نشانه ها و علائم یائسگی در زنان

  • انتشار: ۴ جدی ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 101151

یائسگی در حقیقت به معنی قطع شدن دوران قاعدگی در زنان است. یک زن بعد از سن یائسگی ، دیگر توانایی باردار شدن را از دست می‌دهد و به‌ علت نوسانات شدیدی که در وی رخ می دهد ، علائمی را از متوسط تا شدید تجربه می‌کند.

همه‌ ی این علائم ممکن است موجب بروز افسردگی و تغییرات قابل لمسی در روال عادی زندگی وی شوند.

نشانه ها و علائم یائسگی
نشانه ها و علائم یائسگی

اما خانم‌ ها باید خوب است این موضوع را بدانند که یائسگی، یک بیماری نیست و به هیچ عنوان این معنا را نمی دهد که شما به پایان زندگی‌ شان نزدیک شده‌اید، بلکه یک مرحله جدید را در زندگی قرار است تجربه کنید.

جالب است بدانید که یائسگی حتماً و لزوما در میانسالی رخ نمی دهد و بعضا خانم‌ های جوان نیز ممکن است این حالت ها را تجربه کنند و به یائسگی برسند.

بنابراین نیاز است خانم‌ ها در هر رده سنی که قرار دارند ، اطلاعات خود را در این خصوص بالا ببرند. در این نوشته سعی شده است خانم ها را با مراحل مختلف یائسگی ، علائم متداول آن و راه‌ هایی برای کمتر کردن نشانه‌های آن آشنا کنند.

یائسگی در حقیقت یک قسمت معمولی و عادی از روند بالا رفتن سن در خانم ها می باشد. زمانی که یک خانم شما وارد دهه‌ی چهارم زندگی خود می‌شود، بدن او استروژن کمتری تولید خواهد کرد و این روند تا زمانی‌ ادامه خواهد داشت که دیگر قاعدگی را تجربه نکند.

در واقع آن زمان که دوران قاعدگی شما متوقف شد، شما وارد دوران یائسگی شده اید. یائسگی در حالت طبیعی که بدون دخالت پزشک اتفاق بیفتند سه مرحله دارد.

  • پیش یائسگی
  • یائسگی
  • پس یائسگی

اکثر خانم ها در تشخیص پیش یائسگی با یائسگی دچار اشتباه می شوند. پیش‌یائسگی در واقع مرحله‌ای است که یک خانم ورود به دوره‌ی یائسگی را شروع می‌کند که بعضی از نشانه‌های عمده و معمول این دوران عبارتند از: گُرگرفتگی، عرق های شبانه و خشکی واژن.

نشانه ها و علائم یائسگی
نشانه ها و علائم یائسگی

حتی ممکن است پیش‌یائسگی تا ده سال پیش از ورود شما به مرحله‌ی یائسگی اتفاق بیفتد و اکثرا این اتفاق در دهه‌ی چهارم زندگی خانم ها شروع می‌شود، البته بعضی خانم ها نیز ممکن است در دهه‌ی سوم عمرشان وارد دوره‌ی پیش‌یائسگی ‌شوند.

این نکته قابل توجه است که بدانید اگر تخمدان‌ های خود را با برداشته‌اید، احتمالا یائسگی ناگهانی را تجربه خواهید کرد.

معمولاً اولین علامت های دوره ی  یائسگی در خانم ها چهار سال پیش از آخرین قاعدگی خود را نشان می دهند و گاهی این علائم تا چهار سال عد از آخرین قاعدگی نیز ادامه دارد.

تعداد کمی از خانم ها معمولا تا یک دهه پیش از قاعدگی علامت های یائسگی را در خود می بینند و از هر ۱۰ زن یک نفر تا دوازده سال بعد از آخرین قائدگی علائم یائسگی را همچنان تجربه خواهد کرد.

دلایل و عوامل مختلفی همچون ژنتیک و سلامت تخمدان وجود دارند که می توانند به پزشک متخصص زنان در خصوص تشخیص زمان شروع یائسگی کمک کنند.

اکثر خانم ها بعد از نیمه ی  چهل سالگی دچار علائم پیش از یائسگی می شوند. بعضی دیگر هم بدون پشت سر گذاشتن این مرحله ناگهانی وارد یائسگی می شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، حدود ۱ درصد از بانوان پیش از سن ۴۰ سالگی یائسگی را تجربه می کنند که به آن یائسگی زودرس یا نارسایی زودرس تخمدان گفته می شود.

هنگامی که یک زن یک سال کامل قاعدگی را تجربه نکند و به عبارت دیگر یک سال پریود او عقب بیفتد ، یائسگی اتفاق افتاده است. به سال های بعد از شروع یائسگی، پس از یائسگی گفته می شود.

علائم و نشانه های یائسگی
علائم و نشانه های یائسگی

علائم یائسگی

همان طور که گفته شد، گر گرفتن، تعریق شبانه و خشکی واژن از نشانه های اصلی ورود به دوره ی یائسگی هستند اما با این حال، تجربه ی هر خانم از یائسگی با دیگری متفاوت است.

وضعیت های خاصی هستند که می‌ توانند روی سلامت تخمدان تاثیر بگذارد، مشکلاتی چون سرطان یا هیسترکتومی ، یا مصرف سیگار و … شدت و مدت زمان این علائم را تشدید می کند.

جدای از تغییرات پریودی، علائم پیش از یائسگی، یائسگی و پس از آن عموما یکسان است. ازجمله شایع ترین علائم زود هنگام قبل از یائسگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کم تر شدن توالی قاعدگی
  • شدت یا ضعیف قاعدگی نسبت به تجربه عادی
  • انبساط و انقباض رگ ها که گر گرفتگی، عرق شبانه و سرخ شدن را در پی دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، ۷۵ درصد از خانم ها در این دوران دچار گر گرفتگی می شوند.

زمانی که یک زن به یائسگی نزدیک می شود، تغییرات فیزیکی و روانی مختلفی در او رخ می دهد که باعث بروز برخی علائم می شود. بعضی از این علائم قبل از یائسگی شروع می شود و گاها تا بعد از آن نیز ادامه پیدا می کنند.

از جمله تغییرات قبل از یائسگی و در دوره ی یائسگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایین آمدن قدرت باروری

با نزدیک شدن به پایان مرحله باروری، قبل از شروع یائسگی، تعداد استروژن کم می شود به این صورت احتمال بارداری نیز پایین می آید.

به هم خوردن نظم دوران قاعدگی

از اولین نشانه های نزدیک شدن به دوران یائسگی این است که نظم پریودی در شما به هم می ریزد. این علامت ممکن است زودتر یا دیرتر از زمان مشخص اتفاق بیفتد و شدت آن کم تر یا بیشتر شود.

اگر خانمی نسبت به تغییرات قاعدگی خود دچار نگرانی شده است، بهتر است به پزشک زنان مراجعه کنید چون ممکن است این تغییرات نشان دهنده حاملگی یا بیماری در وی باشد.

روابط زناشویی در یائسگی

وقتی خانم ها به دوران یائسگی می رسند، تمایلات جنسی در آنها تا حدودی کاهش می یابد. از سوی دیگر به دلیل خشکی واژن و کاهش ترشحات، ممکن است در هنگام روابط زناشویی دچار مشکل شود و همین موضوع باعث می شود، این رابط تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد.

برای این منظور و رفع این مشکل در روابطبین زن و مرد راه های مختلفی از جمله استفاده از ژل های روان کننده ، درمان لیزری خشکی واژن و … وجود دارد که خانم ها می توانند بسته به شرایط فیزیکی شان یکی از آنها را انتخاب کنند.