نی: خشونت علیه خبرنگاران ۴۲ درصد کاهش یافته/ خشونت طالبان از طریق محاکم بین‌المللی بررسی شود

  • انتشار: ۸ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: امنیت و حوادثسیاست
  • شناسه مطلب: 72868

نهاد حمایت کننده رسانه های آزاد افغانستان (نی) از کاهش ۴۲ درصدی خشونت علیه خبرنگاران در سال ۲۰۱۹ میلادی خبر داد.

در گزارش سالانه نی که امروز به انتشار رسیده آمده است که بر اساس آمارهای ثبت شده در دیده‌بان رسانه‌های دفتر نی، در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در افغانستان کشته شده و ۲۱ تن دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش آمده است که از میان ده خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده در سال ۲۰۱۹ میلادی، یک مورد از سوی طالبان، یک مورد در انفجار بمب جاگذاری شده، و یک مورد در درگیری کشته شده، اما هفت مورد دیگر به گونه‌ فردی ترور شده اند.

براساس این گزارش، در مجموع ۱۱۵ مورد خشونت در سال ۲۰۱۹ در برابر خبرنگاران ثبت شده که شامل قتل، جراحت، لت و کوب، تهدید و توهین، بازداشت‌های کودتاه مدت، حمله بر رسانه‌ها و عدم دسترسی به اطلاعات که منجر به خشونت شده، بوده است.

نی در گزارش خود۵۱ مورد تهدید و توهین خبرنگاران و کارمندان رسانه ای را ثبت کرده که بیشتر عاملان این تهدید طالبان، افرادی حکومتی شامل محافظان ریاست جمهوری، محافظان برخی والی ها و نمایندگان مجلس، پولیس و بعضا مردم محل بوده اند.

این نهاد همچنان از ثبت ۱۰ مورد لت و کوب خبرنگاران در سال جاری میلادی خبر داده و گفته است که محافظان ریاست جمهوری، سربازان پولیس و ارتش، و در دو مورد مردم محل عاملان لت و کوب خبرنگاران بوده اند.

نی گفته است که در سال جاری میلادی ۸ مورد اسارت خبرنگاران توسط طالبان و نیز ۱۰ مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سوی امنیت ملی کشور ثبت شده است.

در این گزارش با اشاره به سه حمله بر رسانه ها در ولایت های مختلف خاطرنشان کرده که علاوه بر این عدم دسترسی به اطلاعات، چالش دیگر خبرنگاران در سال ۲۰۱۹ بوده که در برخی موارد منجر به خشونت در برابر خبرنگاران شده است.

 نی در گزارش خود تاکید کرده که در زمینه‌ مصونیت بیشتر خبرنگاران، پرونده های خشونت علیه خبرنگاران که عاملان آن طالبان هستند، باید از طریق محاکم بین‌المللی بررسی شود و نیز یک نیروی کوچک امنیتی برای محافظت خبرنگاران در محلات جنگی و در جریان پوشش رویدادهای تروریستی ایجاد شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟