نوشیدنی های داغ خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

  • انتشار: ۷ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: سلامت
  • شناسه مطلب: 55297

کسانی که به صورت منظم چای داغ می‌نوشند احتمالاَ بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مری قرار دارند.

عوامل متعددی خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برند. تا حالا معلوم بود که نوشیدن زیاد الکول، سگرت کشیدن و اضافه وزنی همه می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش بدهند. اما حالا دانشمندان دانشگاه علوم طبی تهران یک مورد دیگر را به اثبات رسانده اند.

تحقیقات گسترده دانشمندان ایرانی نشان می‌دهد کسانی که به صورت منظم نوشیدنی‌های داغ‌تر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد می‌نوشند، خطر مبتلا شدن شان به سرطان مری به صورت چشمگیری بیشتر است.

محققان ایرانی بیش از ۵۰ هزار مرد و زن را در ولایت شمالی گلستان ایران برای ۱۳ سال تمام (از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷) مورد آزمایش و زیر نظارت قرار دادند. در جریان این مدت، ۳۱۷ مورد از یکی از دو نوع عام سرطان مری (ESCC) ثبت شده است.

این دانشمندان دریافته اند که نوشیدن ۷۰۰ ملی‌لیتر چای داغ‌تر از ۶۰ درجه سانتی‌گراد یا داغ‌تر از آن در روز، ارتباط واضحی با افزایش ۹۰ درصدی این نوع سرطان مری دارد.

ریسک در امریکای جنوبی، آسیا و افریقا بالاتر است

این تحقیقات دانشگاه تهران یک ظن طولانی مدت را تایید می‌کند. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان در سال ۲۰۱۶ میلادی گفته بود که نوشیدن مایعات زیاد داغ ممکن است تشدیدکننده سرطان باشد.

این آژانس به صورت خاص از نوشیدن مایعات داغ‌تر از ۶۵ درجه سانتی‌گراد سخن گفته و از نوشیدن یک نوع چای مشهور به نام «ماته» نام برده بود که در حرارت بسیار بالا در امریکای جنوبی، برخی کشورهای آسیایی و افریقا نوشیده می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟