مهلت ۱۵ روزه پارلمان عراق به برهم صالح برای معرفی نامزد نخست‌وزیری

  • انتشار: ۱۳ قوس ۱۳۹۸
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 71749
محمد الحلبوسی

سایت شبکه سومریه نیوز سند صادره از سوی رئیس پارلمان عراق را منتشر کرد که در آن به برهم صالح ۱۵ روز مهلت داده شده تا نامزد نخست‌وزیری را معرفی کند.

به نقل از این سایت، در سند محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق آمده است، او با استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با استناد به ماده ۷۶ قانون اساسی موافقت کرده و از برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق می‌خواهد نامزد نخست وزیری را طی ۱۵ روز معرفی و مکلف به تشکیل کابینه کند.

در بین محافل سیاسی عراق نام ابراهیم محمد بحرالعلوم، وزیر اسبق نفت برای جانشینی عبدالمهدی مطرح شده است.

بحر العلوم وزیر نفت عراق بود که در سال ۲۰۰۶ استعفا کرد و در سال ۲۰۰۵ نیز به عنوان عضو جمعیت الوطنیه عراق انتخاب شد.

از بابت تعیین نامزدی برای جانشینی عادل عبدالمهدی از بین فراکسیون اکثریت پارلمانی صفحه نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نوشت: ملت تنها فراکسیون بزرگتر مجلس هستند و هیچ صدایی فرای صدای آنها نیست.

صفحه محمد العراقی نزدیک به مقتدی صدر نوشت:‌ ملت، بزرگترین فراکسیون هستند. این صفحه تصاویری از فراکسیون سائرون منتشر کرد که رسما چشم پوشی از حق خود برای انتخاب نامزد نخست وزیری را اعلام و این حق را به مردم واگذار کرده است.

از سوی دیگر، فراکسیون سائرون به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمانی و مورد حمایت مقتدی صدر تاکید کرد، امروز (چهارشنبه) آخرین موعد ارائه پیشنهادات فراکسیون‌های سیاسی درباره قانون انتخابات است.

خبرگزاری “واع” عراق نیز به نقل از محمود الکعبی، عضو فراکسیون سائرون گزارش داد، فراکسیون سائرون در نشست‌های فراکسیون‌های سیاسی در مقر کمیته قانونی با حضور رئیس پارلمان و نماینده سازمان ملل حضور می‌یابد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این نشست مهمترین مسائل مورد اختلاف در قانون انتخابات از جمله سن نامزد، تعداد اعضای مجلس نمایندگان، انتخابات خارج، حوزه‌های متعدد انتخاباتی و سیستم انتخاباتی بررسی می‌شود.

الکعبی اضافه کرد،‌ امروز آخرین مهلت ارائه پیشنهادات فراکسیون‌ها جهت بررسی است و طی روزهای آینده این موارد تعیین تکلیف می‌شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟