مینی خودروی پیل‌پی ۵۰ «peel p50»

  • انتشار: ۲۲ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 115494

اگر ماشین باز قهاری باشید حتماً نام پیل پی ۵۰ تا به حال به گوش تان خورده است و با آن آشنا هستید . بله پیل پی ۵۰ همان خودروی کوچک و بامزه ای که در واقع یک میکرو اتومبیل با سه چرخ است.

مینی خودروی پیل‌پی ۵۰
مینی خودروی پیل‌پی ۵۰

ساخت این خودروی کوچک و جالب از سال های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۵ به وسیله ی شرکت مهندسی peel در جزیره ای به نام MAN شروع شده است .

این خودرو از نظر اندازه و ابعاد توانسته رکورد جهانی گینس را به ثبت برساند. جالب است بدانید که پیل پی ۵۰ فاقد دنده عقب است .

اما فکر نکنید که نمی توانید با آن به عقب بروید در این خودرو یک دسته در عقب وجود دارد و به راننده در صورت لزوم اجازه می دهد تا برای عقبگرد کمی مانور بدهد.

این خودرو که در واقع به عنوان یک ماشین داخل شهری طراحی شده بود ، در دهه ۱۹۶۰ تبلیغ شد و قابلیت نشستن یک بزرگسال و یک کیف خرید را داشت.

تجهیزات پیل پی ۵۰

این خودروی کوچک فقط یک درب داشت که در سمت چپ آن تعبیه شده بود و تجهیزات آن شامل یک برف پاک کن شیشه ای و یک چراغ جلو بود. رنگهای استاندارد سفید ، قرمز اژدها و آبی تیره بودند.

این شرکت ۵۰ دستگاه P50 تولید کرده و تنها ۲۷ مورد از آنها شناخته شده است که یکی از آنها با ۱۷۶۰۰۰ دلار رکورد در یک حراجی در ماه مارس ۲۰۱۶ فروخته شد.

پیل پی ۵۰ از موتور ۴۹ سی سی DKW استفاده می کرد که بالاترین سرعتی که می توان با آن پیمود تقریباً ۳۷ مایل در ساعت یعنی در حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت می باشد و به جعبه دنده دستی سه سرعته مجهز است و همان طور که گفته شد دنده عقب ندارد .

هنگامی که از این خودرو استفاده می کنید ، می توانید در یک منطقه محدود با فشار دادن یا بلند کردن ماشین به وسیله همان وسیله ای که پیشتر از آن صحبت شد ، خودرو را به عقب بچرخانید و به راه خود ادامه دهید.

کسانی که پیل پی ۵۰ را ساخته اند و همچنین کاربران این خودروی بامزه ادعا می کنند که مصرف سوختی که پیل پی در هر ۱۰۰ مایل دارد در هر لیتر در هر ثانیه ۲.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد.

در آن روزها که پیل پی به تازگی بهره برداری شده بود تقریبا ۴۷ محصول از آن با قیمت ۱۹۹ پوند فروخته شد. در ۱۵ فوریه ۲۰۱۳ در حراج بروس وینر RM چیزی بیشتر از ۱۲۰،۰۰۰ دلار آمریکا یعنی معادل ۸۰،۰۰۰ پوند فروخته شد.

مینی خودروی پیل‌پی ۵۰
مینی خودروی پیل‌پی ۵۰

پیل پی های نسل جدید

در سال ۲۰۱۱ دو نفر که بازرگان بودند به نام های گری هیلمن و فیضل خان بر آن شدند که با توجه به peel p50 میکرو اتومبیل هایی وارد بازار کنند.

این دو بازرگان سرمایه گذاری خود را بر این پروژه شروع کردند و شرکت خود را تاسیس کردند تا با الهام از این خودروی کوچک طرح های خود را پیاده سازی نمایند. آنها دو مدل بنزینی و الکتریکی را در اولویت برای تولید و انبوه سازی قرار دادند.

Peel P50 در کشور انگلستان برای تردد جاده ای مجاز است و همچنان که در رده سه چرخ و با قدرت کمتر از ۸ کیلووات کیلوگرم یعنی ۹۰۰ پوند و ۴۱۰ کیلوگرم است.

در حال حاضر رفت و آمد و تردد این خودروی کوچک و بامزه در ایالات متحده نیز به صورت قانونی انجام می شود و  اتومبیل ها به کشورهای دیگر صادر می شدند.

برخی اوقات در بعضی کشورها این خودرو در رده ی موتورسیکلت طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال پیل پی ۵۰ زمانی که به فنلاند وارد شد در دسته ی موتور سیکلت ها قرار گرفت .

به همین کل ، در کشور هلند نیز پیل پی به عنوان یک خودرو شناخته نمی شود. موتور یک وسیله نقلیه ۵۰ سی سی و حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت است که آن را در براکت قانونی چهارچرخه اتحادیه اروپا قرار می دهند.

با این وجود ، مهندسی جدید خودروی پیل در حال ساخت پیل پی در نوع جدید است. در حال ساخت نسخه مدرن آن که به جای یک سرنشین می تواند دو نفر را در خود جای دهد که مدل الکتریکی آن ادعای برد ۲۵۰ مایل را دارد.

علاوه بر آن چه گفته شد ، شرکت لندن ۱۲۵GT را با موتور ۱۲۴ سی سی ، ترمزهای دیسکی مخصوص مسابقه و حداکثر سرعت ۵۵ مایل در ساعت ارائه می دهد.

مینی خودروی پیل‌پی ۵۰
مینی خودروی پیل‌پی ۵۰

همچنین ، تمام این اتومبیل ها از نظر حقوقی ایالات متحده ساخته شده و می توانند به صورت کیت با موتورهای ارائه شده توسط خریدار ساخته شوند.

پیل پی ۵۰ به اندازه ای کوچک است که اگر شما بخواهید و بتوانید از یک شکاف نسبتا کوچک عبور کنید می توانید پیل پی خود را نیز با خود ببرید.

این را هم در نظر داشته باشید این خودروی نقلی و جذاب که بسیار کم مصرف هم است ، اصلاً مناسب رانندگی های طولانی مدت و مسافرت های شما نیست.

پیل پی در واقع یک یک خودروی کوچک و کم مصرف است که شما به عنوان کاربر این ماشین کوچولو هیچ گاه نگران جای پارک آن نخواهید بود و همچنین به هیچ وجه نگران مصرف سوخت و قیمت های گزاف آن با پیل پی ۵۰ نخواهید بود.

با توجه به این که تولید این خودروی کوچک بسیار کم است لوازم یدکی آن به راحتی در هر منطقه ای یافت نمی شود و این مسئله می تواند شما را در دردسر خواهد انداخت.

البته این موضوع که ، این خودرو هنوز وارد ایران نشده است نیز می تواند قابل اهمیت باشد!!