هواپیماهای جنگی سوپر توکانو که افغانستان دریافت کرد + مشخصات

  • انتشار: ۱ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19924

در ادامه کمک‎های ایالات متحده امریکا، حکومت افغانستان چهار هواپیمای جنگی جت “سوپر توکانو” را برای قوای هوایی اش دریافت کرد.

این هواپیماهای جنگی به میدان هوایی کابل رسیده‎اند و پس از تکمیل شدن آزمایش‎های تخنیکی، از سوی نیروهای افغان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

هفته نامه جینز دینفس به نقل از ارتش امریکا گزارش می‎دهد که با افغانستان قرارداد خرید ۲۰ هواپیمای سوپر توکانو صورت گرفته و تا حالا ۱۲ هواپیما برای قوای هوایی این کشور تحویل داده شده‎اند.

خبر تحویل دهی چهار هواپیمای تازه به افغانستان در حالی نشر می‎شود که در ششم ماه مارچ امسال، در یک رویداد که جزئیات آن تا حالا نشر نشده، یک هواپیمای سوپر توکانو در افغانستان از بین رفت.

اما مشخصات این نوع هواپیماهای جنگی:

سوپر توکانو (A۲۹) دارای یک تیربار قوی برای سرنگونی اهداف ثابت و متحرک است و افزون بر آن؛ قادر به حمل چندین بمب نیز می‌باشد. این هواپیما قادر به شلیک راکت‌های هدایت‌شونده است و همچنین مجهز به یک سیستم لیزر برای اهداف نزدیک نیز می‌باشد.

در اوائل دهه ۱۹۷۰ ارتش برزیل  به دنبال یک هواپیمای آموزشی بود تا بتواند خلبانان نیروی  هوایی خود را آموزش دهد. در مرحله اول؛ این کشور  به دنبال  یک هواپیما با موتور توربوجت ویا توربوفن بود، ولی بعد از  بحران انرژی در سال ۱۹۷۳ در پی جنگ سال ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل و افزایش قیمت سوخت این کشور تصمیم به ساخت یک هواپیمای موتور پیستونی گرفت.

در سال ۱۹۷۵ طرح آماده بود که شامل  یک هواپیما با دو کابین پشت سر هم و دو جایگاه  خارجی حمل جنگ‌افزار زیر بال  بود. قرار بود از موتور پیستونی لیکومینگ ۷۲۰ با یک ملخ سه تیغه استفاده شود. اولین نمونه در همان سال پرواز کرد که وای تی ۲۵ ای نامیده شد. نمونه دوم در سال ۱۹۷۷ با نام وای تی ۲۵ بی پرواز کرد. با وجود کارایی خوب این دو نمونه، ارتش پرنده‌ای قویتر و کارآمدتر می‌خواست که سرعت بیشتری داشته باشد و بتواند در مواقع خاص از آن به عنوان یک پرنده ضد شورش و یا پشتیبانی هوایی استفاده کند و این کار با موتور پیستونی امکان‌پذیر نبود.

مهندسین امبرایر دست به کار شدند و با تغییر طرح موتور توربوپراپ  طرح جدید را ارائه کردند که ایی ام بی ۳۱۲ نام داشت. طرح جدید در ۱۶ آگوست سال ۱۹۸۰ اولین پرواز خود را انجام داد. یک سال بعد قرار شد نسخه آموزشی تی ۲۷ توکانو  و نسخه رزمی ای تی  ۲۷ نامیده شود. این هواپیما  از سال ۱۹۸۳ وارد خط تولید شد.

توکانو نام پرنده ای زیبا در جنگل های برزیل است

توکانو یک هواپیمای تک بال با بال‌های صاف و بدون پس‌گرایی تمام فلزی با سه چرخ جمع شونده است که از یک موتور توربوپراپ پرات اندویتنی کانادا پی تی ۶ ای -۲۵ سی بهره می‌برد که دارای سه تیغ پروانه متغییر است. توربو پراپ یا جت ملخ‌دار نوعی موتور توربینی گازی است که در آن از گردش محور توربین برای گرداندن ملخ و ایجاد پیش‌رانش استفاده می‌شود.

موتور پی‌تی ۶ بسیار مشهور است و دست‌کم روی ۵۰ هواپیما توربوپراپ نظامی و غیر نظامی  نصب شده است. موتور دارای توان ۷۵۰ اسب بخار است و از چهار مخزن سوخت داخلی ۶۶۰ لیتری تغذیه  می‌شود  و همچنین  هواپیما توان حمل دو مخزن سوخت زیر بال با ظرفیت هر یک ۳۲۰ و یا ۶۶۰ لیتر دارد.

مشخصات سوپر توکانو (ای ۲۹ بی)

طول: ۱۱٫۳۸ متر

ارتفاع: ۳٫۹۷ متر

وزن خالی: ۳۲۰۰ کیلوگرم

بیشترین وزن برخواستن: ۵۴۰۰ کیلوگرم

موتور: پی تی ۶-۶۸ سی

توان موتور: ۱۶۰۰ اسب بخار

بیشترین سرعت: ۵۹۰ کیلومتر بر ساعت

سرعت کروز: ۵۲۰ کیلومتر بر ساعت

برد انتقالی: ۲۸۵۵ کیلومتر

سقف پرواز: ۱۰۶۶۸ متر

تسلیحات: ۱٫۵ تن سلاح  شامل راکت ، غلاف تیربار و توپ و بمب های هدایت شونده لیزری و ماهوارای و موشک های فروسرخ  هوا به هوا

کاربران هواپیمای سوپر توکانو

آنگولا

این کشور ۱۵ فروند ای تی ۲۷ توکانو  را به صورت مستعمل و نو از برزیل و  پرو دریافت کرد که در جنگ  داخلی از آنها استفاده شد.

آرژانتین

این کشور ۳۰ فروند تی ۲۷ توکانو تحویل گرفت که طی ۲۵ سال با آنها ۸۰۰ خلبان  را در این کشور آموزش داده است.

شیلی

این کشور  در سال ۲۰۰۹ میلادی ۱۲ فروند ای ۲۹ بی سوپر توکانو را دریافت کرد.

برزیل

نیروی هوایی برزیل در مجموع ۱۶۵ فروند تی توکانو ۲۷ سفارش داد که از آنها به عنوان هواپیمای آموزشی استفاده می‌کرد؛ ولی از این هواپیما در عملیات علیه قاچاقچیان در جنگ‌های آمازون و یا در عملیات پشتیبانی ضد قاچاقچیان در کلمبیا استفاده کرد. همچنین برزیل در مجموع ۹۹ فروند نیز سوپر توکانو دریافت کرد که آن نیز بارها علیه قاچاقچیان مواد مخدر استفاده شده است.

کلمبیا

کلمبیا چهارده فروند ای تی ۲۷  توکانو در سال ۱۹۹۲ دریافت کرد که به صورت گسترده‌ای در  جنگ داخلی این کشور استفاده شد و بیش از ۵۰۰۰۰ ساعت پرواز انجام داد. در سال ۱۹۹۸ این هواپیما مجهز به دوربین دید در شب شدند تا در پرواز شبانه نیز  مورد استفاده قرار بگیرند. در سال ۲۰۱۱ این کشور از سوی برزیل پیشنهادی برای ارتقاء توکانوهای خود و تجهیز آنها به نمایشگرهای رنگی و سامانه ناوبری جدید و ارتقا سازه برای خدمت تا ۲۰ سال آینده را دریافت کرد. تجارب رزمی توکانو در کلمبیا تاثیر بسیار در ساخت سوپر توکانو داشت.

همچنین کلمبیا  ۲۵ فروند سوپر توکانو  را دریافت کرده که اولین بار با بمب‌های مارک ۸۲ در سال ۲۰۰۸ طی یک درگیری ۲۰ روزه با قاچاقچیان استفاده کرد. همچنین در سال ۲۰۱۲ نیز این هواپیما علیه شورشیان به کار رفته است. در سال ۲۰۰۸ نیز این هواپیما مسلح به بمب‌های لیزری گریفین اسرائیل در اکوادور چند فرمانده شورشیان را بمباران کرد. دست‌کم از سال ۲۰۰۸ تا کنون ارتش کلمبیا بر ضد قاچاقچیان مواد و شورشیان  بیش از ۱۸۰۰ پرواز جنگی با سوپر توکانو انجام داده که بسیار موفق بوده و بارها از تسلیحات هدایت‌شونده استفاده کرده است.

دومینکن

این کشور ۱۰ فروند سوپر توکانو خریداری کرده که چندین بار علیه قاچاقچیان مواد مخدر در هائیتی استفاده شده است.

مصر

این کشور  در سال ۱۹۸۳ خواهان تولید تحت امتیاز  ۱۱۰ فروند توکانو  در داخل شد که در نهایت  ۱۳۴ فروند توکانو تولید شد که ۸۰ فروند آن تحویل دولت عراق شد.

فرانسه

این کشور در دهه ۱۹۸۰ به دنبال  یک هواپیمای آموزشی اقتصادی‌تر نسبت به نمونه‌های جت بود؛ از این رو به سوی  توربوپراپ رفت. این کشور دست به سفارش  ۸۰ فروند ایی ام بی ۳۱۲ اف زد که البته به جای پول آن ۸۲ فروند هلیکوپتر به این کشور  تحویل داد. اولین هواپیما در سال ۱۹۹۳ تحویل  شد و جالب  اینکه در سال ۲۰۰۹ از خدمت بازنشسته  شد در حالی که اکثر آنها  ۱۵ سال نیز سن نداشتند.

هندوراس

هندوراس اولین مشتری توکانو بود که ۱۲ فروند ایی ام بی ۳۱۲ اس را سفارش داد که بارها از آنها علیه قاچاقچیان مواد استفاده کرده و چندین بار با استفاده از مسلسل هواپیمای قاچاقچیان را سرنگون کرد است. همچنین توکانو در حملات هوایی علیه قاچاقچیان در هندوراس نیز شرکت داشته است.

ایران

ایران در دو سری ۲۵ فروند هواپیما توکانو  از نوع  تی ۲۷ را تحویل گرفت که در خدمت نیروی هوایی سپاه ایران قرار دارد.

عراق

۸۰ فروند را از مصر تحویل  گرفت و در جریان جنگ با ایران از آنها بهره برد و چندین هلیکوپتر ایرانی را سرنگون کرد و با آن به نیروهای  زمینی  ایران حملات زیادی را تدارک دید.

موریتانی

در  سال ۲۰۱۱ تعدادی را به صورت مستعمل ایی ام بی ۳۱۲ اف توکانو از فرانسه تحویل گرفت و یک سال بعد علیه القائده در کشور مغرب از آنها بهره برد.

پرو

این کشور ۳۰ فروند ای تی ۲۷ توکانو  در دو  سری تحویل گرفت که بارها در عملیات‌های مختلف علیه قاچاقچیان  مواد مخدر و کشتی‌های آنها استفاده کرد. با گذشت زمان آنها را به دوربین دید در شب و سامانه دید حرارتی در زیر بدنه تجهیز کرد و بارها درشب با کمک بمب های مارک ۸۲ علیه قاچاقچیان از انها بهره برد. شش فروند از توکانو این کشور به صورت دست  دوم به آنگولا فروخت شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟