مهارت های پس انداز کردن/ در شرایط سخت اقتصادی چگونه پس انداز کنیم؟

  • انتشار: ۱۲ دلو ۱۳۹۸
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 76202

همه ما برای اینکه بتوانیم مدیریت خوبی در زندگی خود داشته باشیم، با توجه به هزینه هایمان احتیاج به یک برنامه ریزی خوب و دقیق برای پس انداز کردن داریم. پس انداز کردن یک مهارت مهم در زندگی به شمار می رود که احتیاج به یک برنامه ریزی منظم و کاربردی دارد که اگر به طور دقیق رعایت شود به مرور زمان تاثیرات بسیار مثبتی خواهد گذاشت.

پس انداز کردن نوعی آینده نگری برای خود و فرزندانمان است. خیلی از مردم با برنامه ریزی و برای اجرای کردن ایده ها و طرح هایی که برای آینده خود و فرزندان خود دارند همواره سعی می کنند هر طور که شده مقداری از درآمد خود را هر ماه پس انداز نمایند.

در واقع پس انداز کردن نوعی صرفه جویی برای خانواده ها است که می توانند از طریق آن روی پروژه های بزرگی که در سر دارند سرمایه گذاری کنند و آنها را به نتیجه برسانند.

پس انداز کردن

چگونه پس انداز کنیم؟

در این مقاله شما را با راهکارهایی برای پس انداز کردن پول آشنا می کنیم تا بتوانید از همین امروز این کار را شرع کرده و آن را با قدرت هرچه تمام تر اجرایی کنید.

هدف کوتاه مدت برای خود تعیین کنید

با پس انداز کوتاه مدت می توان شروع کرد و به هدف هایی که برای ان برنامه ریزی کردید برسید. پس انداز کردن می تواند هفتگی یا ماهیانه باشد. سعی کنید حداقل به صورت هفته ای مبلغی را به عنوان پس انداز خود کنار بگذارید به شرط اینکه این پس انداز را برای خروج و مخارج خود نادیده بگیرید و از برداشت آن در هر زمانی که دلتان خواست خودداری کنید.

بهتر است فراموش کنید که همچین مبلغی را به عنوان پس انداز کنار گذاشته اید تا دچار وسوسه برای برداشتن آن نشوید.

اهل ولخرجی نباشید

بسیاری از افراد و البته اکثرا خانم ها وقتی بیرون از منزل می روند هرچه در بازار چشمشان را بگیرد سریع دست به جیب می شوند تا آن را بخرند.

ما نمی گوییم از خریدن چیزی که خوشتان آمده امتناع کنید بلکه منظور ما این است که پول خود را صرف خریدهای الکی و بیهوده نکنید و مواردی که ضروری است را در اولویت خود قرار دهید. همین مبلغ را در گوشه کیفتان برای پس انداز کردن نگهدارید.

یک قلک برای خود تهیه کنید

یکی دیگر از راه های پس انداز کردن این است که در خانه برای خود یک قلک درست کنید و هر پول ریز و درشت که به دست می آورید را سریع داخل قلک بیندازید. با این کار وسوسه برداشتن پول از فلک هم از سرتان می افتد.

ضرب المثلی هست که می گوید قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود. زمانی که شما از قلک برای پس انداز استفاده می کنید و بعد از مدتی در صدد باز کردن قلک و شمردن پل هایتان می شوید به طور قطع با پول زیادی در قلک مواجه می شوید که برای خودتان هم تعجب برانگیز خواهد بود.

بله این خود شما بودید که توانستید در مدت زمان کوتاهی پول هایتان را در قلک پس انداز کنید.

نوشتن جمله «پس انداز یادت نره» بر روی کارت اعتباری

امروزه اکثرا از کارت های اعتباری استفاه می کنند؛ از آنجا که پول بیچاره در کارت قابل دیدن نیست وقتی برای خرید بیرون می رویم دلمان به حال پول نمی سوزد چون پولی از این دست به آن دست داده نمی شود و فقط با گفتن یک رمز پول هایمان از کارت خالی می شود.

بهتر است جمله پس انداز یادت نره را روی کارت های اعتباری خود بنویسیم تا به محض دیدن این جمله وسوسه مان برای خریدن چیزهای گران و بیهوده کمتر شود و رغبت بیشتری به پس انداز پیدا کنیم.

برنامه ریزی کنید

چقدر خوب است خانوده هایی که اهل پس انداز هستند. می توانید با مقدار پولی که هر ماه دریافت می کنید برای خود برنامه ریزی کنید. مثلا برای خرید ماشین، خانه و … با این کار شما از پولی که دریافت کرده اید حتما قسمتی از آن را به پس انداز کردن اختصاص می دهید و در آینده ای نه چندان دور به اهداف خود می رسید و آن برنامه ای که در ذهن خود داشتید را عملیاتی خواهید کرد.

سعی کنید برنامه ریزی را طوری برای خود بچینید که مطابق را دخل و خرج و حقوق شما باشد. به گونه ای برنامه ریزی و پس انداز کنید که وسط ماه کم نیاورید.

می توانید به جای استفاده از کارت اعتباری از اسکناس استفاده کنید

همان طور که پیشتر گفتیم پولی که در کارت اعتباری خود داریم پون با چشم قابل دیدن نیست خرج کردن آن به نسبت زمانی که اسکناس کاغذی را به فروشنده می دهیم راحت تر است. ولی اگر به جای کارت از اسکناس استفاده کنیم خود را موظف می دانیم که بر مبنای مقدار اسکناس هایی که در کیف خود داریم خرید خود را انجام دهیم.

با در دست داشتن اسکناس برای خرید روزانه می توان پس انداز خوبی کرد چون هر خریدی بخواهیم انجام دهیم با مقدار اسکناس هایی که در دست داریم انجام می دهیم و طبیعتا از خرید های اضافه اجتناب می ورزیم.

هر ماه لیستی از خریدهای خود تهیه کنید

هر ماه برای اقلام ضروری و کالاهایی که احتیاج دارید لیستی تهیه کنید و مبلغی را برای آن کنار بگذارید تا وقتی به بازار می روید از خریدن اقلام اضافه خودداری کنید.

با تهیه لیست اقلام ضروری برای خرید، شما نوعی پس انداز برای خود ایجاد کرده اید؛ پس اندازی که می توانید تا آخر ماه آن را نگهدارید و برای خود کنار بگذارید.

فواید پس انداز کردن

حال که راه های پس انداز کردن را بیان کردیم می خواهیم فایده هایی که از پس انداز کردن برای خود به وجود می آوریم را بیان کنیم.

آینده فرزندانمان

زوج هایی که هنوز فرزند ندارند تا چشم بر هم بزنند صاحب فرزند شده و باید به فکر هزینه های فرزندشان اعم از مدرسه و دانشگاه و ازدواج و … باشند. با پس اندازی که برای خود ایجاد کردیم می توانیم آینده فرزندانمان را تضمین کنیم.

با پس انداز کردن پول برای فرزندانمان دل پدر و مادرها قرص است وخیالشان راحت است که فرزندان شان را با آسودگی می توانند راهی مدرسه یا دانشگاه کنند و خواسته هایی که فرزندان شان را دارند برآورده کنند.

دست یافتن به رویایی که در زمانی در ذهنمان داشتیم

با پس انداز کردن می توانیم ایده ها و رویاهایی که در گذشته در ذهن خود داشتیم را حالا به اجرا بگذاریم. مثل خرید خانه، ماشین و یا حتی چیزهای کوچک و جزئی.

داشتن اعتماد به نفس، یکی از فواید مهم پس انداز کردن

زمانی که جیبمان خالی باشد همیشه هراس این را داریم که نکند با اتفاق غیر منتظره ای رو به رو شویم ولی وقتی پس انداز داشته باشیم اعتماد به نفس هم داریم چون خیالمان راحت است که با توجه به پس اندازی که داریم به روال عادی زندگی خود ادامه می دهیم.

روز مبادا

قطعا برای همه ما پیش آمده است که یک روز از سال اتفاق ناگهانی بیفتد؛ مثلا یکی از اعضای خانوده ناگهان مریض شود، یا یکی از اقوام عروسی کند و یا سفر اضطراری برایمان پیش بیاید، یا ماشین نام خراب شود و ناچار به بردن ماشین به تعمیرگاه شویم. قطعا اگر پس انداز داشته باشیم در روز مبادا به کار می اید و مار را از مشکلاتی که قرار است گریبان گیر مان شود نجات می دهد.

حس مشارکت و همدلی و همرای بین اعضای خانواده

وقتی خانوده ای تصمیم به پس انداز کردن می گیرد در واقع کل اعضای خانوده در این کار مشارکت کرده اند و چقدر لذت بخش است وقتی مشارکت و همدلی بین خانواده باشد. این کار باعث صمیمیت بشتر در بین اعضای خانواده می شود چون با کمک و مشارکت هم توانستند برای خود پس انداز ایجاد کنند.

آموزش پس انداز کردن به کودکان

حال که راه های پس انداز کردن پول را تا حدی یاد گرفتیم و فایده های آن را هم متوجه شدبم بهتر است پس انداز را به کودکان خود نیز آموزش دهیم. در ادامه آموزش پس انداز کردن به کودکان را بیان می کنیم.

خریدن قلک برای پس انداز کردن

بهتر است برای کودکان خود قلکی بخریم و به آنها یاد بدهیم که هدف از خریدن قلک پر کردن آن با اسکناس ها و سکه هایی است که قرار است به آنها بدهیم.

بردن کودک به بانک و باز کردن حساب برای آنها

زمانی که قلک فرزندمان پر شد بهتر است او را به بانک ببریم و حساب شخصی و جداگانه ای برایش باز کنیم تا فرزندمان متوجه شود که تمامی پول هایی که در قلک جمع رده در حساب شخصی اش برای آینده اش جمع شده است. با این کار او بیشتر تشویق می شود که باز هم در قلک خود پس انداز کند.

به کودکان خود پول تو جیبی دهیم

به آنها پول تو جیبی بدهیم ولی مهارت و مسئولیت پس انداز کردن را به عهده خودشان بگذاریم و از آنها با پرسیدن این سوال که با پس انداز خود چه برنامه ای برای آینه دارند و پس انداز خود را می خواهند صرف چه کارهایی کنند و چه ایده هایی دارند تاثیر مثبتی در یادگیری فرزندان مان برای پس انداز کردن ایجاد کنیم.