نخست وزیر هند در شهر هرات

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 13568

نارندرا مودی نخست وزیر هند  که به منظور افتتاح سد احداث شده دهلی نو در هرات به این ولایت سفر کرده است،‌ دومین سفر وی ظرف ۶ ماهه گذشته به افغانستان است.

سد دوستی که با نام سد سلما نیز شناخته می‌شود، نماد دیگری از گسترش روابط دوجانبه افغانستان و هند طی سال‌های اخیر است؛ زیرا دهلی نو مجدانه درصدد برقراری یک مشارکت استراتژیک با افغانستان است.

این سد که حاصل کار و فعالیت بیش از ۱۵۰۰ مهندس از هر ۲ کشور هند و افغانستان است، با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد دلار در استان هرات و در مجاورت مرز مشترک افغانستان و ایران احداث شده است.

قرار است نخست وزیر هندوستان و «اشرف غنی» رئیس جمهور به طور مشترک سد دوستی افغانستان- هندوستان را امروز افتتاح کنند.

مودی در پیامی قبل از سفر به هند گفت: من امروز به خانه دوم خود سفر می‌کنم؛ افغانستان جایی است که مردم هند خانه خود میدانند و مردم خوب افغانستان همانطور هند را خانه خود می‌دانند.

دوستی حقیقی مانند نهالی است که در کوهستان بروید، به محض اینکه ریشه‌های خود را به سنگ‌های صخره کوه متصل کرد، دیگر طوفان‌های سخت و بادهای تند قادر به کندن آن نخواهند بود.

امروز مردم هند و افغانستان ثبوت این دوستی را جشن می‌گیرند، مبارک باد بر ۲ ملت و به خصوص مردم همیشه صلح دوست و شاد هرات باستان.

موفقیت و صلح یابی شما در اتحاد شما است اگر از هر قوم هستید ولی همه شما افغانستانی هستید.

سد سلما یک نیروگاه تولید برق با ظرفیت تولید ۴۲ مگاوات ساعت دارد که این نیروگاه از سه بخش ۱۴ مگاواتی تشکیل شده که هرکدام از آنها در قسمت پایین سد ساخته شده‌اند.

یک لین انتقال ۱۱۰ کیلوولت با طول ۱۵۷ کیلومتر ساخته خواهد شد تا برق تولید شده در این نیروگاه آبی را به شهر هرات منتقل کند، این سد دارای دریچه‌ای به عرض ۲۴ متر است.

سد سلما دارای سه مخزن آبی است که هرکدام به طول ۱۰ و عرض ۸ متر است. حوض ذخیره آب آن تقریبا ۲۲ کیلومتر طول و ۳ کیلومتر عرض دارد، ظرفیت این سد ۶۳۳ میلیون مترمکعب است.

سد سلما در کنار تولید ۴۲ مگاوات ساعت برق ظرفیت آبیاری حدود ۸۰ هزار هکتار زمین را نیز دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟