مه چیست و هوای مه آلود چگونه در سطح زمین شکی میگیرد؟!

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 77873

مه همان ابر است که به جای آن که در آسمان باشد روی سطح زمین تشکیل شده است. هوای مه آلود را می توان یکی از زیبایی های توصیف ناپذیر طبیعت دانست، یک زیبایی خاص اما خطرناک برای تردد وسایط نقلیه.

متاسفانه این پدیده زیبا به دلیل این که باعث ایجاد ابرهایی متراکم در سطح زمین می شود، منجر به کاهش دید شده و می تواند خطر آفرین باشد.

برای شکل گرفتن مه و به وجود آمدن یک هوای مه آلود نیاز به فراهم شدن شرایطی است که در این مطلب به رخی از آنها اشاره می کنیم.

مه چیست

مه به ذرات آبی گفته می شود که در هوا به صورت معلق وجود دارند. وقتی که این ذرات کنار هم قرار می گیرند تشکیل لایه ای می دهند که کمی تا قسمتی شفاف است. همانطور که گفته شد مه یک لایه از ابر است که روی سطح زمین قرار می گیرد.

هوای مه آلود

از نظر هوانوردی مه به دیدی کمتر از یک کیلومتر گفته می شود، یعنی در هنگام رانندگی شما نتوانید فاصله ای بیشتر از یک کیلومتر را مشاهده کنید. کاهش دید در فاصله ۱۸۰ متری هم می تواند توصیف مه غلیظ باشد.

مه فشرده نیز به مهی گفته می شود که نتوانید فاصله ۵۰ متری خود را به خوبی مشاهده کنید. مه فشرده یکی از خطرناک ترین انواع مه و هوای مه آلود برای تردد در جاده ها می باشد.

شهرهایی که در فصول مختلف سال شاهد هوای مه آلود هستند، بیشترین آمار سوانح جاده ای را نیز در فهرست سوانح رانندگی خود گنجانده اند.

زمان تشکیل مه و هوای مه آلود

به طور معمول ما در فصل های سرد سال شاهد تشکیل مه هستیم. این پدیده در ماه اول فصل بهار نیز کمابیش قابل رویت است. برای ایجاد مه هوای اطراف زمین از بخار آب اشباع می شود و به طور هم زمان، دمای اطراف زمین کاهش محسوسی پیدا می کند.

انواع مه

  • مه تابشی
  • مه انتقالی
  • مه کوهستانی

شرایط تشکیل مه

در ادامه این مطلب به تشریح انواع مه و هوای مه آلود و این که چگونه مه در شرایط مختلف تشکیل می شود پرداخته شده است.

مه تابشی

در طول شب به دلیل این که دمای هوا کاهش پیدا می کند، شاهد ایجاد مه تابشی هستیم. این نوع از مه یکی از انواع متداول آن می باشد. در این شرایط ذره های ریز آب در فاصله کمی از سطح زمین به صورت معلق قرار می گیرند.

این سیستم آب و هوایی باعث می شود توانایی جوّ در مقابل حفظ رطوبت به شدت کاهش پیداکند و همین امر سبب متراکم شدن ذرات آب و تشکیل مه می شود.

این نوع مه معمولا در شب تشکیل می شود و هنگامی که خورشید طلوع کرد و هوا رو به گرمی رفت، کم‌کم از بین می رود.

در هوای مه آلود که شاهد مه از نوع تابشی هستیم، اگر باد جریان پیدا کند مانع تشکیل مه خواهد شد. زیرا وزش باد باعث می شود ذرات هوا به مدت لازم در مجاورت هوای سرد قرار نگیرد و به دمای لازم نرسد و در نتیجه عملیات تشکیل مه به صورت کامل انجام نشود.

به همین دلیل ما در شب های سرد زمستانی که دارای هوای صاف است شاهد تشکیل مه تابشی هستیم. زیرا در این شب ها گرمای زمین به صورت تابشی از بین می رود و در پی آن زمین سرد می شود.

مه انتقالی

هنگامی که هوا در حال حرکت، از یک سطح خنک عبور کند، تراکم ذرات معلق باعث به وجود آمدن مه می شود. این نوع مه اغلب روی سطح دریاها به وجود می آید. بر روی سطوح برفی زمین نیز مه انتقالی تشکیل می شود.

در زمان تشکیل این نوع مه، توده ای از هوای سرد با عبور از سطوح مرطوب، رطوبت سطح را به خود جذب می کند. هوای سرد نیز نمی تواند رطوبت را به طور کامل دریافت کند. همین عدم پذیرش رطوبت توسط هوای سرد باعث تراکم ذرات و تشکیل مه و هوای مه آلود می شود.

مه کوهستانی

برای تشکیل این نوع مه، لازم است که باد، توده ای از هوای مرطوب را به سمت بالا هدایت کند. دمای هوا به تدریج کاهش پیدا می کند و با تراکم ذرات معلق، مه تشکیل می شود.

این مه نیز مانند دیگر انواع مه، به شکل ابرهایی دیده می شود که دامنه و قله های کوه را در بر گرفته اند.

مه یخی چیست

در فصل های سرد سال که دمای هوا به زیر صفر می رسد، ما شاهد تشکیل نوع یخی مه هستیم. زمانی که ذرات آبی که به صورت معلق تشکیل مه داده اند را می بینید، شاهد بلور های یخی بسیار زیبایی خواهید بود.

شما می توانید به راحتی این نوع مه را از دیگر انواع مه تشخیص دهید، زیرا بلورهای یخی زیبایی که تشکیل شده اند در مقابل نور، درخشش فوق العاده ای دارند.

شرایط کلی هوای مه آلود

ما زمانی شاهد یک هوای مه آلود زیبا خواهیم بود که شرایط لازم از جمله سرما، رطوبت و عوامل جذب رطوبت در نزدیکی سطح زمین فراهم شود.

در طول روز به دلیل تابش آفتاب و گرمی هوا مه به آسانی صورت نمی گیرد و همچنین ممکن است شاهد از بین رفتن مهی که در طول شب شکل گرفته است نیز باشیم.

ولی در عین حال گاهی اوقات به دلیل اینورژن و وارنگی هوا، ممکن است شاهد عمر بیشتر مه و پایداری آن در سطح زمین باشیم. گاهی اوقات دسته ای از آلودگی ها و همچنین برخی فعالیت های بشری می تواند باعث پایدار ماندن هوای مه آلود شود.

روی سطح دریاها به دلیل این که رطوبت زیادی وجود دارد، شرایط ایجاد مه بیشتر فراهم است. اگر چه در این سطوح هوا دارای ناخالصی ها کمتری است و ذرات جاذب رطوبت نیز به آن صورت وجود ندارند.

رانندگی در هوای مه آلود

اگر قصد رانندگی در هوای مه آلود را دارید حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • روشن کردن چراغ های مه شکن خودرو
  • رعایت فاصله ایمنی با خودروهایی که با شما هم مسیر هستند
  • کشیدن شیشه به سمت پایین در هنگام دور زدن
  • عدم استفاده از نور بالا در چراغ های جلو
  • دنبال کردن خط های کف جاده با چشم