بهترین هدیه برای معلولین چیست؟

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74583

هدیه دادن کار آسانی نیست. انتخاب هدیه، صرف زمان، هزینه و دیگر مسائل جانبی می‌توانند خرید هدیه را با مشکل مواجه کنند. مخصوصا خرید هدیه هایی که جنبۀ اختصاصی تر پیدا می‌کنند که دیگر اصلا حرفش را نزن! هدیه برای معلولین از آن دسته هدیه هایی است که برای تهیه آن باید خیلی دقت کرد.

پیش نیازهای خرید هدیه برای معلولین

پیش از پرداختن به اصل موضوع، خوب است نگاهی بیندازیم به پیش نیازهای خرید یک هدیه برای معلولین. البته این چک لیست را میتوانید هنگام خرید هدیه برای دیگر عزیزانتان هم استفاده کنید.

هدیه برای معلولین

کشف علایق:

یک هدیۀ خوب آن است که شما با توجه به علایق و احساسات مخاطب خود آن را انتخاب کنید. زمان بیشتری را صرف خرید یک کادوی مناسب کنید تا بتوانید یک هدیه درخور انتخاب کنید.

باید بدانید که فرد مورد نظر شما چه چیزی را دوست دارد، چه چیزی را برای او انتخاب کنید که او فکر کند برای شما خاص است.

هدیه برای معلولین باید با توجه به نوع معلولیت آنها انتخاب شود. اگر معلول شما جسمی حرکتی است، اگر ناتوان ذهنی است، اگر نابینا است و یا هر معلولیت دیگری دارد باید مطابق با توانایی اش یک هدیه مناسب برایش در نظر بگیرید.

جستجو برای هدیه:

بعد از آنکه تصمیم کلی خرید هدیه را گرفتید باید روی آن کمی کار کنید و به دنبال یک هدیۀ مناسب بگردید. در خصوص محدوۀ هدیه ای که می‌خواهید بگیرید فکر و تحقیق کنید.

اگر هدیۀ شما کتاب است باید بدانید چه کتاب و موضوعاتی مطابق سلیقه او هستند. چه سبک نوشتاری و چه نویسنده ای را می‌پسندد.

خوب است ابتدا لیستی از آنچه که مد نظرتان است تهیه کنید سپس بر طبق آن و با توجه به هزینۀ در نظر گرفته شده و اهمیت فرد مورد نظر یکی از اقلام داخل لیست را خریداری کنید.

بسته بندی هدیه:

این مرحله خیلی مهم است مخصوصا اگر می‌خواهید به یک معلول هدیه بدهید. سعی کنید بسته بندی هدیۀ شما به طوری باشد که همان ابتدا فرد را ذوق زده کند.

ایده‌هایی برای هدیه دادن:

سعی کنید هدیه را خودتان با دستهای خود بسازید، این خیلی زیبا است که هدیه را خودتان درست کنید و به مخاطب تقدیم کنید. این نشان می‌دهد که شما چقدر به او علاقه‌مند هستید.

برای معلولین جسمی غیر از نابینایان علاوه بر هدیه هایی که به طور معمول دریافت می‌کنند. شما می‌توانید هدیه هایی مانند بلیط تئاتر و یا سینما، تورهای سیاحتی، زیارتی و گردشی و هدیه هایی از این قبیل تهیه کنید.

هیچ چیز قشنگ تر از این نیست که به معلولین به چشم یک فرد جدای از جامعه نگاه نشود و آنها را مانند دیگران دانسته توانایی هایشان را نادیده نگیریم.

می‌توانید یک مهمانی ساده برگزار کنید و از کسانی که مورد علاقۀ مخاطب شما هستند در آن میهمانی دعوت به عمل بیاورید و به نوعی یک سوپرایز برایش فراهم کنید.

هدیه برای معلولین نابینا:

اگر مخاطب شما از معلولین بینایی باشد می‌توانید با خرید یک پک از کتاب های صوتی مورد علاقه اش خوشحالش کنید. در صورت مذهبی بودن فرد نابینا می‌توانید یک قلم قرآنی به عنوان هدیه به او بدهید.

قلم قرآنی کارایی فوق العاده ای برای این دسته از معلولیت ها دارد. با حرکت آن بر روی هر کلمه، قلم با صدای واضح و تلفظ صحیح کلمه مورد نظر را قرائت می‌کند.

وسایل کمک آموزشی برای یادگیری و آموزش بهتر آنها نیز می‌تواند هدیه های مناسبی باشند. رادیوهای جیبی و یا رومیزی از دیگر هدیه هایی است که می‌توانید برای یک معلول بینایی تهیه کنید.

هدیه برای معلولین ناشنوا:

برای تقدیم هدیه به یک ناشنوا معمولا به مشکل زیادی بر نخواهید خورد. این دسته از معلولین تقریبا نیازهای همسانی با افراد بدون معلولیت دارند.

خرید یک لباس زیبا، کیف وکفش مناسب، وسایل تزئینی برای منزل، تهیه کتابهایی مطابق سلیقه و پسند آنها، تهیه بلیط سینما برای
فیلم های مخصوص ناشنوایان و به صورت تخصصی خرید سمعکی که مناسب با فیزیک او باشد می‌تواند هدیه های مناسبی باشند.

هدیه برای معلولین جسمی حرکتی:

اینجا کمی انتخاب هدیه می‌تواند سخت تر از بقیۀ موارد باشد. البته با توجه به میزان معلولیت و عضو معلول مخاطب شاید بتوانید کمی با دست بازتری انتخاب و خرید کنید.

اگر معلول مورد نظر شما توانایی خواندن دارد، کتاب می‌تواند بهترین هدیه برای او باشد. این عزیزان معمولا تنهایی های زیادی دارند. کمتر با دیگران دم‌خور هستند و روابط آنها بسیار محدود است.

کتاب می‌تواند به خلوت آنها راه یابد و علاوه بر آموزش های ضمنی، آگاهی او را بیشتر کرده، سبب افزایش اعتماد به نفس در او شود.

بسیاری از معلولین به دلیل فقدان عملکرد عضوی از اعضای بدن خود دچار انزوا می‌شوند. این گوشه گیری می‌تواند تأثیر مخربی بر روحیۀ فرد معلول بگذارد.

وظیفۀ ما است که زمینه را به گونه ای برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند خود را مانند دیگر اعضای جامعه بدانند و برخی محدودیت‌های فیزیکی آنها سبب نشود خود را تنها حس کنند.

برخورد خوب و لحن زیبای کلام می‌تواند بهترین هدیه برای یک نفر باشد. اگر آن یک نفر معلول باشد این هدیه جنبۀ قشنگتری پیدا خواهد کرد.

اما باید دقت کنید رفتار شما عاری از هر گونه ترحم باشد. معلولین با توجه به شرایط فیزیکی خاصی که دارند ممکن است در اکثر مواقع و از طرف اکثر مردم مورد ترحم قرار بگیرند.

برخورد عادی با معلولین می‌تواند اولین قدمی باشد که می توانیم در راستای کمک به یک معلول برداریم. عادی سازی روابط بین معلولین و افراد بدون معلولیت.

این فرهنگ باید وارد خانه های ما و سپس جامعه شود. به کودکان خود بیاموزیم که افراد معلول یا کسانی که شرایط فیزیکی خاصی دارند، فرقی با ما ندارند، نیازهای آنها از خیلی جهات با ما متفاوت نیست.

اگر این فرهنگ در جامعه جایگاه خود را پیدا کند می‌توانیم شاهد موفقیت های چشم گیری از افراد معلول در همۀ زمینه ها باشیم.

اعتماد به نفس یکی از ملاک های مهم برای پیشرفت فردی و اجتماعی است. همۀ ما به این مقوله احتیاج داریم، اما کسانی که دچار برخی معلولیت ها هستند بیشتر از ما دیگران باید در تقویت اعتماد به نفس خود کوشا باشند.

برای خرید هدیه منتظر مناسبت خاصی نباشید. هدیه دادن به کسانی که دوستشان داریم می‌تواند موجب افزایش محبت بین فردی شود.

معلولین نیز از این امر مستثنی نیستند. هدیه برای معلولین می‌تواند حتی نقش انگیزشی داشته باشد. اینکه بدانند مورد توجه هستند و برای دیگران اهمیت دارند، یک پله ترقی است که توسط آنها طی می‌شود.