نگرانی از واگذاری صلاحیت ها به کمیسیون مستقل اصلاحات اداری

  • انتشار: ۲۱ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 26208

واگذاری صلاحیت‌های امور ذاتی و تشکیلاتی ادارات دولتی به کمیسیون مستقل اصلاحات اداری توسط فرمان رییس جمهور، انحصار قدرت و در تضاد با قانون پنداشته شده است اما کمیسیون اصلاحات اداری هدف از این اقدام را برداشتن ادارات موازی می‌داند.

رییس جمهوری در یک فرمان تازه، وزیران کابینه‌اش را در امر تقرری زیردستان‌شان، سلب صلاحیت کرده و تشکیلات تمامی ادارات ملکی در امر تقرری‌ها را به کمیسیون مستقل اصلاحات اداری واگذار کرده است.

به گزارش تلویزیون یک؛ در متن این فرمان، تناقض نیز وجود دارد مثلن، در یک بخشی از این فرمان تمامی امور ذاتی و تشکیلاتی وزارت خانه‌ها و ادرات ملکی نام برده شده اما در بخشی دیگر برخی وزارت خانه‌ها، مشخص نامبرده نشده است که ابهام را نشان می‌دهد.

عین الدین بهادری،دبیر اتحادیه حقوق دانان افغانستان باور دارد که فرمان‌های رییس‌جمهوری باید مطابق قانون اساسی و سایر قوانین نافذه در کشور باشد.

همزمان ربابه پروانی، نماینده مردم کابل در مجلس و عبدالله قرلق سناتور ولایت کندز با ابراز نگرانی از فرمان اخیر رییس جمهوری، تاکید دارند که انتقال امور ذاتی و تشکیلاتی ادارات دولتی به معنی انحصار قدرت از سوی رییس جمهور است و سبب می‌شود که سایر ادارات دولتی در بلا تکلیفی باقی بمانند.

امین فرهنگ، عضو پشین کابینه افغانستان می‌گوید که فساد مانع اصلی اصلاحات در نظام کنونی در کشور است، و اما این اقدام رییس جمهور فاصله میان وزیران و ریاست جمهوری را بیشتر خواهد کرد.

اما کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی با استقبال از این اقدام رییس جمهور می‌گوید که یکی از گام‌های اصلی آن برداشتن ادارات موازی دولتی است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟