وزیر دفاع آمریکا رفتار کوریای شمالی را شرورانه خواند

  • انتشار: ۶ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 32570

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا کوریای شمالی را به پی‌گرفتن رفتاری شرورانه متهم کرد و تأکید کرد که ایالات متحده کوریای شمالی هسته‌ای را نمی‌پذیرد.

جیمز ماتیس این سخنان را شنبه ۲۸ اکتوبر در سئول، پایتخت کوریای جنوبی و در یک کنفرانس خبری در کنار همتای کوریایی خود بر زبان راند که جمع‌بندی سفر دو روزه او به آن کشور بود.

وزیر دفاع آمریکا به پیونگ‌یانگ هشدار داد که پیگیری برنامه توسعه تسلیحات هسته‌ای نه تنها به امنیت آن کمک نمی‌کند، بلکه عامل از بین رفتن امنیت است.

او که در این سفر بر علاقه واشنگتن به یک «راه‌حل دیپلوماتیک» تأکید کرده بود، شنبه هشدار داد که توان نظامی کوریای شمالی قابل مقایسه با توان نظامی آمریکا نیست. او گفت که دیپلوماسی وقتی موثر است که «نیروی نظامی قابل اتکایی پشتیبان آن باشد.»

او گفت: «اشتباه نکنید. هر حمله‌ای به ایالات متحده یا متحدان ما شکست خواهد خورد. هر گونه استفاده از تسلیحات هسته‌ای از سوی کوریای شمالی با پاسخ نظامی گسترده‌ای مواجه خواهد شد که هم موثر است و هم منکوب‌کننده.»

تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن پس از مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در کوریای شمالی بالا گرفت. این تنش‌ها با جنگ لفظی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی به سطحی کم‌سابقه رسید.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) ارزیابی کرده که پیونگ‌یانگ ظرف چندماه آینده قابلیت هدف‌قراردادن خاک ایالات متحده با سلاح‌های اتمی را به دست می‌آورد. ترامپ وعده داده که اجازه چنین اتفاقی را ندهد. کوریای شمالی مدعی است که هم‌اکنون به چنین قابلیتی دست یافته است.

ماتیس در ادامه گفت که با توجه به رفتار رهبر کوریای شمالی وضعیتی را متصور نیست که در آن «ایالات متحده بتواند کوریای شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌ای بپذیرد.» او رفتار این کشور را شرورانه خواند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟