نخبگان سیاسی افغانستان علیه اشرف غنی/ ارائه طرح جدید برای مذاکرات صلح

  • انتشار: ۶ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 75634

در پی سخنان تند اشرف غنی علیه عبدالله عبدالله و حامد کرزی و بی برنامه خواندن آنها در اداره کشور و روند صلح، برخی سیاسیون مطرح کشور با محوریت عبدالله و کرزی در نشستی پیرامون روند صلح با طالبان رایزنی کردند.

رهبران سیاسی در این نشست که در منزل «محمد محقق» برگزار شد اعلام کردند که تا یک هفته دیگر، طرح مذاکره با طالبان نهایی خواهد شد.

چهره های مطرح سیاسی کشور تاکید کردند که دولت تنها باید یک بخش از گفتگوهای صلح باشد نه طرف اصلی. به عقیده این افراد، دولت باید در کنار احزاب سیاسی و جریان های مختلف در روند صلح با طالبان شرکت کند نه اینکه تمامی امور صلح از مجرای دولت و چند نفر مشخص عبور کند.

شرکت کنندگان این نشست همچنین تاکید کردند که «کاهش خشونت» از سوی طالبان یک گزینه خوب برای پیشبرد گفتگوهای صلح است. این در حالی است که دولت با توافق اخیر آمریکا و طالبان برای کاهش خشونت و جایگزینی آن با «آتش بس» مخالفت کرده و گفته است که آتش بس شرط لازم و ضروری برای اغاز مذاکرات بین الافغانی است.

عبدالله عبدالله در این نشست هشدار داد که هیچ فردی نمی تواند برای منافع شخصی خود مانع گفتگوهای صلح شود.

در این نشست حامد کرزی عبدالله عبدالله، محمد محقق، محمد کریم خلیلی، یونس قانونی، وحید الله سباوون و بسیاری از افراد برجسته سیاسی کشور حضور داشتند.

قابل یادآوری است که اخیرا اشرف غنی در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس با انتقاد تند از عبدالله و کرزی گفته بود این دو نفر هیچ طرحی برای صلح ندارند. سخنان او با واکنش تند سیاسیون مواجه شده است.

کرزی و عبدالله در حدود دو دهه اخیر هیچگاه روابط دوستانه ای با هم نداشتند، با این وجود به نظر می‌رسد که اکنون ظهور یک رقیب قوی تر، دو رقیب دیرینه دنیای سیاست را به رفاقتی ناگزیر کشانده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟