چای کوهی؛ خواص و نحوه مصرف آن

  • انتشار: ۸ ثور ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 111515

امروزه داروهای گیاهی و مغازه های عطاری جایگاه ویژه ای نزد مردم پیدا کرده اند، به طوری که اکثرا برای درمان مشکلات خود به جای داروخانه به عطاری ها مراجعه می کنند.

و حقیقتا گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که می تواند به راحتی جایگزین داروی های شیمیایی شود. استفاده از داروهای گیاهی در برخی موارد می تواند مشکل جسمی و روحی شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

چای کوهی که با نام های چای چوپان و چای پشمی هم شناخته می شود از جمله ی این گیاهان دارویی پر از خاصیت است که در این مطلب به خواص، موارد منع مصرف و نحوه مصرف آن پرداخته شده است.

چای کوهی و خواص و نحوه مصرف آن
چای کوهی و خواص و نحوه مصرف آن

این داری گیاهی و چای در کشورهای اروپایی و آمریکایی به نام سنت جونز شناخته می شود و مدتی است و از آنجا که برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها کاربرد دارد به شهرت زیادی رسیده است.

شاید جالب باشد اگر بدانید که روغن چای کوهی، مدت سه قرن در انگلستان تنها داروی زخم‌ها بوده است.

این گیاه دارویی در ایران در دامنه کوه‌های البرز، ‌کرج،‌ چالوس و مازندران و نقاط غرب ایران به وفور یافت می‌شود.

ظاهر چای کوهی

این گیاه در واقع کوتاه، دارای ساقه ‌های کرک‌ دار متعدد به رنگ سبز یا تقریباً متمایل به خاکستری یافت می شود. همچنین دارای گل‌های خوشه مانند صورتی رنگ، ارغوانی و به گاهی نیز سفید می باشد.

کاسه گل لوله‌ای و پوشیده از کرک پرهای بلند، به رنگ سبز تا بنفش تیره و برگ‌های آن به صورت ساقه‌ای، پهن و دراز و خطی یا سرنیزه‌ای هستند.

در برخی موارد نیز گل‌های چای کوهی به رنگ سفید یا زرد هستند که در بالای ساقه بصورت مجتمع به چشم می‌خورند. این گل‌ها کمی معطر و دارای بوی مخصوصی هستند . میوه چای کوهی کپسولی شکل است.

فواید چای کوهی

چای کوهی به عنوان یکی از تسکین دهنده های عالی برای ناراحتی‌های گوارشی توصیه می‌شود این گیاه دارای طبع گرم و خشک است.

از دیگر خواص چای کوهی می توان به خاصیت آن در بازکنندگی قولنج نام برد. همچنین این گیاه بازکننده عادت ماهانه در زنان و متلاشی‌ کننده سنگ مجاری ادراری و صفراوی است.

چای کوهی و خواص و نحوه مصرف آن

البته توصیه می شود که افرادی که دارای مزاج گرم هستند از این گیاه کمتر بنوشند و با داروهای دیگر مصرف نمایند زیرا خوردن زیاد چای کوهی ادرار را خون آلود می‌کند.

خوردن این گیاه می‌تواند اخلاط بلغمی غلیظ بدن را که در شش‌ها یا امعاء یا رحم متمرکز شده‌اند دفع سازد. همچنین خوردن معجون چای کوهی و عسل قوای جنسی را بهبود می‌دهد.

از دیگر خواص این گیاه فوق العاده می توان موارد زیر را نام برد:

–  کرم معده و روده را از بین می برد.

– ادرار آور وقاعده آور است .

– برای رفع گرفتی صدا مفید و خلط آور است.

– برای درمان کزاز از آن استفاده می شود.

– از موارد درمانی برای رفع اسهال معمولی و خونی است.

– بهترین دارو برای درد دنبالچه.

– اگر مشکوک به خونریزی مغزی هستید و یا احتمال خونریزی مغزی وجود دارد حتما از این دارو استفاده کنید .

– درمان ضعف جنسی.

– درمان کننده بیماری مننژیت است .

– سیاه سرفه را از درمان می کند.

– درمان خشکی گردن و دردهای ناشی از آن.

– مفید برای کم خونی.

– چای کوهی اشتها را باز می کند.

– خاصیت ضد افسردگی.

– درمان بیخوابی.

– درمان سرماخوردگی .

– همچنین برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات بکار میرود.

– همچنین چای کوهی می تواند ویروسها را از بین ببرد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

دانشمندان مدتی است که روی اثر چای کوهی بر روی سرطان خون تحقیقات دامنه داری را شروع کرده اند و به نتایج فوق العاده ای دست یافته اند . همانطوریکه قبل گفته شد این دارو اثر بسیار خوبی بر روی افسردگی درد البته اگر سه بار متوالی از این دارو استفاده شود حالات افسردگی را از بین برده بیخوابی را مداوا می کند و بیماران اعتماد به نفس خود را باز می یابند .

منع مصرف چای کوهی

کسانیکه از قرص ضد بارداری ، داروهای آسم و ضد سرماخوردگی و حساسیت استفاده می کنند نمی توانند چای کوهی مصرف کنند .

چای کوهی و خواص و نحوه مصرف آن
چای کوهی و خواص و نحوه مصرف آن

نحوه استفاده و مصرف چای کوهی

چای کوهی که در زبان ترکی به آن توکلیجه نیز می گویند، از تیره ی گیاهان معطر است که آرام بخشی مطبوع، نشاط آور و با خاصیت معجزه آسای تقویت کننده ی قوی برای اعصاب و روان به شمار می رود.

همان طور که گفته شد چای کوهی یک مسکن فوق العاده است و درمانی برای دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی می باشد که ویژگی انرژی زایی و نشاط انگیزی را نیز برای افراد افسرده و کم حوصله به همراه خود به ارمغان می آورد.

برای تهیه دم کرده این چای لازم است یک قاشق مربا خوری پر از چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و با قاشق خوب به هم بزنید.

بعد از آن رویش را با یک نعلبکی بپوشانید و بگذارید مدت ۲۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و با کمی عسل میل کنید.

چای به دست آمده از این فرآیند یک نوشیدنی خوش رنگ، خوش مزه و دلچسب است که در شب های سرد پاییزی و زمستان، پس از یک روز کار و تلاش، با ایجاد آرامش و رفع خستگی، بی شک انرژی از دست رفته را به شما باز می گرداند.

همان طور که گفته شد یکی از خواص دارویی این گیاه، ادار آور  بودن آن است و همین خاصیت برای شستشوی مجرای ادراری می باشد.

ترکیبات چای چوپان (کوهی)

مهمترین ماده شیمیایی در این چای گیاهی و فوق العاده مفید هاپیرین Hyperin و همچنین ماده قرمز رنگی بنام هایپریسین Hypericin می باشد همین طور چای کوهی مقداری تانن و اسید نیکوتی نیک در خود دارد.