پارلمان بازهم تهدید کرد؛ رخصتی زمستانی از فردا

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 2541

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از پژواک، منشی ولسی جرگه می گوید اگر تا فردا نامزد وزرا معرفی نشوند، جرگه بیشتر از این به رأی دادن به نامزد وزرا وقت ندارد؛ چرا که رخصتی های زمستانی خود را آغاز می کند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور و داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، بتاریخ ٧میزان در مراسم به جا آوردن تحلیف گفته بودند که تا ٤٥روز نامزد وزرا را معرفی می کنند، که این کار تا کنون صورت نگرفته است.

از سه ماه گذشته به این سو تمام وزارت ها، ریاست های مستقل و ولایات را سرپرست ها اداره می کنند.

عبدالرووف ابراهيمى رييس ولسى جرگه دیروز گفته بود که رييس جمهور در دیداری که با وى داشت، گفت که به روز دوشنبه، نامزد وزرا را براى کسب راى اعتماد به ولسى جرگه معرفى مى کند.

اما عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه، به آژانس خبری پژواک گفت که تا کنون (12:30 بعد از ظهر) فهرست نامزد وزرا به آن مجلس نرسیده است.

به گفته وی، رخصتی های زمستانی آنها به تاریخ اول دلو آغاز می شود و به اساس پروسیجر آن مجلس، تنها کار روی بررسی اسناد تحصیلی نامزد وزرا سه یا چهار روز را در بر می گیرد و چند روز دیگر نیاز است تا نامزد وزرا، پلان های کاری شان را به اعضای آن مجلس، تشریح کنند و وکلا به آنان رأی بدهند.

وی اضافه کرد: “اگر حکومت امروز و یا فردا نامزد وزرا را برای گرفتن رأی اعتماد به جرگه معرفی نکند؛ جرگه بیشتر از این به رأی دادن به نامزد وزرا وقت ندارد؛ چرا که رخصتی های زمستانی خود را آغاز می کند.”

به گفته عرفان، اگر در اثر تاخیر در معرفی نامزد وزرا هر مشکلی که در کشور به وجود آمد، مسوولیت به عهده رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت خواهد بود.

به اساس ماده 107 قانون اساسی؛ شوراى ملی در هر سال دو اجلاس عادى داير می کند. مدت کار هردو اجلاس شورا، در هر سال نه ماه می باشد. در صورت ايجاب، شورا می تواند اين مدت را تمديد کند.
جلسات فوق العاده شورا می تواند در ايام تعطيل به امر رييس جمهور داير شود.
این سخنان در حالی است که  طرح بودجه سالانه در اول ماه روان (جدی) از سوی ولسی جرگه رد شد و وزارت مالیه، این طرح را پس از تصحیح به آن جرگه ارسال نمود و طرح مذکور در کمیسیون های آن جرگه زیر بحث قرار دارد.

به اساس ماده ٩٩قانون اساسی، در صورتی که در اجلاس شوراى ملى، بودجه سالانه يا پروگرام انکشافی يا موضوع مربوط به امنيت عامه، تماميت ارضی و استقلال کشور مطرح باشد، مدت اجلاس شورا قبل از تصويب آن نمی تواند خاتمه يابد.
اما عرفان گفت که طرح بودجه، روز چهارشنبه همین هفته، در جلسه عمومی به بحث گرفته ميشود و ممکن است پیش از رخصتی هاى آنان تصویب شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟