قول دروغ آمریکایها برای جنایت نیروهایشان

  • انتشار: ۷ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 25010

مساله جنایات دوامدار  نیروهای خارجی و به ویژه نیروهای آمریکایی در افغانستان نکته ای است که هم اکنون به یکی از دغدغه های دائمی مردم تبدیل شده است.

 

کشتار هار مکرر غیر نظامیان در شهر های مختلف، فقط بخشی از جنایات صورت گرفته توسط نطامیان آمریکایی در افغانستان است.

 

در سال 2010، پرونده ای برای جنایات سربازام آمریکایی باز شد که هرچند آمریکایی ها آن را مختومه می دانند، اما تا کنون از نظر مردم افغانستان مفتوح باقی مانده است.

 

در سال 2010  مجله امریکایی “رولینگ استون”  در گزارش مدعی شده گروهی از نظامیان آمریکایی که متهم به قتل بی رحمانه غیرنظامیان افغانستانی هستند، آنطور که پنتاگون مدعی است، مخفیانه عمل نکرده اند بلکه در مقابل دیدگان واحد نظامی خود، مرتکب جنایت شده اند.

 

بررسی پرونده های تحقیق ارتش آمریکا نشان داد یگان این سربازان از قتل غیرنظامیان توسط آنها اطلاع داشته است.
این، برخلاف ادعای ارتش آمریکا بود که می گفتند این نظامیان بدون اطلاع فرماندهان خود، عمل کرده اند.

 

چند روز پس از نخستین قتل در ماه جنوری سال 2010 ، پرسش هایی در خصوص رفتار این واحد مطرح شد ولی پس از آنکه سربازان مجددا در خصوص این حادثه مورد بازجویی قرار گرفتند و روایت هایی یکدست از این ماجرا ارائه کردند، این مسئله منتفی شد.

 

مقاله مجله رواینگ استون همراه با دو عکس است که پیش از این توسط مجله آلمانی “اشپیگل” منتشر شده بود و نشان می دهد دو سرباز که به ارتکاب جنایت در ماه جنوری متهم هستند، بطور جداگانه با جسد خون آلود قربانیان جوان افغانستانی خود ژست گرفته اند.

 

جرمی مورلوک بیست و سه ساله، یکی از این نظامیان، مدتی قبل، پس از پذیرفتن سه مورد اتهام قتل عمد و عذرخواهی در دادگاه، به بیست و چهار سال حبس محکوم شد.

 

رولینگ استون چندین تصویر دلخراش دیگر از افراد مقتول منتشر ولی اعلام کرد مشخص نیست آیا این اجساد متعلق به غیرنظامیان یا جنگجویان طالبان بوده است و اینکه آیا قربانیان توسط اعضای همین واحد نظامی به قتل رسیده اند یا خیر.

 

مورلوک نخستین سرباز از پنج نظامی آمریکایی بود که به قتل خودسرانه سه روستایی افغانستانی متهم شد.

 

این افراد متهم هستند صحنه جنایت را تغییر داده اند تا وانمود کنند قربانیان، جنگجو بوده اند.

 

هفت عضو دیگر این واحد به ارتکاب جنایات سبک تری متهم شدند.

 

این پرونده، جدی ترین مورد پیگری جنایات نظامیان آمریکا در جریان حضور نیروهای امریکایی در افغانستان است


در حالیکه نخستین نظامی آمریکایی به نام جرمی مورلوک به بیست و چهار سال زندان محکوم شد و در ازای شهادتش بر ضد رئیس گروه از مجازات حبس ابد نجات یافت، مجله رولینگ استون چندین عکس و تحقیقی طولانی در مورد این ماجرا منتشر کرد.

 

وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» در بیانیه ای اعلام کرد عکس هایی که در رولینگ استون منتشر شد ،‌تکان دهنده است و با عادت ها و ارزش های ارتش آمریکا به شدت مغایرت دارد.

این اعتراف وزارت دفاع آمریکا به ارتکاب متعمدانه جنایات جنگی توسط نیروهایش تکان دهنده است.

 

پنتاگون با اشاره به نخستین سری از این عکس ها که هفته گذشته در مجله اشپیگل آلمان منتشر شد افزود ارتش آمریکا به خاطر رنجشی که مشاهده این عکس ها موجب می شود ، عذرخواهی می کند.

 

این ادعای پنتاگون در حالی صورت گرفته است که تا کنون دولت و ملت افغانستان شاهد تحقق این عذرخواهی نبوده اند.

 

عکس های منتشر شده در مجله رولینگ استون به ویژه نظامیان آمریکایی را نشان می دهد که در کنار جسد یک جوان افغان ایستاده اند . مقاله منتشر شده در پایگاه اینترنتی رولینگ استون با دو فیلم ویدئویی نیز همراه است.

به نوشته این مجله، جوان قربانی که در این عکس ها نشان داده می شود احتمالا نخستین غیر نظامی از سه غیر نظامی افغانستانی  است که نظامیان آمریکایی او را برای تفریح کشتند.

 

بر اساس کیفرخواست، پنج نظامی آمریکایی احتمالا این قتل ها را بین جنوری و می 2010 در زمان استقرارشان در ولایت قندهار در جنوب افغانستان مرتکب شدند.
چند نفر از آنها احتمالا اجساد غیرنظامیان افغان را قطعه قطعه کردند، قسمت هایی از این اجساد را نگه داشتند و با اجساد قربانیان عکس گرفتند. پس از جرمی مورلوک، چهار نظامی دیگر آمریکایی قرار است به زودی در دادگاهی نظامی نزدیک سیاتل (ایالت واشنگتن در غرب آمریکا) محاکمه شوند.

 

جنایت فوق، تنها موردی نبود که توسط نیروهای آمریکایی در افغانستان انجام شده، اما تنها موردی بود که ظاهرا به محاکمه نیروهای آمریکایی در خاک آمریکا منجر شد.

پس از این واقعه، دهها مورد جنایت دیگر رخ داده است که هرگز مورد پیگیری ارگان های عدلی و قضائی قرار نگرفته و نه محاکم داخل افغانستان و نه محاکم آمریکا به آنها توجهی نکرده اند.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟