محرم امسال در سایه کرونا

  • انتشار: ۲۱ اسد ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 91589

نظر مراجع محترم در خصوص برگزاری مراسم و آئین های ماه محرم و صفر

شیوع ویروس کشنده کوید-۱۹ از همان ابتدا زنگ خطر را برای بسیاری از کشورهای دنیا به صدا درآورد و در این میان برخی کشورها با رعایت دستورات سفت و سخت بهداشتی تا حدودی توانستند از رسیدن این ویروس به مرحله بحران جلوگیری کنند. در این میان بعضی از کشورها از جمله ایران بنا به دلایلی با موج عظیم شیوع کرونا مواجه شده شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از شهروندان خود به دلیل ابتلا به این ویروس خطرناک بوده اند.

عزاداری محرم در سایه کرونا
عزاداری محرم در سایه کرونا

گسترش ویروس کرونا و ترس از مرگ و میر بالا بسیاری از فعالیت ها و رویدادهای بزرگ در دنیا را به حالت تعلیق درآورده است. ایران هم از این قاعده مستثنی نبود و همزمان با موج دوم کرونا مجبور شده محدودیت هایی را وضع کند. وضع این محدودیت ها و فرا رسیدن ماه محرم الحرام که در آن شیعیان به سوگ سرور و سالار شهداء حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می نشینند سوالات کلانی را در اذهان عمومی خلق کرده و برگزاری مراسم عزاداری  محرم و صفر را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

در این میان اما مراجعه به نظرات مراجع محترم عظام در مورد برگزاری مراسم محرم و صفر در ایام قرنطینه می تواند راهگشا باشد:

دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا، معیار عزاداری های امسال

فرارسیدن ماه محرم و صفر درست در زمانیکه دنیا در شوک کرونا به سر می برد، سبب برخی ابهامات در برگزاری مراسم مذهبی در کشورهای اسلامی شده است. در این میان مراجع عظام تقلید در کشورهای مختلف اسلامی از جمله ایران و عراق نظرات خود را اعلام کرده اند. حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی)، رهبر انقلاب اسلامی ایران، به برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر را با رعایت معیارهایی که ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران وضع کرده اجازه داده اند. ایشان اما به تمام هیأت مذهبی، عزاداران، مداحان و سخنرانان تاکید ویژه داشته اند که ضوابطی که ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران تعیین کرده است را رعایت کنند تا از بروز فاجعه در این کشور جلوگیری شود.

عزاداری ماه محرم نباید تعطیل شود

حضرت آیت الله وحید خراسانی(دام ظله) نیز در نظری مشابه با آیت الله خامنه ای اعلام کرده است عزاداری سید الشهداء نباید تعطیل شود اما عزاداران باید به نکات بهداشتی و نظر کارشناسان مبارزه با کرونا توجه جدی داشته باشند.   

توصیه به عزاداران برای در خانه ماندن و استفاده از برنامه های عزاداری اینترنتی

آیت الله سیستانی از مراجع عظام در عراق نیز در پاسخ به سوالاتی پیرامون شور و شوق شیعیان اباعبدالله الحسین(ع) برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر در بحبوحه شیوع ویروس منحوس کرونا به عزاداران توصیه کرده در خانه های خود بمانند و از برنامه های عزاداری اینترنتی استفاده کنند.

عزاداری محرم در سایه کرونا
عزاداری محرم در سایه کرونا

ایشان خواهان افزایش پخش برنامه های عزاداری از طریق تلویزیون ها و شبکه های اینترنتی شده اند تا عزاداران بتوانند با ماندن در خانه از این برنامه ها فیض ببرند. آیت الله سیستانی همچنین برگزاری مراسم کوچک عزاداری با حضور تنها اعضای خانواده را فاقد اشکال دانسته اند. در مورد مجالس عزاداری عمومی نیز ایشان گفته اند که باید مسئولان برگزاری به تعداد مشخصی اجازه ورود بدهند و فاصله اجتماعی و موازین بهداشتی رعایت گردد. در بخش نذورات در ماه محرم نیز ایشان توصیه کرده اند که از غذاهای خشک استفاده گردد.

غزاداری در فضای باز با رعایت اصول بهداشتی مشکل ندارد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به سوالات فراوان عزاداران در مورد برپایی مراسم عزاداری ماه محرم فرموده اند:«عزاداری در فضای باز در صورتیکه اصول بهداشتی مثل زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی رعایت شود جایز است.» ایشان حضور مبتلایان به کرونا در مراسم عزاداری را جایز ندانسته اند. آیت الله مکارم شیرازی پوشیدن ماسک در تمام مکان ها را لازم دانسته اند. از نظر ایشان نذورات باید به صورت بسته بندی به درب منازل تحویل داده شود.

برگزاری مراسم عزاداری محرم در چارچوب ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا

آیت الله نوری همدانی نیز برگزاری مراسم عزاداری محرم را با رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران جایز می داند. به نظر ایشان عزاداران برای حفظ سلامت خود و دیگران باید ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند. آیت الله نوری همدانی در ضمن فعالیت در فضای مجازی و پخش مراسم عزاداری در فضای مجازی برای استفاده عزاداران را موثر می داند.  

مراسم عزاداری ماه محرم از شعائر دینی ست و نباید فراموش شود    

آیت الله علوی گرگانی نیز برگزاری مراسم عزاداری محرم را از شعائر دینی برشمرده تاکید می کند در شرایط فعلی که ویروس کرونا همه گیر شده بهتر است مراسم عزاداری با رعایت کامل موازین بهداشتی صورت گیرد. به نظر ایشان برگزاری مراسم عزاداری به صورت آن لاین و روش های نوین ابتکاری می تواند مفید باشد.

عزاداری محرم در سایه کرونا


سلامت فرد و جامعه از واجبات است

حضرت آیت الله سبحانی هم برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم را لازم دانسته می فرمایند نمی توان مراسم عزاداری را برگزار نکرد اما سلامت فرد و جامعه هم جزء واجبات است. ایشان می فرمایند مسئولان جامعه باید طوری برنامه ریزی کنند که هم عزاداری ها برگزار شود و هم سلامت جامعه حفظ گردد.

به هر صورت همان طور که نظرات مراجع محترم عظام در مورد برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر  را دیدید، ماه محرم امسال وظیفه سنگینی را بر عزاداران ابا عبدالله الحسین(ع) گذاشته است. عزاداران ضمن اینکه مصیبت های وارد شده بر امام حسین(ع) و خانواده ایشان را به سوگ می نشینند در قبال حفظ سلامت خود و دیگر عزاداران نیز نمی توانند بی تفاوت باشند.

رعایت فاصله اجتماعی، جلوگیری از ازدحام بیش از حد در مراسم عزاداری عمومی، زدن ماسک، استفاده از اسپری های بهداشتی و از همه مهم تر برگزاری مراسم عزاداری به صورت آن لاین و تلاش مسئولین در کشورهای اسلامی مختلف برای افزایش پخش مراسم عزاداری در تلویزیون ها همه و همه می توانند در جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کشنده کرونا و جلوگیری از بحران مفید باشد!

محرم امسال همان طور که اشک می ریزید باید حواستان به کرونا نیز باشد چون این ویروس بزرگ و کوچک و ملیت نمی شناسد!