هابل یک جفت کهکشان را مشاهده کرد

  • انتشار: ۲۶ دلو ۱۴۰۰
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 127411

تصویر این هفته از تلسکوپ فضایی هابل یک جفت کهکشان در حال تعامل را نشان می‌دهد که مجموعا به نام Arp ۲۸۲ شناخته می‌شوند.

به گزارش سایت digitaltrends، کهکشان NGC ۱۶۹، نوعی کهکشان بسیار فعال است که به نام کهکشان سیفرت شناخته می‌شود. رصد بسیاری از کهکشان‌های فعال مشابه سخت است، زیرا تابش زیادی از خود ساطع می‌کنند. اما کهکشان‌های سیفرت در طول موج‌هایی غیر از آنچه که توسط ابزار‌هایی مانند هابل مشاهده می‌شود، انرژی تولید می‌کنند. این بدان معناست که کهکشان را می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

کهکشان IC ۱۵۵۹، نیز از نوع بسیار فعال است. این دو کهکشان به قدری به هم نزدیک هستند که در حال برهم کنش هستند و مواد در جریان‌های ماده بین این دو حرکت می‌کنند. این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل ناسا/ESA برای یک قطعه عکس از اعماق فضا بسیار سه بعدی است. تصویر زیر Arp ۲۸۲ را نشان می‌دهد.

به ندرت می‌توان دو کهکشان را به این وضوح مشاهده کرد. دانشمندان هابل گفتند: “جالب است که هر دو کهکشان دارای هسته‌های بسیار پرانرژی هستند که به عنوان هسته‌های فعال کهکشانی (AGN) شناخته می‌شوند”.

نیرو‌های جزر و مدی زمانی اتفاق می‌افتند که گرانش جسمی، باعث انحراف یا کشیده شدن جسم دیگر شود. جهت نیرو‌های جزر و مدی از جسم با جرم کمتر به سمت جسم با جرم بیشتر است. هنگامی که دو کهکشان به صورت جزر و مدی برهم کنش می‌کنند، گاز، غبار و حتی کل منظومه‌های ستاره‌ای می‌توانند به سمت یک کهکشان حرکت کنند و از دیگری دور شوند. این تصویر این فرآیند را در عمل نشان می‌دهد، زیرا جریان‌های ظریف ماده به وضوح این دو کهکشان را به هم مرتبط می‌کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟