وال استریت ژورنال: مذاکرات عربستان و اسرائیل جدی شده است

  • انتشار: ۱۹ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131079

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت، عربستان در حال انجام مذاکرات جدی با رژیم صهیونیستی درباره برقراری روابط تجاری و تقویت هماهنگی‌های امنیتی است.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت، ریاض و تل‌آویو روابط دیپلماتیک رسمی ندارند و عربستان در حال گسترش گفتگوهای محرمانه خود با سران اسرائیل است و این اقدام می‌تواند سیاست‌های خاورمیانه را تغییر داده و به یک دهه خصومت میان دو طرف پایان دهد.

طبق این گزارش، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با هدف اعلام اقداماتی دو جانبه که در مرحله بعدی به تسهیل عادی‌سازی کمک می‌کند، به شکل فعالی میان دو طرف میانجیگری می‌کند.

بر اساس گزارش یاد شده، ریاض بر اساس اینکه سران این کشور مدعی شدند که افکار عمومی عربستان به نفع روابط دیپلماتیک با اسرائیل تغییر کرده، وارد مذاکرات جدی با اسرائیل برای آغاز روابط تجاری و رسیدن به توافق‌های امنیتی جدید شده است، در حالی که این بر خلاف موضعگیری اخیر ریاض است که به دنبال ترور شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی، بر لزوم پیشبرد مساله فلسطین تاکید و از اسرائیلی‌ها انتقاد کرده بود.

به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دولت بایدن تمایل دارد عربستان را به جمع کشورهای مراکش، امارات و بحرین که توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کردند، ملحق کند و برخی دیپلمات‌ها نیز در این خصوص تاکید کردند که تنها مساله زمان است و ولیعهد سعودی نقش محوری ایفا می‌کند و او در واقع با سرمایه‌گذاری ده‌ها میلیون دلاری در دو شرکت تازه تاسیس، با اسرائیلی‌ها روابط اقتصادی دارد.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، بایدن زمانی که رئیس جمهور شد، به دلیل مسایلی چون کارنامه حقوقی ریاض و پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی از ریاض انتقاد کرد، با این وجود به تازگی همگرایی میان کاخ سفید و عربستانی‌ها ایجاد شده و سفر احتمالی بایدن به عربستان در ماه آتی میلادی این موضوع را آشکار می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟