پایان خلاف خود خوانده ای بنام “داعش” در عراق و سوریه

  • انتشار: ۳۰ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیبین الملل
  • شناسه مطلب: 33527

داعش که چند سال قبل با حمایت تعدادی از کشورهای غربی و عربی با نام دولت اسلامی عراق و شام در قسمت هایی از عراق و سوریه شکل گرفته بود، آخرین پایگاه خود را در سوریه از دست داد تا این گروه تروریستی به زباله دان تاریخ انداخته شود.

تصرف شهر مرزی بوکمال سوریه که آخرین پایگاه گروه وهابی داعش در این کشور بود، پایانی بر دوران فعالیت این گروه تروریستی در سوریه است.

روز گذشته رسانه های سوری اعلام کردند که نیرو‌های ارتش سوریه، سرگرم پاکسازی این شهر از بمب‌های به جا مانده از داعش و تعقیب تروریست‌هایی است که به روستا‌های اطراف بوکمال فرار کرده اند.

داعش در مناطقی از شرق ولایت دیرالزور (منطقه التنف و بخشهایی کوچک از مناطق اطراف رود فرات)، جنوب دمشق (اردوگاه یرموک)، قنیطره، درعا، حماه حضور دارد، با این تفاوت که دیگر هیچ شهر راهبردی در اشغال این گروه تروریستی نیست.

گروهک خالد بن ولید که در جنوب سوریه است و بخشی از قنیطره و درعا آلوده به آن است، گروهک نزدیک به داعش است و برخی این گروهک را اصالتا داعشی نمی‌دانند، بلکه گروهکی است که با داعش بعیت کرده است. رفتار نظامی و عقیدتی این گروهک بسیار شبیه به داعش است.

مقایسه نقشه میدانی در سوریه در مقایسه با قبل نشان می دهد که ارتش سوریه به همراه نیروهای همپیمان خود طی سالهای جنگ سوریه چه موفقیتی به دست آورده‌اند.

روزنامه الاخبار در این زمینه گزارش داد، با نگاه به این نقشه می توان به طور قاطع گفت که طرحهای تجزیه منطقه و تبدیل آن به کشورهای ضعیفی که قادر به مقاومت [در برابر اسرائیل و آمریکا] نباشند، شکست خورده است.

اما محور آمریکایی که امروز دچار شکست شده است، قطعا دست از تلاش برنخواهد داشت و از طریق ابزارهای دیگری، تلاش خواهد کرد و زمینه را برای نبردهای تازه -هر چند متفاوت- فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر ارتش سوریه به عملیات خود در ولایت حماه (علیه جبهه النصره) و غرب شهر البوکمال ادامه می دهد تا بتواند کل خاک خود را از تروریست‌ها پس بگیرد.

در محور دیرالزور، ارتش سوریه روز گذشته موفق شد در شرق این ولایت، روستای «الکشمه» را آزاد کند.

در واقع پس از تسلط ارتش سوریه بر شهر البوکمال، بستر نظامی، امنیتی و اتاق عملیاتی اساسی برای داعش در این منطقه باقی نمانده و در دو قسمت در شرق و غرب رود فرات پراکنده شده است.

ارتش سوریه و نیرو‌های متحد آن آخرین پایگاه اصلی داعش را از چنگ این گروه خارج کردند تا صفحه پایانی زندگینامه داعش در شهر بوکمال نوشته شود. در خیابان‌های این شهر نشانه‌های درگیری شدید به چشم می‌خورد.

یکی از فرماندهان ارتش سوریه گفت: «هماهنگی موثر میان نیرو‌های ارتش سوریه و متحدان آن، به آزادسازی شهر بوکمال انجامید. داعش از سکنه بوکمال به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کرد و بنابراین ما با مشکلات زیادی روبرو می‌شدیم. هدف اصلی ما محافظت از جان غیر نظامیان بود.»

آزادی بوکمال به عنوان یکی از آخرین مراکز استقرار داعش در سوریه همزمان با آزاد سازی شهر راوه به عنوان آخرین منطقه مسکونی تحت کنترل داعش در عراق بشارت دهنده وعده های محور مقاومت در مورد ریشه کن شدن داعش پیش از آغاز سال جدید میلادی است.

شکست داعش در بوکمال به معنی شکست این گروه تروریستی در سوریه است. داعش 98 درصد خاک تحت اشغال خود در سوریه را رها کرده و هم اکنون فقط بر بخش هایی از مناطق مرزی این کشور و عراق مسلط است.

شهر بوکمال یکی از سه شهر بزرگ ولایت بیابانی دیرالزور و مهم ترین و آخرین پایگاه داعش در سوریه بود، لذا از لحاظ راهبردی، به قدری اهمیت دارد که آمریکا، داعش و دمشق برای تسلط بر آن با هم رقابت داشتند. داعش نیز برای حفظ شریان حیانی خود در این شهر به شدت طی دو ماه گذشته در برابر حملات دولت سوریه مقاومت می کرد. گفته می شود دست کم 2 هزار نفر از نیروهای داعش طی همین مقاومت سرسختانه جان خود را از دست دادند.

در اثر پیروزی نیروهای سوری در این شهر، می توان گفت پروژه داعش به عنوان یک جریان ضد اسلامی با پوسته سلفیت تکفیری جهت ایجاد خلافت موسوم به اسلامی به پایان خود رسیده است و آنچه که از داعش طی ماههای آینده باقی می ماند، عملیات های تروریستی به صورت انفرادی در مناطق مختلف سوریه و عراق خواهد بود که این موضوع نیز در سایه اشراف اطلاعاتی ارتش سوریه و عراق قابل پیشگیری است.

شهر بوکمال نقطه ارتباطی بین بغداد و دمشق و از اولین مناطقی است که در سال 2012 از کنترل دولت سوریه خارج شده و داعش در آن مستقر شد.

در حال حاضر عربستان سعودی برای منحرف کردن دستاوردهای محور مقاومت تلاش‌های خود را برای ایجاد تزلزل در عرصه سیاسی لبنان به کار گرفته و بر اساس منافع رژیم اسرائیل تلاش دارد فتنه داخلی در این کشور ایجاد کند تا شاید بتواند زمینه را برای تکمیل طرح های آمریکا در مرحله بعد از داعش مهیا کند.

در حال حاضر در شرق سوریه دو نیروی مستقل وجود دارد که به دنبال مبارزه با داعش است. یکی از این نیروها ارتش سوریه و متحدانش است و در طرف مقابل آمریکا به همراه نیروهای دموکراتیک کرد قرار دارند که سعی دارند با آزاد سازی مناطق تحت سلطه داعش واقعیت سیاسی جدیدی را به مردم منطقه تحمیل کرده و تجزیه دولت مرکزی را در دستور کار قرار دهند. سرعت پیشروی ارتش سوریه و نیروهای متحد این کشور و فروپاشی داعش در بوکمال نشانه ای از این رقابت بود و علاوه بر این نشان دهنده تجربه بالایی است که محور مقاومت در روند 6 ساله مبارزه با تروریسم در منطقه به دست آورده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟