واکنش های داخلی و خارجی به اولین مذاکره رسمی دولت و طالبان

  • انتشار: ۱۸ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 7085

خبرگزاری اطلس ـ نخستین مذاکرات رو در رو و رسمی نماینده‌گان دولت با هیات مذاکره کننده طالبان در پاکستان، واکنش‌های گسترده ای را در محافل سیاسی داخلی و خارجی در پی داشته است.

سازمان ملل متحد، حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان، برخی از سناتوران امریکایی و شماری از کشورهای عضو ناتو از آغاز مذاکرات رسمی صلح در پاکستان استقبال کرده اند.

چین و روسیه که به صورت ناظر در نشست هیات‌های مذاکره کننده افغانستان و طالبان در پاکستان حضور داشتند نیز از آینده این روند ابراز خرسندی کرده اند.

نیکولاس هیسم نماینده‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان صلح در این کشور را یک ضرورت پنداشته و گفتگوی مستقیم بین نماینده گان را پر اهمیت خواند.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما در اعلامیهء می نویسد، نیکولاس هیسم ماه گذشته در سخنرانی اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بطور خاص بر گفتگوهای مستقیم صلح در افغانستان، تاکید کرده بود.

نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان تاکید نمود که افغانان تشنه پایان جنگ و خشونت در کشور شان اند، زیرا مشکلات جنگ در همه عرصه های زندگی افغانان تاثیر گذار بوده است.

به گفته نماینده خاص سازمان ملل متحد در افغانستان، باید این را پذیرفت که گفتگو بین نماینده گان حکومت افغانستان و طالبان در اسلام آباد، شاید برای یک روند، پیچیده و طولانی صلح در افغانستان، یک نقطه آغاز باشد.

نیکولاس هیسم در اشاره به این گفتگو، اقدام طرفین دخیل در این مذاکرات را ستوده و از میزبانی حکومت پاکستان برای گفتگو مستقیم ابراز امتنان کرد.

هیات های حکومت و طالبان پس از گفتگو در اسلام آباد فیصله کردند که بعد از ماه مبارک رمضان بار دیگر مذاکرات را از سر بگیرند.

هیات مذاکره کننده افغانستان به کشور بازگشته در نشست خبری گفتند که دولت برای اعاده حقوق و احترام به قانون اساسی، خطوط سرخ دارد و طالبان باید آنرا بپذیرند.

اعضای این هیات که ریاست آنرا حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه به عهده دارد گفته اند که فصل دوم قانون اساسی از مهترین خواسته های دولت افغانستان به شمار می رود.

این هیات گفته که در حال حاضر اعتماد سازی میان دو طرف جریان دارد و تلاش خواهد شد تا دو طرف خواسته ها و خطوط سرخ خود را مطرح کنند.

جان مککین عضو جمهوریخواه مجلس سنای ایالات متحده می گوید که باید در گفتگوهای صلح افغانستان مشخص شود که آیا نمایندگان شرکت کنندۀ طالبان از تمام آن گروه نمایندگی می کنند یا یک بخش آن.

او افزود که پاکستان با توقف حمایت از شبکۀ حقانی می تواند نقش بارزی را در تامین صلح در افغانستان بازی کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟