متهم شدن سازمان ملل به فساد برای مشکلات در بنیاد انتخابات افغانستان

  • انتشار: ۱۵ عقرب ۱۳۹۸
  • سرویس: انتخاباتتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 70719

شماری از مقام‌های پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی مدعی هستند که بنیاد انتخابات افغانستان از سوی سازمان ملل متحد به گونه‌ای نهاده شده که تقلب آفرین باشد.

این مقام‌ها معتقدند در آغاز سازمان ملل متحد می‌توانست بنیاد انتخابات افغانستان را به گونه شفاف و معیاری بگذارد، اما این کار را نکرد و امروز افغانستان آسیب پذیرترین و پربها ترین انتخابات را دارد.

یک مقام پیشین کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان را به گرفتن پیمان‌ها متهم می کند تا برگذاری انتخابات شفاف.

احمد ضیا رفت، عضو پیشین کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی گفت: این سازمان مثل خیلی از سازمان های جهانی دیگر گرفتار فساد است، این فساد دو گونه اتفاق می افتد، یکی این که سازمان یافته سوء استفاده می کند و دیگر این که در بعضی موردها ناشیانه مصرف می کند.

رییس پیشین کمیسیون انتخابات نیز می‌گوید که مقام‌های حکومت‌های پیشین نیز علاقه به برگذاری انتخابات معیاری نداشتند.

فضل احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات اظهار داشت: استفاده بی‌رویه از امکاناتی که از طرف جامعه بین‌المللی برای انتخابات ها تهیه شده است صورت گرفته و بیشتر این مصارف از طرف خود جامعه بین‌المللی که در راس آن “یو ان دی پی” بوده صورت گرفته است.  

مسوولان پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی می گویند نه حکومت‌ها و نه کشورهای دخیل در انتخابات افغانستان برای به میان امدن یک کار بنیادی در کمیسیون‌های انتخاباتی علاقه نداشته اند از همین رو مردم به کمیسیون‌های انتخاباتی و برگذاری انتخابات‌ها بی باور تر شده اند.

اما نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان درواکنش به این انتقادها می‌گوید که سازمان ملل روند انتخاباتی را مدیریت نظارت و به پیش نمی‌برد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟