ولیعهد عربستان سعودی صاحب گران ترین قصر جهان شد

  • انتشار: ۲۹ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 34627

یک قصر۳۰۰ میلیون دالری در حومه پاریس تازه‌ترین مورد از خریدهای تجملی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی است. وی مدتی است با بازداشت شماری از مقامات و شاهزاده های سعودی شعار مبارزه با فساد را سر می دهد.

روزنامه نیویورک تایمز می نویسد دو سال پیش که «قصر لوئی چهاردهم» به ارزش ۳۰۰ میلیون دالر فروخته شد مجله «فورچون» آنرا گرانقیمت‌ترین خانه جهان توصیف کرد و مجله‌های اختصاصی مستقلات به تفصیل در مورد امکانات رفاهی و جزییات لوکس این بنا که در قلب یک باغ ۵۷ هکتاری قرار دارد نوشتند. ولی کسی خبر نداشت خریدار آن کیست.

اکنون مشخص شده که مالک واقعی آن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، است که با در پیش گرفتن سیاست‌های جسورانه‌ای قصد دارد نه تنها آینده این کشور بلکه خاورمیانه را تغییر دهد.

این قصر عظیم و لوکس تنها مورد از خریدهای تجملی ولیعهد عربستان سعودی نیست. او دو سال پیش یک قایق مدرن و تفریحی به ارزش ۵۰۰ میلیون دالر و چندی پیش نيز یک تابلوی لئورناردو داوینچی به ارزش ۴۵۰ میلیون دالر را خریداری کرده است.

اینها چند مورد شناخته شده از خریدهای ولیعهدی است که ظاهرا قصد دارد با فساد مالی و ثروت اندوزی در کشورش مبارزه کند و از ریاضت اقتصادی دم می زند.

مالکیت این قصر در اطراف ورسای پاریس با انتقال سند مالکیت آن بین شرکت‌های پوششی گوناگون در فرانسه و لوکزامبورگ پنهان شده است.

اما مدیریت این شرکت‌ها با موسسه سرمایه گذاری عربستان سعودی است که ریيس آن مدير بنیاد شخصی ولیعهد عربستان سعودی است. مشاوران اعضای خاندان سلطنتی آن کشور می گویند مالک نهایی این ملک ولیعهد عربستان سعودی است.

در شرایطی که به خاطر کاهش درآمد نفت حکومت عربستان در سال اخیر حدود ۲۵۰ میلیارد دالر از هزینه طرحهای عمومی را حذف کرده ملک سلمان و خانواده‌اش که درآمد آنها طبق عرف کشور هیچگاه اعلام نمی شود پول زیادی صرف موارد شخصی کرده اند. یک نمونه آن ساختمان یک قصر و مرکز تفریحی بزرگ برای ملک سلمان در سواحل مراکش است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟