موبایل برای سالمندان/ چگونه به سالمندان کار با موبایل یاد بدهیم؟

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 74811

یکی از راه های ارتباطی در دنیای امروز استفاده از تلفن همراه است. سالمندان عزیز نیز از این قاعده مستثنی نیستند، آنها نیاز به برقراری ارتباط با نزدیکان و دوستان خود دارند. استفاده از موبایل برای سالمندان امری تا حدی ضروری محسوب می‌شود.

مراقبت از یک سالمند آگاهی های زیادی را می‌طلبد. یک از این آگاهی ها تغییراتی است که در یک فرد سالخورده به صورت معمول رخ می‌دهد و بر روی توانایی های یادگیری او تأثیر می‌گذارد.

توجه کنید این فکر اشتباه که چون فرد پیر شده دیگر توانایی یادگیری ندارد را از ذهن خود دور کنید. سالمندان هم یاد می‌گیرند و هم به خاطر می‌سپارند اگر ما بتوانیم از راهبردهای مناسبی برای ارائه اطلاعات استفاده کنیم.

تغییرات حاصل از پیری در هر فردی متفاوت و متغیر از فرد دیگر است. قبل از هر آموزشی باید شناخت دقیقی از عملکرد فیزیولوژیک و سایکولوژیک سالمند خود داشته باشیم.

موبایل برای سالمندان

موبایل برای سالمندان

امروزه از مهمترین راه های ارتباطی می‌توان به تلفن همراه اشاره کرد. حالا دیگر مثل قدیم‌ نیست که افراد خانواده تحت هر شرایطی در کنار یکدیگر زندگی کنند.

در دنیای امروز بچه ها بعد از ازدواج و یا حتی بدون اینکه ازدواج کنند هر کدام به دلیلی از والدین خود دور هستند. یکی برای تحصیل یکی برای زندگی و دیگری برای کار. از مهمترین عواملی که موبایل برای سالمندان را ضروری‌ می‌سازد نیاز ارتباط با فرزندان‌شان است.

آشنایی با این وسیله ارتباطی و یاد گرفتن کارایی های آن می‌تواند به سالمندان کمک کند تا کمتر از روزمرگی‌های زندگی به کنج خلوت خود پناه ببرند.

تغییرات شناختی سالمندان

بالا رفتن سن ممکن است بر عملکرد شخص تأثیر بگذارد، کاهش حافظه کوتاه مدت، کاهش تمرکز و واکنش کند از جمله این تغییرات می‌باشد.

از راهکارهای آموزش و تعلیم تأثیرگذار می‌تواند شامل نمایش آهسته و قسمت بندی شده مطلب، به مقدار کمی در هر نوبت از آموزش باشد.

تکرار مدام اطلاعات آموزش داده شده، استفاده از تکنیک های تقویتی از جمله موارد مکتوب، سمعی و یا بصری و همچنین جلساتی برای تکرار آموخته ها می‌تواند از راهکارهای اساسی برای آموزش به سالمندان باشد.

باید هنگام آموزش به فرد سالمند سعی شود محرک هایی که حواس او را پرت می‌کنند به حداقل رسانده شود و محیطی که شما در آن به آموزش کارایی‌های موبایل به سالمندان می‌پردازید عاری از محرک‌های دیگر برای پرتی حواس باشد.

تغییرات حسی سالمندان

در قشر سالخورده تغییراتی حسی نیز می‌توانتد بر یادگیری فرد تأثیر بگذارد. راهکارهای آموزش باید طوری منطبق شوند که نیاز به حدت بینایی در آن کم باشد. مثلا استفاده از فونت‌های درشتِ موبایل برای سالمندان و یا در موارد مکتوبی استفاده از نوشته هایی با خط درشت برای تسهیل در یادگیری.

در سنین سالمندی ممکن است تشخیص و تمایز رنگ ها با اختلال مواجه شود، شما نمی‌توانید از کدبندی‌های رنگی و یا هایلایت کردن مطالب آموزشی در این افراد استفاده کنید.

از دیگر اعضای خانواده بخواهید مطالبی را که به سالمند آموخته شده است به صورت امتحان از او سوال کنند و خود منبعی باشند برای آموزش مجدد موبایل برای سالمندان و یا هر مطلب دیگری که قابل آموزش است.

توجه به ابعاد موبایل

سعی کنید از انواع کوچک موبایل برای سالمندان خود تهیه کنید. موبایل های نسبتا کوچک با قابلیت تغییر فونت ها و برنامه ریزی های لازم برای سالمند.

این افراد ممکن است دارای ضعف بنیه باشند، موبایل‌های بزرگ نمی‌تواند گزینه مناسبی برای آنها باشد. خیلی زود از گرفتن آن در دست‌شان خسته می‌شوند و یا ممکن است موبایل از دست فرد سالخورده به زمین بیفتد.

توجه داشته باشید در هنگام خرید موبایل برای سالمندان خودتان حتما گزینه هایی که باعث سهولت کار کردن سالمند شما با آن می‌شود را در نظر بگیرید.

خرید تبلت نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای یک سالمند باشد. می‌توانید به فرد سالخورده نحوه استفاده از آن را آموزش بدهید و او برای استفاده، تبلت را روی پاهای خود بگذارد و هنگام صحبت کردن یک هندزفری در اختیار او بگذارید.

گوشی های هوشمند در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند، اما این محصولات برای تمام اقشار قابل استفاده نیستند. زیرا استفاده از آنها نیازمند مهارت و دانش کافی در آن زمینه می‌باشد.

یک فرد سالمند نمی‌تواند خود را با تمام برنامه های کاربردی یک گوشی هوشمند منطبق کند. این امر باعث می‌شود فرد فکر کند توانایی های او به حداقل رسیده است.

ویژگی‌های یک موبایل خوب برای سالمندان

افراد سالمند به دلیل کهولت سن و برخی ناتوانی‌ها نمی‌تواند از تمامی امکانات گوشی استفاده کنند. پس در هنگام خرید موبایل برای سالمندان به این نکته ها توجه کنید.

اولین نکته و مهمترین آن، همان طور که پیش‌تر اشاره شد فونت موبایل می‌باشد. فونت درشت برای اینکه دید سالمند بهتر روی آن عمل کند.

کلیدهای موبایل باید دسترسی آسان داشته باشند و رابط کاربری آن نیز بسیار ساده باشد. سعی کنید موبایلی با کیبورد بزرگ که شماره گیری با آنها آسان‌ است برای سالمند خود تهیه کنید.

نمایشگر گوشی را که برای سالمند خود تهیه می‌کنید باید واضح و بزرگ باشد. این می‌تواند به دید سالمندتان کمک زیادی کند. گوشی موبایلی که در برابر ضربه مقاوم باشد تهیه کنید.

در این سن به دلیل ناتوانی ها و بعضا رعشه هایی که ممکن است دچار فرد سالمند شود، احتمال اینکه موبایل از دست او بیافتد زیاد است. مقاوم بودن موبایل در برابر ضربه می‌تواند عمر تلفن همراه سالمند شما را بیشتر کند.

باتری گوشی موبایل عمری طولانی داشته باشد.

سعی کنید از رنگ‌های شاد و زیبا در انتخاب موبایل برای سالمندان استفاده کنید. رنگ و اندازه گوشی موبایل سالخوردگان باید به شکلی باشد که آنها تمایل به استفاده از آن را داشته باشند. سبک وزن بودن یک گوشی خیلی مهم است.

در بازار گوشی‌هایی هستند که هر چند تعداد محدود هستند و پیدا کردن آن کار آسانی نیست. اما این گوشی‌ها مخصوص افراد سالمند طراحی و تولید شده اند.

معمولا این تلفن های همراه فاقد نمایشگر و صفحه کلید می باشند ولی به جای آن ده دکمه قابل برنامه ریزی، همراه نام و یا تصویر مخاطب را دارا می‌باشد.

سالمندان عزیز به راحتی می‌توانند با ده نفر از مخاطبین خود بدون آنکه مشکلی داشته باشند ارتباط برقرار کنند.

استفاده از رادیوی موبایل هم می‌تواند یکی از کارایی های مفید آن برای سالمندان عزیز باشد.

نکته آخر

به دلیل برخی ناتوانی ها در یک سالمند ممکن است روند یادگیری در او دچار اختلال شده باشد، و این باعث عدم سرعت در روند آموزش می‌شود سعی کنید در هنگام آموزش به سالمندان باید صبر و حوصله زیادی به خرج دهید و زود خسته نشوید.