نشست مسکو درباره آتش‌بس در لیبی بی نتیجه پایان یافت

  • انتشار: ۲۴ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 73972

رسانه‌های روسی اعلام کردند که نشست مسکو درباره برقراری آتش‌بس در لیبی بی نتیجه پایان یافته است.

به نقل از روسیاالیوم، مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه با خلیفه حفتر فرمانده گروه موسوم به ارتش ملی لیبی و فایز السراج رئیس دولت الوفاق در مسکو بدون نتیجه پایان یافت.

روز گذشته نشست‌های چندجانبه در مقر وزارت خارجه روسیه بین سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو وزیران خارجه و دفاع روسیه و مولود چاووش اوغلو و خلوصی آکار همتایان ترکیه‌ای آنها برگزار شد.

این مذاکرات با دیدارهای جداگانه بین هیئت‌های مختلف ادامه یافت.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در پایان مذاکرات گفت که فایز سراج سندی را که مشتمل بر شروط آتش‌بس در لیبی است امضاء کرد اما حفتر برای امضای این سند تا صبح سه شنبه مهلت خواست.

لاوروف در نشستی خبری بعد از نشست با چاووش اوغلو گفت: مذاکرات درباره آتش‌بس در لیبی پیشرفت چشمگیری داشته است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه این مذاکرات در ادامه ابتکار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای برقراری آتش‌بس در لیبی از نیمه شب دوازدهم ژانویه برگزار شده است.

از زمان سرنگونی رژیم «معمر قذافی» دیکتاتور معدوم لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد.

جنرال بازنشسته ارتش لیبی خلیفه حفتر که کنترل شرق کشور را بر عهده دارد، مورد حمایت برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مصر و فرانسه است. وی طی چند ماه گذشته بارها تلاش کرده است از طریق لشکرکشی طرابلس را به سیطره خود درآورد و این در حالی است که حملات حفتر تاکنون نتیجه‌ای به جز کشته شدن شهروندان لیبی و آواره شدن هزاران نفر از آنها نداشته است.دولت وفاق ملی نیز که مورد پذیرش بین‌المللی قرار گرفته، تحت ریاست «فائز السراج» عمل کرده و کنترل غرب لیبی را در دست دارد و نیروهای این دولت با حملات حفتر مقابله کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟