نگرانی بانک جهانی از کاهش رشد اقتصادی افغانستان

  • انتشار: ۳۰ سرطان ۱۳۹۸
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 66850

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که با وجود بهبود در سیاستهای اتخاذ شده‌، رشد اقتصادی افغانستان در سال 2018 با دو درصد، کمترین میزان رشد اقتصادی در میان کشورهای جنوب آسیا می باشد.

 بانک جهانی افزود که این کاهش در میزان رشد اقتصادی، سبب افزایش سطح فقر و مانع بهبود شرایط زندگی مردم شده است.

در گزارش این نهاد تصریح شده که اوضاع مبهم سیاسی، چالش‌‌های امنیتی و خشکسالی مداوم از دلایل رشد بطی و کند اقتصاد افغانستان است.

به نقل از بی بی سی؛ هینری کرالی، نماینده بانک جهانی در افغانستان گفته: افغانستان در حال حاضر علاوه بر پیامدهای ناشی از خشکسالی با چالش‌های امنیتی، پیچیدگی اوضاع سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌ جمهوری و کاهش قابل ملاحظه کمک‌های امنیتی روبرو است. هر یک از این چالش‌ها می‌تواند به مثابه یک مانع بزرگ در برابر رشد اقتصادی کشور قرار گیرد که متاسفانه افغانستان با تمام این موانع همزمان مواجه است.

قرار پیش‌بینی بانک جهانی، میزان رشد اقتصادی افغانستان در سال 2020 میلادی به 3.2 درصد و در سال 2021 میلادی به 3.5 درصد افزایش خواهد یافت.

در این گزارش آمده که دست یافتن به یک توافق سیاسی با طالبان می‌تواند منفعت اقتصادی بزرگی را برای افغانستان در قبال داشته باشد.

این درحالی است که حدود یکسال قبل نیز بانک جهانی در گزارشی گفته بود که احتمال افزایش بی‌ثباتی سیاسی پس از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری پیش‌رو ممکن است بر رشد اقتصادی افغانستان تاثیر منفی بگذارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟