هشدار نهادهای ناظر انتخاباتی: اعلام نتایج بدون بازشماری آرای هفت ولایت، وضعیت را بحرانی‌تر می‌سازد

  • انتشار: ۷ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 1
  • شناسه مطلب: 71488

نهاد‌های ناظر انتخاباتی هشدار دادند که تصمیم کمسیون مبنی بر اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری بدون بازشماری آرای هفت از لحاظ حقوقی و تخنیکی مشکل دارد و وضعیت را بحرانی‌تر می‌سازد.

روز گذشته عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی کمیسیون انتخابات، گفته بود روند بازشماری آراء در 26 ولایت تکمیل شده و تنها این روند در ولایت قندهار جریان دارد که با تمام شدن بازشماری آرای ولایت قندهار، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری بدون بازشماری آرای هفت ولایت جنجالی اعلام می‌شود.

ابراهیمی خاطر نشان کرد کمیسیون انتخابات تلاش می کند که تکت‌های معترض انتخاباتی را قانع کند روند بازشماری آرا را در ولایات باقی مانده آغاز کند اما اگر این تلاش ها نتیجه نداد ما نتایج ابتدایی را بدون بازشماری آرای 7 ولایت اعلام می‌کنیم.

اما نهاد‌های ناظر انتخاباتی هشدار می‌دهند که اگر کمیسیون انتخابات بدون بازشماری آرای هفت ولایت نتایج ابتدایی را به طور قسمی اعلام کند وضعیت موجود را بحرانی‌تر می‌سازد.

نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) در این باره گفت: این تصمیم کمیسیون (اعلام نتایج ابتدایی بدون بازشماری آرای هفت ولایت) از لحاظ حقوقی و تخنیکی مشکل داشته خود بحران را تشدید می‌کند.

در همین حال سمیرا رسا، سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) نیز اظهار داشت: اعلام نتایج قسمی بدون بازشماری آرای هفت ولایت نگرانی‌ها را افزایش داده و اختلافات را عمیق‌تر می‌سازد؛ ما پیشنهاد می‌کنیم که کمیسیون انتخابات یک گفتمان تخنیکی را با حضور نهاد‌های ناظر و شرکای ملی و بین‌المللی  انتخابات دایر نموده و خواست‌های تکت‌های انتخاباتی را مورد بررسی قرار دهد.

به نوشته جمهور؛ وی بیان داشت، در شرایط کنونی کمیسیون شکایات انتخاباتی نباید نظاره‌گر باشد و از حالت منفعلانه بیرون آید تا دست به دست هم داده  و از رفتن به سوی بحران عمیق انتخاباتی جلوگیری شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟