واکنش افغانستان نسبت به تصمیم پاکستان

  • انتشار: ۶ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 43045

پس از آن‌که دولت افغانستان اعلام کرد که تصمیم پارلمان پاکستان مبنی بر ادغام مناطق قبایلی با خیبر پشتون‌خواه، یک تصمیم یک طرفه‌است، اسلام‌آباد به آن واکشن نشان داده‌است.

داکتر محمد فیصل، معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجۀ پاکستان می‌گوید که تصمیم پارلمان پاکستان تصمیم مردم آن کشور است که آن‌را انعکاس می‌دهد.

معاون سخن‌گوی وزارت امور خارجۀ پاکستان خطاب به دولت افغانستان گفته‌است که باید اصول عدم مداخله و روابط دوجانبه را در نظر بگیرند.

این درحالی‌ست که دولت افغانستان مناطق قبایلی را از جمله مکان‌های می‌داند که در زمانی، هند بریتانوی تصمیم گرفته بود تا این مناطق تا حدود به شکل فدرالی اداره شود.

دولت افغانستان گفته‌‎است که تصمیم جدید پارلمان افغانستان مخالف موافقت‌نامۀ سال ۱۹۲۱ میلادی است که میان افغانستان و هند بریتانوی صورت گرفته‌است.

به روز ۵ شنبه هفتۀ گذشته، پارلمان پاکستان رای داد تا مناطق قبایلی با ایالات خیبرپشتون‌خواه آن کشور یک جا گردد و اگر مسودۀ پیشنهاد شده از سوی مجلس نماینده‌گان نیز مورد تایید قرار گیرد، این موضوع جنبۀ عملی را در خود خواهد گرفت.

گفتنی‌ست که تصمیم پارلمان پاکستان با شماری از باشنده‌گان مناطق قبایلی نیشین نیز روبرو شده و نارضیتی شان دراین قسمت اعلام کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟