واکنش کرزی به پایان ماموریت نظامی ناتو

  • انتشار: ۹ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 2339

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور همزمان با پایان ماموریت جنگی نیروهای ناتو، واکنش نشان داده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بخدی، آقای کرزی هر چند از پایان ماموریت جنگی ناتو استقبال کرده، اما گفته است که شیوه‌ عملیات نیروهای ناتو در سیزده سال گذشته در کشور اشتباه بوده است.

حامد کرزی در جریان سال های اخیر حکومت‌داری اش همواره از نیروهای ناتو در مورد چگونگی عملیات و انجام عملیات های شبانه این نیروها انتقاد کرده است.
ماموریت جنگی نیروهای ناتو به رهبری ایالات متحده امریکا در افغانستان پس از سیزده سال، سر انجام به روز یک‌شنبه گذشته به رسما پایان یافت و با آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی، نیروهای باقی مانده خارجی در کشور، نقش جنگی نخواهند داشت.

در همین حال دفتر مطبوعاتی حامدکرزی با نشر خبرنامه ای از قول او گفته است: “عملیات نظامی ناتو از نظر شیوه‌ عملیاتی و مکان عملیات ها به راه اشتباه روان بود، من همواره خواستار اصلاح عملیات‌های جنگی نیروهای ایتلاف بین‌المللی برضد تروریزم در کشور بودم.”

آقای کرزی، پایان ماموریت جنگی ناتو را مورد ستایش قرار داده اما او ابراز امیدواری کرده است که پس از این همچنان حمایت جامعه جهانی از افغانستان ادامه داشته باشد.

از سویی هم باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده امریکا با پایان ماموریت نظامی ناتو در افغانستان گفت که طولانی ترین ماموریت نظامی در تاریخ امریکا، سر انجام در افغانستان مسئولانه پایان یافت.

آقای اوباما گفته است که افغانستان همچنان یک جغرافیای خطر ناک باقی می ماند و نیروهای امنیتی این کشور از خاک شان دفاع خواهند کرد.
نیروهای امریکا و ناتو پس از این تنها نقش حمایتی از نیروهای امنیتی کشور را به عهده خواهند داشت.

از همین رو حامد کرزی تاکید کرده است که پشتیبانی، آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان، از خواسته‌های اصلی شهروندان کشور است که باید ناتو و امریکا به آن توجه کنند.

آقای کرزی گفته است که حکومت افغانستان امیدوار است تا در ادامه از تکرار رویدادهای خونین که در آن غیرنظامیان قربانی‌ می‌شوند جلوگیری شود.
آلمان، فرانسه، امریکا، بریتانیا و ترکیه اعلام کرده اند که برنامه‌ “حمایت قاطع” شامل آموزش، مشورت دهی، تجهیز و کمک مالی را در افغانستان راه اندازی خواهند کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟