مدیریت مکاتب افغان – ترک به دولت ترکیه سپرده شد

  • انتشار: ۷ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 37490

بعد از جنجال های فراوان نهایتا تفاهم‌نامه انتقال مدیریت مکاتب افغان-ترک به دولت ترکیه میان وزارت معارف افغانستان و وزارت معارف ترکیه در کابل امضا شد.

این تفاهم‌نامه امروز (دوشنبه، هفتم حوت) در یک نشست خبری میان مقام‌های دو کشور به امضا رسید.

وزارت معارف افغانستان هدف از انتقال مدیریت مکاتب افغان – ترک به دولت ترکیه را، ارتقای کیفیت این مکاتب عنوان کرده است.

بربنیاد این تفاهم‌نامه، دولت ترکیه متعهد است براساس برنامه‌ی ۱۰ ساله‌ی این مکاتب، کیفیت درسی را در آن بالا برده و تجهیزات آن را تکمیل کند.

عصمت یلماز، وزیر معارف ترکیه هم وعده سپرده که کیفیت و کمیت این مکاتب را بلند ببرد و افرادی را که دوستی میان دو کشور را خراب می‌کنند، از این مکاتب دور سازد.

مصرف بیش از ۲۵ میلیون دلار برای بهبود وضعیت این مکاتب، کاهش بیست درصدی در فیس مکاتب، افزایش تعداد مکاتب به ۲۸ و جذب بیشتر شاگردان از وعده‌های دیگر او به دولت افغانستان بود.

پس از کودتای ۲۰۱۶ در ترکیه، دولت آن کشور فتح الله گولن را متهم به طراحی کودتا کرد و با این استدلال که مکاتب افغان – ترک هم زیر نظر و تحت حمایت اوست، خواهان مسدود شدن آن و یا سپردن مدیریت آن به دولت ترکیه شد.

والدین شاگردان مکاتب افغان – ترک در یک و نیم سال گذشته که جنجال‌ها در مورد سرنوشت این مکاتب آغاز شده بود، بارها نشست مطبوعاتی و اعتراضاتی را راه اندازی کردند و خواهان باقی ماندن مدیریت مکاتب به شکل فعلی آن شدند.

اعضای اتحادیه والدین تاکید دارند که آنها این تصمیم را قبول ندارند و در مقابل آن می ایستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟