نبیل: حکم دادگاه عالی مخالف قانون اساسی است

  • انتشار: ۴ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 58632

تیم انتخاباتی محور به رهبری «رحمت الله نبیل» حکم دادگاه عالی مبنی بر ادامه کار رییس جمهور پس از اول ماه جوزا را مخالف قانون اساسی دانست.

این تیم انتخاباتی با نشر اعلامیه‌ای گفته است که براساس ماده 61 قانون اساسی، وظیفه رییس‌جمهور در اول جوزا سال پنجم پس از انتخابات، ختم می‌گردد، بناً تفسیر ستره محکمه مبنی بر ادامه کار رییس جمهور پس از اول جوزا خلاف این ماده قانون اساسی است.
اعلامیه افزوده که ادامه کار رییس‌جمهور با تکیه بر تفسیر مغایر با نقص قانون اساسی که در انتخابات سال 1388 صورت گرفته بود، نمی‌تواند، مشروعیت حقوقی داشته باشد.
این تیم انتخاباتی از مردم افغانستان خواست تا با استفاده از تمام مجراهای قانونی و اعتراض‌های مدنی، برای پایان دادن به این امر غیرقانونی پس از اول جوزا اقدام کند.
همچنین، تیم انتخاباتی محور تاکید کرده که تا پیش از اول جوزا و رسیدن به اجماع و یا راه‌حل‌های دیگر در پرتو منافع ملی، باید صلاحیت‌های رییس‌جمهور محدود شوند.
داد گاه عالی روز یک شنبه اول ثور، با صدور حکمی ادامه کار رییس جمهور را تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و معرفی رییس جمهور جدید تایید کرد؛ این حکم با واکنش تند نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از جمله احمد ولی مسعود، ابراهیم الکوزی، عبدالحکیم تورسن، رحمت الله نبیل، انجنير محمد شهاب حکیمی، نورالحق علومی، عنایت الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، محمد حنیف اتمر و نورالرحمن لیوال مواجه شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟