مردم افغانستان بهای سیاست های اشتباه امریکا در پروسه صلح را می پردازند

  • انتشار: ۵ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 99651

رئیس جمهور غنی می گوید کاهش کمک های بین المللی حتی می تواند در صورت توافق با طالبان، امنیت افغانستان را تحت تأثیر قرار دهد.

همزمان با جمع شدن کشورهای کمک کننده در جنوا برای تصمیم گیری در مورد آینده کمک هایشان به افغانستان دولت افغانستان برای تداوم کمک های امریکا خود را تحت فشار شدید واشنگتن برای سازش با طالبان در مذاکرات بین الافغانی دوحه می بیند.

رئیس جمهور غنی روز دوشنبه هفته جاری طی سخنانی به کنفران جنوا ۲۰۲۰ خواهان تجدید نظر شد. غنی گفت:«هرگونه کاهش ناگهانی در کمک های عمده به افغانستان سبب نقص در خدمات عمومی، فعالیت های اقتصادی و استانداردهای زندگی شد می تواند رسیدن به صلح را دشوار سازد حتی پس از توافق با طالبان.»

دولت افغانستان به امید ختم جنگ و درگیری چندین ده ساله در افغانستان با یک گفت و گوی صلح به محوریت و حمایت امریکا روبروست.

منابعی در درون دولت افغانستان به رسانه «دی نشنال» گفتند فشار زیادی از ناحیه امریکا برای به جلو راندن گفت و گو با طالبان در دوحه قبل از اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ در ماه جنوری وجود دارد.

یک مقام افغان که این فشارها را چیز تازه ای نمی داند گفت:«امریکا نمی خواهد بدون یک توافق که امتیازی برای ترامپ محسوب می شود افغانستان را ترک کند.»
به گفته وی از زمان امضای توافق صلح امریکا با طالبان در فبروری ۲۰۲۰ و ماه هاست که این فشار وجود دارد.

این مقام افغان اضافه کرد:«اگر به توافق نامه صلح امریکا با طالبان هم نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که تحت فشار زیاد و صرف به این خاطر که ترامپ چیزی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در دست داشته باشد امضا شد. طالبان از این فوریت استفاده کردند و حکومت افغانستان وقتی با تهدید امریکا در مورد قطع کمک ها مواجه شد به اجبار زندانیان طالبان را آزاد کرد.»

از سویی هم با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به عنوان بخشی از توافق نامه صلح امریکا با طالبان این نگرانی نیز وجود دارد که دیگر سهامداران بین المللی نیز احتمالا همین رویه را دنبال کرده کمک ها به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و دولت این کشور قطع گردد.

رسانه های افغان هفته گذشته سندی را منتشر کردند که در آن جامعه جهانی شروط ده گانه ای را برای ادامه کمک هایشان به افغانستان مطرح کردند. «اقدامات قابل ملاحظه برای مبارزه با فساد سیستماتیک، سیاست های انتخاباتی، ارتقاء شاخص های اجتماعی و تساوی جنسیتی به ویژه در نیروهای امنیتی» برخی از این شروط بودند.

گفته شده این شروط هم با دولت افغانستان و هم با طالبان شریک شده است.
داکتر محمد نجیب عزیزی، اقتصاد دان پیشین در دولت افغانستان، گفت:«کمک های بین المللی همواره مشروط بوده است و شرایط در کنفرانس جنوا به گونه ای طرح خواهد شد تا مذاکرات صلح به یک نتیجه مثبت منتهی شود.»

به باور وی، دولت کنونی امریکا در یک عجله خاص فشارها به دولت افغانستان برای انجام تمام آنچه در توان دارد را افزایش داده تا خواسته های طالبان را تمکین کند.

حبیبه سرابی، سیاستمدار افغان و از اعضای تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان، اما اتهامات مربوط به فشار امریکا بر دولت افغانستان را رد کرده می گوید فشاری برای رسیدن به هرگونه توافق یا تعهدی وجود ندارد.

خانم سرابی به «دی نشنال» گفت:«فکر نمی کنم فشاری وجود داشته باشد اما یقینا نیاز به مشورت بیشتر وجود دارد.»

به گفته وی «آینده و ساختار جمهوریت، هویت جمهوریت و جایگاه زنان در آینده افغانستان» از مواردی ست که نیاز به مشورت بیشتر دارد.

خانم سرابی افزود:«هرگونه تصمیم به نمایندگی از مردمی که تک تک اعضای تیم مذاکره کننده از آنها نمایندگی می کنند و بدون هیچ فشاری گرفته خواهد شد. پروسه صلح نمی تواند آسان باشد و به مشورت زیاد و نمایندگی از داخل کشور نیاز دارد.»
طالبان نیز تحت فشار امریکا قرار دارد

داکتر عزیزی از سویی معتقد است که تنها حکومت افغانستان برای به ثمر رساندن خواسته عاجل امریکا تحت فشار قرار ندارد. امریکا احتمالا طالبان را نیز برای قبول خواسته های دولت افغانستان تحت فشار داده است و این گروه نیز ترجیح می دهد قبل از اتمام دوره ریاست جمهوری ترامپ به نوعی توافق دست یابد چراکه طالبان مطمئن نیست دولت جو بایدن اهرم های فشاری که دولت ترامپ در اختیار این گروه قرار داده بود را به طالبان بدهد.
این مقام پیشین دولت افغانستان تاکید کرد فوریت در به جلو حرکت دادن مذاکرات صلح دوحه اما مردم افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است: شهروندان افغانستان متعقدند که نوع نگاه امریکا به طالبان به این گروه جسارت خاصی داده و نگرانی ها در مورد به قدرت رسیدن این گروه وجود دارد.

داکتر عزیزی خاطرنشان کرد شرکای بین المللی نیز باید بدانند که افزایش خشونت ها نتیجه عجله امریکا برای نهایی ساختن توافق صلح با طالبان است. شهروندان افغان می میرند و بهای سیاست های غلط امریکا را می دهند.

مترجم: حفیظ الله رجبی

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟