نکات مهم و کلیدی در مورد شارژ کردن گوشی

  • انتشار: ۳۰ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 91489

یکی از نکات مهمی که در مورد گوشی های موبایل به ویژه زمانی که یک گوشی تازه می خرید نحوه مراقبت از باتری گوشی برای طولانی تر ساختن عمر باتری آن می باشد. بدین منظور یکی از نکات مهم نحوه شارژ کردن موبایل می باشد که خیلی ها به آن توجه نمی کنند و مدت طولانی با مشکل خالی شدن باتری موبایلشان روبرو می شوند و به ناچار باید هزینه هنگفتی بایت تعویض باتری گوشی خود بپردازند. در نظر داشته باشید که باتری موبایل یک قطعه بسیار حساس است.

شارژ کردن گوشی
شارژ کردن گوشی

در این مطلب همراه شما هستیم با نکاتی مهم و اساسی در خصوص شارژ کردن صحیح باتری های گوشی:

باتری های لیتیوم یونی

امروزه در بیشتر گوشی های تلفن همرااه از باتری های لیتیوم یونی استفاده می شود که با باتری های قدیمی تفاوت چشمگیری دارد:

ـ باتری های لیتیوم یونی نیاز به مراقبت بالا دارند:

همان طور که می دانید در بیشتر گوشی های موبایل امروزی از باتری نوع لیتیوم یونی استفاده شده است که از بهترین نوع باتری های قابل شارژ به حساب می آیند. استفاده از این تکنولوژی در موبایل ها علی رغم نکات مثبتی که دارد دارای برخی نقاط ضعف نیز می باشند و نیاز به مراقبت زیاد یکی از این کاستی های این تکنولوژی به شمار می رود.  

ـ نیاز به شارژ اولیه ندارند:

اگر به یاد داشته باشید در گذشته نه چندان دور زمانیکه یک گوشی نو می خریدید فروشنده به شما توصیه می کرد که گوشی خود را حداقل هشت ساعت به برق بزنید و روی شارژ بگذارید. این توصیه اما در مورد گوشی های تازه ای که امروزه در انواع و اقسام مختلف به بازار آمده ایده خوبی نیست.

گوشی های تازه از باتری های نوع لیتیوم یونی استفاده می کنند که نیاز به شارژ اولیه طولانی ندارد. باتری های قدیمی از نوع نیکل کادمیومی بودند که هنگام خرید و قبل از استفاده نیاز به فول شارژ شدن داشتند.

امروزه بسیاری از فروشندگان که اطلاعات کافی در مورد باتری های جدید ندارند هنوز هم به روال سابق توصیه می کنند گوشی های نو را هشت ساعت زیر شارژ بگذارید در حالیکه این نکته هم اکنون یک باور غلط است.  

هم خیلی از کاربران بر این باور هستند. موضوع اصلی ریشه در سبک طراحی و عملکرد باتری های قابل شارژ قدیمی تر دارد که از نوع نیکل کادمیومی بودند. در باتری های قدیمی نباید شارژ گوشی تان به زیر ۷۵ درصد می رسید و برای شارژ کردن هم می بایست صبر می کردید تا باتری خالی شود. باتری های جدید نوع لیتیوم یونی چون هوشمند هستند و به مراتب بهینه تر از باتری های قدیمی عمل می کنند نیاز به شارژ اولیه طولانی ندارند.  

اجازه ندهید باتری گوشی شما فول شارژ شود

یکی از اشتباهات رایج دیگری که دارندگان موبایل های جدید که در آنها از باتری های لیتیوم یونی استفاده شده مرتکب می شوند این است که گوشی موبایل خود را تا صددرصد شارژ می کنند در حالیکه هرچه گوشی مدت زمان بیشتری به شارژ باشد مقدار استرس ایجاد شده بر گوشی افزایش یافته به باتری گوشی آسیب وارد می گردد.

شارژ کردن گوشی
شارژ کردن گوشی

از طرفی برای فول شارژ شدن گوشی مجبورید مدت طولانی تر آن را زیر شارژ بگذارید و این مساله باعث تولید گرمای زیاد در گوشی شده به باتری شما ضربه می زند. به عبارت دیگر هرچه استرس و گرمای وارد شده به باتری های لیتیوم یونی بیشتر باشد عمر باتری کاهش می یابد.

از اور شارژ پرهیز کنید

نکته مهم دیگری که در شارژ گوشی های جدید با باتری لیتیوم یونی باید درنظر داشته باشید پرهیز از به شارژ زدن گوشی از شب تا صبح است. باتری های لیتیوم یونی به گونه ای طراحی شده است که به محض فول شارژ شدن گوشی انتقال انرژی از شارژر به گوشی متوقف می شود.

به عبارت ساده تر وقتی گوشی شما صددرصد شارژ شد دیگر نیازی نیست آن را متصل به برق نگه دارید. وقتی گوشی پس از فول شارژ همچنان متصل به برق بماند بعد از مدتی شارژ گوشی به ۹۹ درصد می رسد و چون گوشی متصل به شارژ است باتری دوباره به ۱۰۰ درصد می رسد و تکرار این روند از شب تا صبح استرس و گرمای وارد شده به باتری را افزایش داده باتری را مرتب تحریک می کند و این مساله به عمر گوشی آسیب می زند.  

حین شارژ گوشی را خنک نگه دارید

نکته مهم دیگر برای شارژ صحیح گوشی موبایل خنک نگه داشتن آن هنگام شارژ است. باتری های لیتیوم یونی به گرما حساس هستند بنابراین همواره سعی کنید گوشی را از تماس مستقیم با گرما دور نگه دارید.

باتری های لیتیوم یونی  علی رغم تمام خوبی هایی که دارد اگر یک مرتبه آسیب دید دیگر تعمیر نمی شوند و شما باید آن را تعویض کنید. اگر هنگام شارژ گوشی خود را خنک نگهدارید به طولانی شدن عمر باتری گوشی خود کمک شایانی کرده اید. 

می دانیم که گرمای تولید شده هنگام شارژ باتری بسیار بالاست و سبب برخی فعل و انفعالات شیمیایی می شود که می تواند به باتری ضربه بزند. بنابراین سعی کنید باتری را هنگام شارژ در مسیر باد کولر یا پنکه قرار دهید.

گوشی خود را در فاصله های زمانی کوتاه به شارژ بزنید

 نکته مهم دیگر در شارژ صحیح باتری گوشی این است که نگذارید مقدار زیادی از انرژی باتری خالی شود وسپس شما آن را به شارژ بزنید چون این کار به عمر باتری لیتیومی یونی آسیب می زند. به طور مثال وقعی شارژ باتری شما ۱۰۰ درصد شد و کمی از آن  استفاده کردید و به ۸۰ درصد رسید سریع به شارژ بزنید چون مدت زمان شارژ باتری کوتاه می شود و استرس و گرمای کمتری به باتری وارد می گردد.

شارژ کردن گوشی
شارژ کردن گوشی

اکنون که با روش های درست شارژ کردن گوشی های موبایل تان آشنا شدید بدون شک می توانید به باتری های گوشی تان کمک کنید عمری طولانی داشته باشند و شما نیز مجبور نباشید مبالغ بالا برای تعویض باتری گوشی خود بپردازید.

گوشی های جدید از باتری های لیتیومی یونی استفاده می کنند و این باتری در برابر گرما و استرس حساس است. مدت زمان اتصال گوشی خود به شارژ را کاهش دهید و سعی کنید زمانیکه گوشی به شارژ است از آن  استفاده نکنید. نکته دیگر اینکه شارژر هر گوشی دارای ولتاژ متفاوت است و نباید برای شارژ گوشی خود از شارژر هایی با شدت جریان و ولتاژ متفاوت استفاده کنید!