مشاجره بین عبدالطیف پدرام و تعدادی دیگر بر سر به رسمیت شناختن خط دیورند

  • انتشار: ۱۴ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20392

بعد از اظهارات داکتر عبدالطیف پدرام رئیس حزب کنگره ملی افغانستان در مورد به رسمیت شناختن خط دیورند، اکنون هجمه ای از انتقادات که اکثر آنها را پشتون ها هستند، علیه وی به راه افتاده است، رئیس مجلس سنا گفته است که خط دیورند، یک خط فرضی است و به رسمیت شناخته شدن این خط همچون مرز رسمی، برای مردمان کشور پذیرفتنی نخواهد بود.

داکتر عبداللطیف پدرام رییس حزب کنگره ملی افغانستان روز شنبه (۱۲حمل) در یک نشست خبری در کابل گفته بود که حامیان بزرگ دولت افغانستان نیز دیورند را به رسمیت شناخته اند.

داکتر پدرام گفته بود که خط دیورند که به صورت مکرر از سوی حاکمان افغانستان به عنوان مرز بین دو کشور به رسمیت شناخته شده است از سوی رهبران کنونی حکومت نیز پذیرفته شده، اما آن ها با فریب افکار عمومی از اعلام موقف رسمی شان در این باره ابا می ورزند.

اما این گفته های پدرام با انتقادات و جواب های تند تعدادی از منتقدان وی روبرو شده است، شماری از سناتوران در واکنش به گفته های عبداللطیف پدرام می گویند که برای حل این معضل باید مردمان کشور در یک اجماع ملی تصمم بگیرند.

زلمی زابلی مجلس سنا گفته است:” ما از پدرام این را می خواهیم که می گوید حزب من کنگره ملی است، دراین جا یک پشتون را به من نشان بدهید… این آدم بی غیرت را .”

شیر محمد آخند زاده مجلس سنا گفته است:” این انسان نجس باید از مجلس نمایندگان بیرون ساخته شود رای عدم اعتماد بدهد وبیرون کند.”

نادر بلوچ مجلس سنا گفت:” بیش از هشتاد میلیون جمعیتی که دربخش های خط فرضی دیورند چیزی کم یک قرن می شود تحت ظلم وستم هستند وصدای خودشان را بلند کرده نمی توانند.”

درهمین حال  شماری دیگری از سناتوران می گویند که برای حل این معضل باید لوی جرگه یی  برگزار شود و بربنیاد آرای مردمان کشور دراین باره تصمیم گرفته شود.

گل احمد اعظمی  عضو مجلس سنا گفت:” این به سرطان وزخم خونینی تبدیل شده است که هر روز از ما قربانی می گیرد.”

فرهاد سخی عضو مجلس سنا گفت:” حتا رئیس جمهور هم دراین جا صلاحیت ندارد که این خط را به رسمیت بشناسد این فیصله ملت است باید دراین جا لوی جرگه بر گزار شود.”

رئیس مجلس سنا می گوید که به رسمیت شناختن این خط همچون مرز رسمی میان افغانستان و پاکستان برای مردمان کشور پذیرفتنی نخواهد بود.

فضل الهادی مسلیمیار رییس مجلس سنا گفت:” این برای مردمان کشور قابل قبول نیست، بلکه آنسوی دیورند ساحه وملک خودما است، هرکس که دراین باره نظر ودیدگاه  دارد این خیال، مهال وجنون است”

موافقت نامه خط دیورند در دوره عبدالرحمان خان میان افغانستان و نماینده هند بریتانیایی به امضا رسید و پس از آن نیز چندین پادشاه دیگر در این باره سندهایی را امضاء کردند، اما پس از ایجاد پاکستان اختلاف ها در باره این خط بالا گرفتند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟