نگرانی‌ها از افزایش میزان بیکاری میان مهاجرین در سویدن

  • انتشار: ۷ جوزا ۱۴۰۲
  • سرویس: اخبار مهاجرینبین الملل
  • شناسه مطلب: 140414

بربنیاد یافته‌های اداره مرکز آمار سویدن، بیکاری در میان مهاجران مقیم آن کشور و شهروندان سویدنی‌ها، بیشتر از پیش افزایش یافته است.

یافته‌های این اداره نشان می‌دهد که بیکاری در میان مهاجران به بیش از ۱۶ درصد می رسد، درحالیکه فقط ۴.۷ درصد سویدنی‌ها در این کشور بیکار استند.

به نقل از رسانه‌های خارجی، اتحادیه پناهجویان «تنها» در سویدن و شماری از پناهندگان افغانستانی در این کشور، بی اعتمادی ها را نسبت به مهاجران و «برخوردهای نژادپرستانه» با مهاجران را از عوامل جدی افزایش بیکاری در میان مهاجران در این کشور می‌دانند.

علی احمدی، یکی از مهاجران افغانستانی تقریبا هشت سال است که در سویدن زندگی می‌کند. او از دیر مدت زمان به اینسو سرگردان پیدا کردن کار است اما تاهنوز نتوانسته است کاری بگیرد، وضعیتی که زندگی وی را با مشکل مواجه کرده است.

علی احمدی می‌گوید که او از سال ۲۰۱۷ که جواز کار دریافت کرده تا هنوز نتوانسته کار پیدا کند. احمدی می‌گوید:‌ «هر جایی که تقاضا برای کار می‌کنم، جواب رد می‌دهند. شرایط زندگی برای ما با این گرانی‌ها خیلی سخت است. ماه قبل در کنار سرک‌ها خواب بودم، چون توان پرداخت کرایه خانه را نداشتم.»

بیکاری در میان مهاجران در سویدن، به مشکل بزرگی مبدل شده است، زیرا فرصت‌ها در بازار کار برای مهاجران خیلی کمتر از سویدنی‌ها است.

مسعوده سیدزاده، کارمند اداره کار سویدن، با ابراز نگرانی از افزایش بیکاری در میان مهاجران، دلایل این معضل را بر می شمارد.

وی می‌گوید: «تعداد بیکاران درمیان مهاجران بیشتر از پیش افزایش یافته است. دلایل آن بحران اقتصادی کرونا، ندانستن زبان سویدنی، نداشتن تجربه کار در سویدن، برابرنبودن معیار رشته تحصیلی مهاجران با معیارهای تحصیلی سویدن و موارد دیگری است.»

پیش از این گزارش هایی در رسانه‌های سویدنی پخش شده بود، که نشان می‌داد که افراد با داشتن نام‌های شرق میانه‌ای، در پیدا کردن کار در سویدن با مشکلاتی روبرو استند.

امید محمودی، مسوول اتحادیه پناهجویان، «تنها» در سویدن، برموارد دیگری نیز در این زمینه اشاره می‌کند.

او می‌گوید «تبعیص عامل [بیکاری] است. متاسفانه مهاجران و یا حتا خارجی‌تبارانی که در سویدن تولد شده اند با یک اسم خارجی در بخش کار با تعیض روبرو می شوتد و خیلی ها حتا در مصاحبه های کاری خواسته نمی شوند.»

مسعود سیدزاده، کارمند اداره کار سویدن می‌گوید که آنان نیز از چنین تبعیض هایی آگاه شده اند،‌ «اما وقتی ما با کارفرمایان صحبت می‌کنیم. آنان چنین حرفی را تایید نمی کنند.»

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟