هشدار انجمن صنایع افغانستان به دولت در مورد افزایش قیمت برق

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 13353

اعضای انجمن صنایع افغانستان امروز، شنبه ۸جوزا در یک نشست خبری اعلام کردند که افزایش قیمت برق منجر به بسته شدن درواز‌ه‌های کارخانه‌های تولیدی و افزایش بیکاری در افغانستان خواهد شد.

انجمن صنایع افغانستان با اعتراض به افزایش ۲۵ درصدی قیمت برق وارداتی این کشور به دولت افغانستان هشدار داده که افزایش قیمت برق، صنعت و تولیدات داخلی را با رکود مواجه خواهد کرد.

شرکت ملی برق (برشنا) یک ماه قبل اعلام کرد که به دلیل افزایش ارزش دالر در مقابل افغانی قیمت یک کیلوات برق وارداتی در ساعت را ۲۵ درصد افزایش داده است.

قبل از آن هر کلیو وات ساعت برق به قیمت دو افغانی به فروش می‌رسید که براساس تصمیم جدید به ۲.۵ افغانی افزایش یافته است.

این شرکت گفته است که افغانستان برق وارداتی را از خارج این کشور به دلار خریداری و در افغانستان به افغانی به فروش می‌رساند.

مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان به بی‌بی‌سی گفتند که به دلیل کمبود و نبود برق در ولایت‌های قندهار در جنوب، ننگرهار در شرق و هرات در غرب افغانستان نزدیک به ۳۰۰ کارخانه تولیدی از فعالیت باز مانده‌اند.

فضل‌های مسلمیار، رئیس مجلس سنای افغانستان در این نشست خبری که برای حمایت از صنعت کاران افغان حضور یافته بود، وعده داد که با سران دولت وحدت ملی درباره کاهش قیمت برق برای صنعت کاران رایزنی خواهد کرد.

براساس اعلام شرکت برشنا افزایش قیمت تنها بر برقی اعمال می‌شود که از خارج افغانستان وارد و این سیاست جدید بر قیمت برق‌های که در داخل افغانستان تولید می‌شود، تاثیری نخواهد گذاشت.

افغانستان نزدیک به ۷۰ درصد برق مورد نیازش را از کشورهای ترکمنستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌کند و نزدیک به ۳۰ درصد برق مورد نیاز این کشور نیز از تولیدات داخلی تامین می‌شود.

قیمت هر کیلووات ساعت برق وارداتی برای افغانستان حدود ۹ سنت تمام می‌شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟