مباحث منطقه ای، تباری و مذهبی، موانع مهم برای ملت سازی در افغانستان

  • انتشار: ۱۰ جوزا ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 86920

آقای دکتر محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران شد. او اهل مشهد است. در ایران مباحث منطقه، تبار خیلی مطرح نیست وگرنه حالا باید مشهدی ها حسابی جشن گرفته بودند!

در ایران ملت به معنای واقعی کلمه شکل گرفته است اما در افغانستان واقعا ملت شکل گرفته است یا ما تا هنوز در مسیر ملت سازی هستیم؟ مباحث مانند بحث منطقه ای، تباری، مذهبی از موانع مهم برای ملت سازی است. تبعیض و نابری حاکمان در کنار دیگر عوامل، می تواند از عوامل مهم برای ملت سازی باشد تا زمانی که همه ساکنان یک کشور احساس برابری و برادری نکنند ملت شکل نمی گیرد ناراضایتیها و اعتراضها و شکافهای اجتماعی وجود دارد ولو حکومت به رویش نیاورد. نتیجه تبعیض و عدم توزیع عادلانه فرصتهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی موجب پدید آمدند اختلافات می گردد. اختلافاتی که به صورت آتش زیر خاکستر خاموش است با تبعیض ها شعله ور می شود.

گاه حکومتها به خاطر حفظ حکومت شان عمدا به اختلافات قومی، تباری، مذهبی و منطقه ای دامن می زنند چون بقای شان را بر اختلافات می دانند.

به نظر می رسد حکومتها در طول تاریخ افغانستان؛ یعنی از زمانی که جغرافیای بنام افغانستان شکل گرفته است مبتنی بر تشدید اختلافات قومی، مذهبی و منطقه ای بوده اند، چون حکومت ها به این باور بوده اند که بقای شان بر تشدید این اختلافات است نتیجه این سیاست زشت قومی و اختلاف انداز، همین است که امروز ما با پست و گوشت مان لمس می کنیم. در کشور ما پس از آن همه هزینه های بالای سازمانها و کشورهای خارجی باز نه امنیت وجود دارد و نه کار. افغنستان امروز با افغانستان ۲۰ سال قبل از نظر امنیت و ایجاد شغل و رفاه مردم تفاوت قابل توجه ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟