های پلو خوری در ارگ برای همه طبقات مردم ما را بیاد دربارسلاطین مستبد گذشته میاندازد و علاقه بی حد وی به فرش قرمز برای کسی که در اروپا و امریکا زندگی کرده غیر قابل فهم است. فرش قرمز معمولآ برای روسای دول خارجی که بطور “رسمی دولتی” از یک کشور بازدید میکند اختصاص دارد مانند ضیافت شام رسمی. برای بازدید های غیر دولتی، حتا اگر رسمی باشد این تدابیر اجرا نمیشود. (توضیح تفاوت میان یک سفر دولتی و یک سفر رسمی و یا یک سفر خصوصی طولانی میشه).
دوسوال دارم ​:
اول. من مخالف سفر اشرف عنی به پکتیا نیستم ولی وی به قندهار، غزنی، غور و مسجد امام زمان هم خواهد رفت و در همه جا برای او فرش قرمز گذاشته خواهد شد ؟
دوم. فردا اگر وی “خدای نخواسته” در محل یک زلزله و یا یک آفت طبیعی بزرگ مانند سیلاب برای تسلی مردم حضور پیدا کند بازهم در میان گل و لای برای خود فرش قرمز پهن خواهد کرد ؟
والله هر چیز حدی دارد !
بازخدا رحم کرد که او از من هم مسن تر است و گرنه خطر اینکه “لویه جرگه حامد کرزی” را دایر میکرد و با بکار برد انواع تطمیع .روسای قوم و قبیله را قانع میساخت که برای خیرو بهبودی مملکت او را شاه اعلام کنند و به این ترتیب انتقام خود را از محمد زائی ها بگیرد. (این پراگرف را هر طور که دلتان میخواهد تعبیر کنید طنز یا جدی)

انتهای پیام

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟