واکسن ویروس کرونا

  • انتشار: ۵ حمل ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 81739

این روزها ویروس کرونا به یکی از پربیننده ترین خبرهای جهان تبدیل شده است. سر خط مهمترین خبرها مربوط به مهمان ناخوانده ای است که مردم سراسر دنیا را به خود گرفتار کرده است.

ویروسی که معلوم نیست از کجا سر در آورد؛ یک ویروس آزمایشگاهی بود که به اشتباه وارد جامعه شد، توطئه بیولوژیکی است و یا ترفندی برای زمین زدن اقتصاد برخی کشورها که شاید زنگ خطری برای بعضی دیگر به حساب می آمدند.

خلاصه که این ویروس آمد و حالا همه جهان را درگیر خود کرده است. ویروسی که هیچ واکسنی برای آن ساخته نشده و همه دانشمندان در سراسر دنیا به دنبال کشف راه حلی برای از بین بردن این ویروس مرگبار هستند.

واکسن کرونا

واکسن کرونا

بر طبق آماری که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد، اولین آزمایش واکسن کرونا به کار گرفته شده است.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو، اعلام کرد که اولین آزمایش های مربوط به کووید۱۹ و یا همان کرونا ویروس آغاز شده است.

تدروس ادهانوم همچنین گفت، اولین آزمایش های واکسن این ویروس مخوف تنها ۶۰ روز بعد از معلوم شدن کدهای ژنتیکی ویروس آغاز شده است.

او افزود این یک دستاورد غیر قابل تصور است. ما به دانشمندان و محققان سراسر جهان می گوییم که به شکل سیستماتیک داروهای آزمایشی را ارزیابی کنند.

این سازمان در تاریخ ۱۱ مارس شیوع این ویروس را همه گیری جهانی (پاندمیک) اعلام کرد.

بر طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت، تعداد مبتلایان به این بیماری ۲۰۰ هزار مورد در جهان به ثبت رسیده است و کسانی که جان خود را بر اثر کووید ۱۹ از دست داده اند نیز چیزی حدود ۸ هزار نفر در سراسر جهان می باشند.

واکسن کرونا در روسیه

مرکز تحقیقات ویروس شناسی و بیوتکنولوژی روسیه نیز برای ویروس کرونا واکسن ساخته است.

به گزارش انترفاکس دانشمندان و کارمندان یک مرکز دولتی و تحقیقاتی ویروس شناسی در سیبری روسیه توانسته اند موفق به ساخت ۱۳ نوع واکسن برای مهار این ویروس جهانی شوند.

رئیس این مرکز ویروس شناسی و تحقیقاتی اعلام کرد که ۱۳ نوع واکسن آزمایشی برای کرونا ویروس تهیه کرده اند که آزمایش های آن آغاز شده است و نمونه های اولیه آن را بر روی جانواران آزمایشگاهی آزمایش می کنند.

این مرکز تحقیقاتی و ویروس شناسی با تلاش های شبانه روزی در کار بر روی واکسن کرونا قصد دارد یک یا دو نمونه از این واکسن ها را که در ماه ژوئن به جهان معرفی کند.

واکسن کرونا در آمریکا

قبل از اینها، آمریکا نیز تعدادی واکسن ویروس کرونا را به صورت آزمایشی بر روی ۴۵ نفر از کسانی که خود به صورت داوطلبانه حاضر بودند این کار بر روی آنها انجام شود مورد آزمایش قرار داد.

آژانس خبری ای پی آمریکایی بر طبق گفته های مقامات این کشور بیان داشته است که این واکسن توسط موسسه ملی بهداشت تامین می شود و در موسسه تحقیقات سلامت در شهر سیاتل آزمایش خواهد شد.

مسئولان مربوطه اعلام کردند این ۴۵ نفر داوطلبی که قرار است آزمایش واکسن بر روی آنها انجام شود همگی سالم هستند. آنها اظهار داشتند که این افراد به هیچ عنوان به این ویروس مبتلا نمی شوند و فقط اثرات جانبی این دارو بر روی آنها آزمایش خواهد شد.

همچنین دانشمندان و مسئولان اعلام کردند که ساخت این واکسن برای استفاده ی بیماران کووید ۱۹ چیزی در حدود ۸ ماه تا یک سال به طول خواهد انجامید.

در حالی که این روزها ویروس کرونا در کل جهان در حال جولان و گسترش است، هنوز هیچ گونه درمان و یا واکسنی که بتواند آن را از ریشه نابود کند ساخته نشده است.

این روزها ساخت واکسن برای ویروس کرونا به یک رقابت جهانی میان کشورهای مختلف تبدیل شده است.

قرنطینه های خانگی در سراسر جهان اعمال شده اند و کمتر کسی برای انجام کارهای غیر ضروری خود از خانه خارج می شود.

کشور چین با تلاش های شبانه روزی کادر درمان و همچنین همکاری مردم توانستند این ویروس را مهار کنند، اما همچنان مردم پایبند قرنطینه خانگی هستند.

با این که چند روزی است که هیچ ردی از کووید ۱۹ در چین دیده نشده است ولی باز هم مردم و مسئولان احتیاط لازم در مقابل این ویروس خطرناک را انجام می دهند.

در بسیاری از کشورهای جهان به دلیل سطح بهداشتی پایین و امکانات و تسهیلات اندک، وجود این ویروس شاید فاجعه ای عظیم باشد.

در این میان اما شبکه های اجتماعی پر رنگ تر از همیشه ظاهر شده اند و نقش بزرگی در اطلاع رسانی های عمومی به عهده گرفته اند که این اطلاع رسانی های عمومی و بالا بردن سطح سواد سلامت در جهان می تواند به شیوع کمتر این بیماری کمک کند.

کشورهای جهان قواعد و قوانین متعددی برای این روزهای مردمان شان در نظر گرفته اند، از جریمه های سنگین مادی گرفته تا معافیت های مختلف اجتماعی.

این ویروس چیزی شبیه مرس و سارس است اما نسبت به هر کدام از آنها مسری تر و خطرناک تر است.

با وجود این که کشورهای جهان آمار مختلفی از کشته شدگان بر اثر ویروس کرونا را اعلام می کنند و خطر جدی این بیماری بر همگان روشن شده است، اما باز هم هستند کسانی که بدون توجه به سفارشات بهداشتی و عدم رعایت نکات لازم و ضروری که مهمترین آن ماندن در خانه است به دامن زدن هر چه بیشتر این بیماری کمک می کنند.

گفته شده که درجه حرارت بالای ۵۶ درجه سانتیگراد می تواند از بین برنده ی این ویروس باشد، اما تا زمانی که درجه هوا به آن نقطه برسد خدا می داند این ویروس چه تعداد قربانی را به کام مرگ بفرستد.

خوب است در این روزهای سختی که همه دنیا درگیر این مسئله هستند، با رعایت آن چه که لازمه‌ی بازگشت به جهانی بدون کرونا است در از بین رفتن هر چه سریعتر این ویروس کمک کنیم.

توصیه های بهداشتی را رعایت کنیم و به هر مطلبی که در صفحات مجازی در این خصوص نشر می شود عکس العمل نشان ندهیم، چه بسا راه حل هایی از روی نادانی و یا غرض ورزی نشر شود که حتی ممکن است بیماری را تشدید کنند.

پس هیچ اقدامی انجام ندهید مگر آن که از صحت آن اطمینان حاصل کرده باشید.