نماد جام جهانی قطر ۲۰۲۲ چیست؟

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 79482

نماد جام جهانی یکی از اقدامات اساسی کشورهای میزبان این تورنمنت مهم ورزشی از آغاز تاکنون بوده است. قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ نیز برای طراحی این نماد از روسیه که جام جهانی ۲۰۱۸ را میزبانی کرد الگو برداری کرد. یک تیم نظارت حرفه ای شامل هشتاد متخصص قطری در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه حضور داشتند تا با نظارت دقیق عملکردها و اقدامات میزبان نکات مثبت را شکار کنند. قطر از سال ۲۰۱۷ همکاری خود با روسیه در مورد میزبانی هرچه بهتر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ را آغاز کرد. سازمان دهی رقابت های مفرح، پاسپورت هواداری، حمل و نقل رایگان و پذیرایی مناسب و ارزان از هواداران از جمله پیشنهادات تیم نظارت قطری به مسئولان ورزشی خود بود که همه و همه تقلیدی به شمار می روند.

نماد جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر

نماد جام جهانی در قطر شکلی خاص دارد. لوگوی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر رنگی سفید دارد که نقوش قرمز رنگ بر روی آن دیده می شود. شکل این نماد به صورت مواج طراحی شده است. برخی کارشناسان می گویند این نماد تمام داشته های فرهنگی، لباس محلی، رسم الخط، رنگ پرچم و خلاصه همه چیز قطر را در خود جای داده است. در قسمت بالای این لوگو یک برجستگی نیز به چشم می خورد.

نماد جام جهانی

تفسیر نماد جام جهانی در قطر

همان طور که گفته شد نماد جام جهانی که قرار است در سال ۲۰۲۲ در قطر برگزار شود از نماد جام جهانی ۲۰۱۸ که در روسیه برگزار شد الگو برداری شده است و هر بخش آن یک معنا دارد:

رنگ سفید و نقش های جگری رنگ

اینکه چرا نماد جام جهان ۲۰۲۲  در قطر به رنگ سفید است و نقش های جگری روی آن دیده می شود به خاطر رنگ پرچم این کشور متمول عربی می باشد.

مواج بودن لوگو

مواج بودن نماد جام جهانی در سال ۲۰۲۲ در قطر از شن های روان بیابان های قطر گرفته شده است. شن ها هنگام حرکت شکلی موجی از خود به نمایش می گذارند.

شکل عدد هشت

نماد جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر به شکل عدد هشت انگلیسی است. عدد هشت بیانگر هشت ورزشگاهی است که قرار است مسابقات مختلف جام جهانی در آنها برگزار شود. از نگاه دیگر می توان این عدد هشت را علامت بی نهایت تفسیر کرد. علامت بی نهایت بیانگر علاقه بسیار قوی و شور و هیجان تماشاگران فوتبال است که نه تنها هنگام مسابقات این تورنمنت مهم بین المللی به چشم می خورد که تا بعد از آن نیز ادامه خواهد داشت.

برجستگی بالای لوگو

برجستگی بالای نماد جام جهانی سال ۲۰۲۲ در نشانه شال سنتی عربی است که در بسیاری از کشورهای عربی از جمله قطر محبوب است. عرب ها در مراسم و مهمانی های خود این شال سنتی را روی سر خود می اندازند.

نقطه های بالای لوگو

نقطه های موجود در بالای نماد جام جهانی در قطر در سال ۲۰۲۲ نیز از نقطه گذاری در زبان عربی گرفته شده که بالا و پایین کلمات قرار می گیرند. توپ بالای جام نیز که به صورت یک شکل هندسی است در فرهنگ عرب ها وجود دارد. کلمه قطر به زبان انگلیسی نوشته شده اما حرف Q به صورت رسم الخط عربی طراحی شده و خطی که بین حروف قرار گرفته نیز شکل رسم الخط  عربی را بیان می کند.

شکل سه بعدی لوگو

نماد جام جهانی در سال ۲۰۲۲ در قطر شکلی سه بعدی و هیجان انگیز دارد. این شکل سه بعدی به خوبی اهمیت مسابقات را نشان می دهد. هرکسی که این شکل را ببند به خودی خود به وجد می آید. دایره سه بعدی این نماد از گردی کره زمین گرفته شده است تا نشان دهد این مسابقات تمام دنیا را به هم وصل کرده و مردم در کشورهای مختلف جهان به نوعی با این مسابقات مهم بین المللی درگیر می شوند. منحنی های موجود در لوگو نیز از تپه های بیابانی اقتباس شده اند.

گلدوزی موجود در لوگو

در نماد جام جهانی سال ۲۰۲۲ قطر یک سری گلدوزی نیز به چشم می خورد. این گلدوزی ها نماد تزئیناتی است که عرب ها در کشورهای مختلف بر روی شال های سنتی خود از آنها استفاده می کنند. این طرح در کشور قطر بیش از دیگر کشورهای عربی مد است و به نوعی فرهنگ اصیل عربی را نشان می دهد.

تحویل نماد جام جهانی قطر

نماد جام جهانی سال ۲۰۲۲ قطر طی مراسم خاصی در کاخ کرملین برگزار شد. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، امیر قطر و جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در این مراسم باشکوه حضور داشتند. مراسم تحویل لوگوی جام جهانی آینده به صورت مستقیم از چندین شبکه داخلی قطر و برخی شبکه های بین المللی پخش شد و نماد بر روی ساختمان های مهم تجاری قطر نیز نقش بست.

نماد جام جهانی قطر، آینه تمام قد تمام داشته ها

نماد جام جهانی قطر در مقایسه با لوگوی جام جهانی گذشته که در روسیه برگزار شد مفاهیم بیشتری را در خود جای داده است. زابلو اکا، نماد جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه بود. این کلمه در زبان روسی به معنای امتیاز دهنده، سرگرمی، جذابیت و اعتماد به نفس بود که بیش از یک میلیون روسی برای انتخاب آن در سایت فیفا شرکت کرده بودند. زابیواکا همچنین سمیل خوش شانسی نیز قلمداد می شد. لوگوی جام جهانی قطر به نظر کارشناسان از نماد جام جهانی روسیه به مراتب بهتر طراحی شده است.

به هر صورت  مسابقات جام جهانی آینده از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ در قطر برگزار می شود. قطر به ایران نزدیک است پس سعی کنید این مسابقات را از دست ندهید به ویژه حالا که نماد این مسابقات را بهتر درک کرده اید.  تنها کاری که باید انجام دید خرید یک بلیط هواپیما است. البته اگر یک نماد از این مسابقات را هم با خود داشته باشد بسار زیبا به نظر خواهد رسید.