والی قندوز در سقوط شهر دست داشت؟!

  • انتشار: ۷ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 10099

روزنامه هشت صبح نوشت:

رییس مجلس نمایندگان با انتقاد از مسوولان محلی ولایت کندز می‌گوید که والی این ولایت با طالبان هماهنگی دارد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که طالبان از بامداد روز دوشنبه تا ناوقت شام روز بخش‌هایی از شهر کندز را به کنترول خود در آورده‌اند. مقام‌های محلی و شاهدان می‌‌‌گویند که اداره امنیت ملی، شفاخانه دولتی و زندان ولایت کندز از جمله اداراتی‌اند که به تصرف طالبان در آمده‌اند.

هم‌چنین برخی از گزارش‌ها از ولایت کندز حاکیست که جنگجویان طالبان با حمله بالای زندان این ولایت، تمامی زندانیان را آزاد کرده‌اند. براساس این گزارش‌ها، با آزادی زندانیان شهر کندز دچار هرج و مرج شده است. این گزارش‌ها حاکیست که کارمندان برخی از موسسات در میدان هوایی ولایت کندز گردهم‌آمده تا این ولایت را ترک کنند.

نورالعین یک خبرنگار آزاد در ولایت کندز، می‌گوید که جنگ در این ولایت جریان دارد و شهروندان این ولایت در خانه‌های خود قرار دارند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که دو ساعت پیش از آن، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله در یک کنفرانس خبری گفت که با اعزام نیروی تازه نفس پیشروی طالبان به شهر کندز متوقف شده است.

آقای صدیقی ساعت سه بعد از ظهر روز دوشنبه در یک نشست خبری گفت که عملیات پاک‌سازی در شهر کندز آغاز شده اما به کندی به پیش می‌رود. آقای صدیقی افزود که شماری از شورشیان در ساحات مسکونی و کشت‌زارها پنهان شده‌اند. سخنگوی وزارت امور داخله گفت: «حالا وضعیت تغییر کرده، قوای هوایی هم چند موضع دشمن را بمباران کرده و ما فعلا در حالت تعرضی قرار داریم و دشمن تلاش دارد که از خود دفاع کند. حالا پیشروی شان متوقف شده است.»

سخنگوی وزارت داخله افزود که با رسیدن قطعات خاص، شهر کندز از وجود شورشیان طالب در حال تصفیه است. آقای صدیقی گفت که روند تصفیه شهر به کندی به پیش می‌رود. به گفته‌ی او، شورشیان در خانه‌های غیرنظامیان پنهان شده و نیروهای امنیتی بدلیل این‌که به غیرنظامیان آسیب نرسد، با دقت بیشتر عمل می‌کنند.
صدیق صدیقی هم‌چنین گفت که شورای امنیت ملی در جلسه روز دوشنبه خود فیصله کرده تا عملیات بزرگی برای تصیفه کامل ولایت کندز از وجود شورشیان مسلح مخالف دولت به زودی راه‌اندازی شود. آقای صدیق گفت که شورشیان مسلح به منظور ایجاد ترس و وحشت به شهر کندز حمله کرده‌اند.

او در این کنفرانس خبری گفت که شورشیان طالب ساعت سه بامداد دوشنبه از هشت منطقه بالای شهر کندز حمله کردند و خود را در نزدیکی شهر رساندند. سخنگوی وزارت امور داخله حضور جنگجویان طالبان در شفاخانه دوصد بستر شهر کندز را تایید کرد.

آمار دقیقی از تلفات نظامیان و غیرنظامیان ارایه نشده و براساس برخی از گزارش‌ها چهار غیرنظامی کشته و نزدیک به پنجاه تن دیگر زخمی شده‌اند.

در همین‌حال، وزارت دفاع در اعلامیه‌ای می‌گوید که در نتیجه درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی، سی و پنج تن از شورشیان مهاجم به قتل رسیده و شماری هم زخمی شده‌اند. این وزارت افزوده که از ساعت هشت صبح مهاجمان مسلح مجبور به عقب نشینی شدند.بر اساس آخرین خبر‌ها تا لحظه نشر این گزارش، نیرو های امنیتی از داخل شهر کندز عقب‌نشینی کرده به میدان هوایی این شهر تجمع کرده اند. منابع به ۸صبح از اعزام سربازان کمکی به این ولایت خبر می‌دهند. پس از سقوط طالبان این نخستین بار است که یک ولایت به کنترول طالبان در امده است. طالبان باعملیات عزم گفته بودند که در سال جاری چندین ولایت را تصرف  خواهند کرد.

حمله به ولایت کندز همزمان با یک سالگی حکومت وحدت ملی وسفر رییس اجراییه به سازمان ملل برای طالبان یک دست‌آورد به شمار می آید.

برخی از ولسوالی‌های ولایت کندز نزدیک به سه ماه قبل نیز مورد حمله مشابه قرار گرفته و به تصرف طالبان درآمده بودند، اما پس از چند ساعت دو باره از کنترول شورشیان طالب خارج شدند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟