وال استریت ژورنال: ترامپ مجوز استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را به “سی آی اِی” داده است

  • انتشار: ۲۴ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 19582

نشریه وال استریت ژورنال آمریکا مدعی شد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا بر خلاف رویه دولت پیشین، مجوزی مخفیانه به آژانس اطلاعات مرکزی این کشور (سی آی اِی) برای اجرای حملات هواپیماهای بدون سرنشین داده است.

این در شرایطی است که پیش از این سیا تنها وظیفه رصد اهداف نظامی را بر عهده داشت و حمله نهایی تنها به دستور وزارت دفاع آمریکا صورت می گرفت.

بر اساس آنچه منابع این رسانه می گویند، ترامپ مجوز یاد شده را تنها چند روز پس از مراسم تحلیف خود صادر کرده و به نظر می رسد که تاکنون چند عملیات هم با استفاده از آن صورت گرفته باشد.

نخستینِ این موارد، ترور «ابوالخیر المصری» داماد «اسامه بن لادن» و مرد شماره دو القاعده بوده است که چند هفته پیش در خاک سوریه انجام شد.

وال استریت ژورنال می افزاید: از آنجایی که مقام های سی آی اِی به علت ماهیت این نهاد ملزم به افشای عمومی آمار مرتبط با فعالیت های خود نیستند، دولت اوباما تنها وزارت دفاع را به انجام عملیات های هواپیماهای بدون سرنشین گماشته بود؛ چرا که پنتاگون موظف است فعالیت های نظامی خود را به صورت علنی گزارش دهد و در این زمینه به کانگرس و افکار عمومی پاسخگو باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: این موضوع در صورت اثبات می تواند به معنی قدرت گرفتن دوباره سی آی اِی زیر سایه دولت ترامپ برای انجام حمله های مخفیانه در یمن، لیبی، سومالی و دیگر نقاط جهان باشد.

این رسانه می افزاید: سوریه شاید تنها مکانی نباشد که سی آی اِی اکنون مجوز انجام حملات هوایی در آن را دارد. اوایل ماه جاری (میلادی) گزارش هایی از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به دو مرد در روستایی در پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان منتشر شده ولی وزارت دفاع از آن ابراز بی اطلاعی کرده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟