واکنش‌های جهانی به حادثه تروریستی در تهران

  • انتشار: ۱۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 25549

در جریان حادثه تروریستی تهران در دو منطقه جداگانه شامل مجلس شورای اسلامی و آرامگاه امام خمینی، 17 تن شهید شدند.
گروه تروریستی داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت. برخی عوامل انتحاری تروریستی در این حادثه کشته و براساس گزارش پلیس تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند.
در عین حال واکنش‌های جهانی به این حادثه تروریستی بسیار گسترده بوده است.
در یکی از نخستین واکنش‌ها، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اشاره به این که اخبار حملات را از نزدیک پیگیری می‌کنم اضافه کرد امروز با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران تماس و مراتب همدردی خود را اعلام کرده‌ام.
همچنین حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام (ره) را محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است: اقدامات تروریست‌ها نتایج طرح ویرانگر بین‌المللی است که طرف‌های منطقه‌ای معروف از آن حمایت می‌کنند.
حزب الله در این بیانیه اعلام کرد: جنایات امروز در تهران، ترجمه عملی مورد انتظار تشدید بحران اخیر منطقه‌‌ای و بین‌المللی است که اخیرا در منطقه ما به وقوع پیوست.
در بخش دیگری از این بیانیه امده است: حملات تروریستی تهران تلاش برای ضربه زدن به امنیت ایران و تاثیر بر تصمیم‌گیری این کشور در ایستادن در کنار مقاومت است.
رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در توییتی که پس از رخدادهای تروریستی تهران منتشر ساخت از ترامپ خواست تا این اقدام را محکوم نماید. ریچارد هاس درتوییتی خطاب به رئیس جمهوری آمریکا نوشت: اگر قرار است که محکوم کردن تروریسم معنا دار باشد، نباید گزینشی بوده و مانند اروپا، باید آن را در تهران نیز محکوم کرد.
روسیه نیز از نخستین کشورهایی بود که حادثه تهران را محکوم کرد. کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: به شدت عملیات‌های تروریستی در ایران را محکوم و بر ضرورت استوار بودن در مبارزه با تروریسم تاکید می‌کنیم. همزمان سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست مشترک با همتای اسپانیایی خود در مسکو گفت: حمله تروریستی در تهران نشان می‌دهد که تروریست‌ها آرام نمی‌نشینند. وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اهمیت یک‌پارچه کردن تلاش‌های بین‌المللی در زمینه مبارزه با تروریسم بین‌المللی گفت: شکی نداریم که ایران به مبارزه با تروریسم پایبند هست.
ترکیه نیز در حالی حملات تهران را محکوم کرد.
نبیه بری رئیس پارلمان لبنان هم اعلام کرد که حملات تروریستی در تهران، عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای از بین بردن تروریسم را بیشتر می‌کند. از طرف دیگر میشل عون رئیس‌جمهور لبنان نیز با ارسال تلگرافی خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان، به شهادت رسیدن شماری از شهروندان ایرانی در پی حملات تروریستی در ساختمان مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) را به وی تسلیت گفت. میشل عون در این تلگراف ضمن محکوم کردن حملات تروریستی تهران، تاکید کرد: اینگونه جنایات ثابت می‌کند که تروریسم هیچ دینی ندارد و بدون هیچگونه ارزشهای انسانی یا دینی همه را هدف قرار می‌دهد.
سیاستمداران تونسی، الجزایر، عمان، هند، آذربایچان و وزارت خارجه امارات نیز از دیگر مقامات خارجی بودند که حملات تروریستی تهران را محکوم کردند.
همچنین رئیس‌جمهور عراق با ارسال تلگرافی، جان باختن شماری از شهروندان ایرانی را به حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان تسلیت گفت. فؤاد معصوم در این تلگراف ضمن ابراز همدردی با جمهوری اسلامی ایران به خاطر جان باختن شماری از شهروندان ایرانی در حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام (ره)، گفت: ما بر حمایت و همبستگی ملت عراق با جمهوری اسلامی ایران علیه گروه‌های تروریستی تاکید می‌کنیم.
رئیس‌جمهور عراق ضمن آرزوی شفای فوری برای مجروحان، تاکید کرد: ما بار دیگر آمادگی کامل خود را برای همکاری با ایران به منظور از بین بردن خطر تروریسم تاکید می‌کنیم.
قطر نیز که این روزها به شدت درگیر تنش با عربستان است، با انتشار یک بیانیه به دولت و ملت ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و شفای عاجل مجروحان را خواستار شد. وزارت خارجه قطر تاکید کرد که موضع این کشور همچنان ثابت و تاکید بر پایان دادن به خشونت و مخالفت با هرگونه اقدامات تروریستی و جنایتکارانه است.
در این میان واکنش عربستان به حادثه تهران قابل تامل بود. “عادل الجبیر” وزیر امور خارجه عربستان طی سخنانی گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که افراط‌گرایان سعودی مسئول حملات تهران بودند. وی گفت که “حملات تروریستی را در هر جا باشد محکوم می‌کنیم” و افزود که نمی‌داند چه‌کسی مسئول حملات در تهران بوده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای این حملات«وحشیانه و بزدلانه» را محکوم کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، بیانیه شورای امنیت توسط ژاپن تهیه شده و به امضای ۱۵ عضو این شورا رسیده است. در این بیانیه آمده است: شورای امنیت باردیگر تروریسم را در هر شکل و نوع و فارغ از انگیزه‌های آن محکوم می کند. پیش از شورای امنیت، دبیرکل سازمان ملل قویا حملات تروریستی امروز در تهران را محکوم کرده و به دولت ایران و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته بود.
واکنش رئیس جمهور آمریکا اما در میان سایر واکنش‌ها عجیب و منحصر به فرد بود. دونالد ترامپ، در واکنش خود به حملات مرگبار تهران گفته که برای قربانیان بی‌گناه این حمله در ایران دعا می‌کنیم، اما همزمان ، ایران را متهم به حمایت از تروریست کرد و افزود که تاکید می کنیم که کشورهایی که تروریسم را از نظر مالی حمایت می‌کنند خود ممکن است قربانی شرارتی شوند که تشویق کرده‌اند.
در میان مقامات آمریکایی نیز سناتور دموکرات برنی سندرز، در جلسه سنای آمریکا با ابراز همدردی با کشته شدگان حملات تروریستی تهران خواستار تعویق رای گیری در مورد تحریم‌های جدید سنا علیه ایران شد.
سایر مقامات غربی از جمله وزارت خارجه نروژ و آنتونیو تاجانی رئیس پارلمان اروپا از دیگر مقامات اروپایی بودند که حادثه تروریستی در تهران را محکوم کردند. همچنین کارل بیلت نخست وزیر سابق سوئد و عضو کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا در دو توییت جداگانه نوشت:« حمله وحشیانه تروریست‌های داعش در تهران به اهداف مهمی صورت گرفته است. ایران یک دشمن سرسخت داعش است و درعراق و سوریه به عنوان بخشی از جنگ با آنها حضور دارد. این حمله، حمایت داخلی را بیشتر خواهد کرد.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟