مواد دستمال کاغذی چیست؟ دستمال کاغذی چگونه تولید می شود؟

  • انتشار: ۱۴ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76569

مواد دستمال کاغذی چیست؟ دستمال کاغذی چگونه تولید شده است؟ اگر به دنبال پاسخی برای این سوالات هستید جای درستی آمده اید. اطلس پلاس در این مقاله شما را با آنچه باید درباره دستمال کاغذی بدانید آشنا می کند.

در قرن های گذشته که هنوز دستمال کاغذی اختراع نشده بود همه وظایف این کالای با اهمیت بر عهده دستمال های پارچه ای بود. اما پارچه گران قیمت بود و دستمال پارچه ای کالایی اشرافی محسوب می شد. با آغاز انقلاب صنعتی از میانه های قرن هجدهم و در نتیجه اختراع دستگاه های پارچه بافی و ریسندگی و پارچه بافی اندک اندک از قیمت پارچه کاسته شد و موجب گردید تا دستمال دیگر کالایی تجملاتی برای اشراف زادگان محسوب نشود و همه بتوانند از مواهب آن بهره مند شوند.

اما با اختراع دستمال کاغذی و گسترش محبوبیت آن در میان مردم در قرن بیستم از نفوذ دستمال های پارچه ای در میان مردم کاسته شد و بر اساس آمار در حال حاضر کمتر از ده درصد مردم جهان از آن استفاده می کنند. ارزان بودن مواد دستمال کاغذی و یک بار مصرف بودن آن از جمله دلایل محبوبیت آن بودند.

دستمال کاغذی

پیشینه تولید دستمال کاغذی

براساس برخی گزارش های تاریخی دستمال کاغذی برای قرن ها توسط ژاپنی ها استفاده می شده است و آن ها مبدع این کالا بوده اند. در یک سفرنامه اروپایی مربوط به قرن هفدهم که درباره ژاپن نوشته شده، آمده است که: «آن ها (ژاپنی ها) بینی خود را با کاغذهای نرم و ابریشمی که به اندازه کف دست است پاک می کنند و هرگز آن ها را دوباره مصرف نمی کنند.»

اما در غرب و در سال ۱۸۹۴ میلادی مالک یک کارگاه کاغذسازی آلمانی در شهر گوپینگن به نام «گوتلوب کروم» کاغذ نازکی را که برای لطافت آن به گلسیرین آغشته شده بود را به عنوان نخستین دستمال کاغذی به ثبت رساند. کروم بر این عقیده بود که استفاده از این نوع دستمال از بیماری های مسری جلوگیری می کند.

مواد دستمال کاغذی

در پی اختراع دستمال کاغذی در آلمان شرکت آمریکایی کیمبرلی کلارک نیز در سال ۱۹۲۴ دستمال کاغذی کلینکس را معرفی کرد. مواد دستمال کاغذی تولیدی کیمبرلی کلارک سلولوز پنبه بود. این شرکت در جریان جنگ اول جهانی نیز از سلولوز پنبه برای ساخت باند پانسمان استفاده نموده بود. این پانسمان ها از سویی بسیار استقامت داشتند و به سختی پاره می شدند و از سوی دیگر مایعات را به خود جذب می کردند.

در سال ۱۹۲۹ شرکت کیمبرلی کلارک انقلاب دیگری در صنعت دستمال کاغذی های کلینکس ایجاد کرد و آن هم تولید جعبه هایی بود که با بیرون کشیدن یک دستمال کاغذی، دستمال بعدی بیرون می آمد. دستمال کاغذی کلینکس محبوبیتی جهانی یافت و توانست بازارهای آمریکا و آسیا را در اختیار خود بگیرد.

همزمان با گسترش نفوذ دستمال کاغذهای کلینکس، شرکت کاغذسازی نورنبرگ که در مالکیت خانواده شیکه دانس بود، دستمال کاغذی تمپو را در سال ۱۹۲۹ معرفی کرد. درحالی که کلینکس در آمریکا و آسیا محبوبیت داشت، دستمال کاغذی تمپو در اروپا جایگاه ویژه ای یافت.

در ادامه شرکت کاغذسازی مانهایم نیز دستمال کاغذی سافتیس را به بازار معرفی کرد و بخش قابل توجهی از بازار اروپا را در اختیار گرفت. از دهه شصت میلادی در کنار کلینکس، تمپو و سافتیس، به عنوان غول های دستمال کاغذی دنیا، محصولات دیگری نیز وارد بازارهای جهانی شدند.

مواد دستمال کاغذی چگونه تولید می شود؟

مرحله اول – مواد دستمال کاغذی از درخت ها تولید می شوند. در ابتدا پوست درخت ها کنده و طی فرایندی به لایه های نازکی تبدیل می شوند. این لایه های بریده شده به قطعاتی در حدود یک در ۱٫۴ اینچ در می آیند.

مرحله دوم – حدود ۵۰ تن از قطعات چوب بریده شده همراه با ده هزار گالن مواد شیمیایی ترکیب و به دوغاب تبدیل می شود. این دوغاب بدست آمده سپس به اجاق های فشاری با ارتفاع ۱۸ متر که دایجستر (هاضم) نام دارند انتقال می یابند.

مرحله سوم – در جریان پخت این مواد که ۳ ساعت به طول می انجامد، رطوبت چوب بخار شده و وزن مخلوط درحدود بیست و پنج تن کاهش می یابد. مخلوط باقیمانده که خمیر کاغذ خوانده می شود، از سلولز، فیبرها، لیگنین (الیاف چوب متصل به هم) و … تشکیل شده است.

مرحله چهارم – در ادامه خمیر کاغذ وارد سیستم های شویندهٔ چند مرحله ای می گردد و مواد دستمال کاغذی همانند لیگنین و ماده های شیمیایی پخت و پز از آن جدا می شوند. همچنین مایعی که روغن سیاه نام دارد از خمیر کاغذ جدا می شود.

مرحله پنجم – در این مرحله خمیر کاغذ طی یک فرایند شیمیایی با مواد سفید کننده شسته و رنگ های حاصله از فیبر آن از بین می رود. این مرحله ادامه می یابد تا کاغذی سفید رنگ تولید شود.

مرحله ششم – خمیر کاغذ دوباره با آب مخلوط می گردد. ۹۹٫۵ درصد این مخلوط از آب و ۰/۵ درصد آن از فیبر تشکیل می شود. این مخلوط به داخل صفحات مشبک رفته چلانده شده و آبکش می شوند. سپس صفحه هایی به پهنای ۵/۵ متر تولید می شود.

مرحله هفتم – صفحات تولید شده وارد سیلندرهایی بزرگی می شوند. این صفحات در آنجا فشرده و خشک می گردند.

مرحله هشتم – در این مرحله صفحات کاغذی کریپ می شوند. در فرایند کریپ صفحات کاغذی بسیار نازک و نرم می شوند. سپس آن ها بریده و به دور لوله های مقوایی پیچیده می شوند. سپس این توپ های کاغذی برای برش و بسته بندی منتقل می شوند.

ویژگی های یک دستمال کاغذی خوب

مواد دستمال کاغذی می بایست از خمیر الیاف سلولزی و به رنگ سفید یا الوان باشد. دستمال کاغذی همچنین باید فاقد پرز، الیاف کلوخه شده، سوراخ، لکه و سایر اجسام خارجی باشد. زمانی که یک برگ دستمال کاغذی را در برابر نور می گیرید پراکندگی الیاف می بایست به طور یکنواخت مشاهده شود. رنگی که در ساخت دستمال کاغذی به کار می رود نیز باید از جمله رنگ های مجاز و ثابت باشد

همچنین مواد دستمال کاغذی می بایست بدون بوی نامطبوع و لکه باشد. بسته دستمال کاغذی نیز باید از استحکام کافی برخوردار بوده و طی استفاده از آن شکل ظاهری خود را حفظ کند. گاهی اوقات با کشیدن یک برگ دستمال کاغذی همه برگ های دستمال کاغذی بیرون می ریزد. باید توجه داشت که یک دستمال کاغذی استاندارد باید به شکلی بسته بندی گردد که به راحتی و به صورت تک تک بتوان آن ها را از بسته خارج کرد.