پمپئو چین را به پنهان‌کاری درخصوص کرونا متهم کرد

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 81867

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در انتقاد از نحوه مدیریت شیوع کرونا توسط چین، مدعی شد حزب حاکم چین همچنان از ارائه اطلاعاتی که جهان برای پیشگیری از ابتلای بیشتر به آن نیاز دارد، خودداری می‌کند.

خبرگزاری رویترز در گزارش چهارشنبه خود نوشت: پمپئو در مصاحبه با برنامه رادیویی «واشنگتن واچ» با تکرار ادعاهای قبلی خود درباره تاخیر پکن در ارائه اطلاعات درباره انتشار ویروس کرونا که خطراتی را برای مردم در سراسر جهان به بار آورده است، گفت این امر «واقعا جان هزاران تن را به خطر انداخته است».

وی افزود: نگرانی من از این مخفی کاری و اطلاعات غلطی است که حزب کمونیست چین در ارائه آن نقش داشته است و همچنان از ارائه اطلاعاتی که جهان برای جلوگیری از ابتلای بیشتر و تکرار دوباره آن نیاز دارد، خودداری می کند.

پمپئو همچنین ایران و روسیه را نیز به ارائه اطلاعات نادرست درباره این ویروس متهم کرد و مدعی شد: ارائه اطلاعات غلط از سوی روسیه و ایران و چین همچنان ادامه دارد. آنها می گویند این ویروس از ارتش آمریکا شیوع یافته و ممکن است شیوع آن از ایتالیا باشد. همه این ها برای این است که از مسئولیت خود شانه خالی کنند.

پمپئو به رغم انتقاد شدید از چین، از اشاره به این ویروس به عنوان «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» (شهر محل شیوع ویروس در چین) خودداری کرد و پیشتر با اطلاق چنین القابی خشم پکن را برانگیخت.

وی همچنین گفت: این بحران جهانی همچنان ادامه دارد و ما باید مطمئن شویم که هر کشوری امروز شفاف عمل می کند و اطلاعات واقعی را ارائه می دهد تا جامعه جهانی و جامعه مقابله با بیماری های عفونی و مراقبت های بهداشتی بتوانند روی آن کار کنند.

پمپئو که همواره از چین و حزب حاکم این کشور انتقاد کرده است گفت، در آینده تصمیم های بسیار مهم درباره چگونگی روابط آمریکا و چین اتخاذ خواهد شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟